Vraag over US jumpboots...

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Goede WW2 Jump Boots met idd de Hiel vervangen....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Loek D. schreef:"Slanted heel", "The heel...and had small alveoli round the edge which created the same effect as a shock absorber", "beveled heel".

Als ik met deze informatie naar een paar originele jump boots kijk zie ik het gewoon niet, deze "hellende/aflopende hiel". Ook staat een woord als alveoli niet in mijn dictionary. Kan iemand me misschien vertellen wat deze "slanted heel" precies inhoudt.
alveoli = longblaasje In dit geval kleine luchtkamers in de hak die schokken opvangen. Een soort Nike air. :lol:

AfbeeldingAfbeelding

foto 1 slanted heel of te wel schuin aflopende hak. Foto 2 rechte hak.
Op een aantal vroege types na hadden jumpboots een aflopende (slanted) hak.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

OK, bedankt voor de illustratie Jim, echt top! :D
Is het waar dat de jump boots een slanted heel hebben om zo te voorkomen dat je met een gewone hiel in de parachute vertsrikt kon raken?
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Haha, ik snap al waarom ik het niet begreep. Bij een hiel dacht ik meer aan de achterkant van de hak (>denk aan gezegde "iemand op de hielen zitten"). Als je gaat kijken naar de anatomie van de menselijk voet dan zie je dat het hielbeen eigenlijk net zo lang is als de hele hak van een jump boot :lol: . Nogmaals bedankt voor de info! Nu rustig op zoek gaan naar een fijn paar.
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

jeroen1944 schreef: Trouwens de zool van deze loopt gewoon door uit een stuk.
Hoe bedoel je? De zool en de hak zijn niet aan elkaar verbonden hoor.
Stravers schreef:Ik denk dat Michiel daarmee bedoeld dat het dan geen doorlopende zool heeft, maar dat deze, zoals jou boots uit 2 delen bestaat en niet uit 1 doorlopende zool.
Inderdaad, dat bedoelde ik.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Loek D. schreef:OK, bedankt voor de illustratie Jim, echt top! :D
Is het waar dat de jump boots een slanted heel hebben om zo te voorkomen dat je met een gewone hiel in de parachute vertsrikt kon raken?
Ach ik heb het ook een hele tijd niet begrepen met dat "slanted heel".

Ik heb ooit eens 2 andere redenen gelezen.
1 extra absorbtie van de landings schok
2 het voorkomen van het achter haken aan de onderste rand bij de deur opening tijdens uitspringen van het toestel.

Beiden klinken bij mij vergezocht. Net als de reden dat ze schuin zouden zijn om niet in de lijnen te blijven haken.

De Duitsers en Britten sprongen met normale hakken niet eerder gehoord dat dat een probleem opleverde.
Ik heb wel gehoord dat bij de Britten het voorkwam dat met pech of verkeerde afsprong een salto in de lucht gebeurde en met de benen / voeten in de lijnen bleef haken. En ze zo ondersteboven naar beneden kwamen. Hier hadden ze zelf een procedure voor ontwikkeld om dit op te lossen. Maar dat lag niet aan de hakken.
(Maar de Britten en Duitsers hadden wel een ander type parachute.)

Als de slanted heels een dergelijk probleem moesten voorkomen dan deden de Amerikanen tijdens gevechtssprongen erg hun best om dat voordeel ongedaan te maken door de M3 mes / taylor kompas/First aid pakketje/Hawkins mine aan de enkels en onderbenen te binden.

Daarom denk ik ook als ze daadwerkelijk de reden hebben gebruikt tegen de buckle boots dat de gespen aan de parachute lijnen konden blijven dit een hoog "Bull" gehalte heeft gehad. Wel bang om met buckle boots te springen maar niet met die andere "rommel" aan de enkels!?

Ik denk dat iemand in die tijd een probleem bedacht had en meteen de oplossing in de vorm van die schuine hakken. Zou leuk zijn om hierover een officieel document te zien.
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Jim,

De 2e reden heb ik ook gehoord, dit lijkt mij ook de meest logische reden.
Dat de Britten en Duitsers met rechte hakken sprongen wil niet zeggen dat, dat het beste is.
Voorkomen is beter als genezen, om het zo maar even te noemen.

Daarnaast zie ik je link tussen First Aid Packages/M3/Hawkins aan de enkel en het blijven hangen aan de rand van het vliegtuig niet echt..
De "rommel" zat aan de boot vast en raakten meestal de grond niet. De kans lijkt me dan ook erg klein dat een Hawkins (bijv) blijft hangen aan de rand van de exit..

En nog even over de DB's. De troopers sprongen liever met hun eigen Jumpboots als dan met de DB's. Simpelweg omdat de Jumpboots "van hen waren".
Ze stonden symbool voor de AB troops, DB's niet. Die hadden de gewone infantry ook. Zelfde geldt voor de M42 en M43..
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Michiel M. schreef:Daarnaast zie ik je link tussen First Aid Packages/M3/Hawkins aan de enkel en het blijven hangen aan de rand van het vliegtuig niet echt..
De "rommel" zat aan de boot vast en raakten meestal de grond niet. De kans lijkt me dan ook erg klein dat een Hawkins (bijv) blijft hangen aan de rand van de exit..
Wel zie ik het verband met het vast blijven haken in de lijnen van de parachute, mocht je ooit een "koprol" maken bij het naar buiten springen.
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Michiel M. schreef:
jeroen1944 schreef: Trouwens de zool van deze loopt gewoon door uit een stuk.
Hoe bedoel je? De zool en de hak zijn niet aan elkaar verbonden hoor.
Stravers schreef:Ik denk dat Michiel daarmee bedoeld dat het dan geen doorlopende zool heeft, maar dat deze, zoals jou boots uit 2 delen bestaat en niet uit 1 doorlopende zool.
Inderdaad, dat bedoelde ik.
Een zool is een zool en een hak is een hak, in een van de vorige posts wordt iets gezegd van 2 stukken zool. Ja ik weet het effe niet meer. :|
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

officieel heet de zool die op jouw paar te zien is "composition sole". Uit 2 delen dus. Daar wordt de hele onderkant mee bedoelt. Idd een beetje raar...
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Hier een Zwart paar corcorans. Slanted heel, reinforcement stitching, composistion sole...
Alles lijkt te kloppen behalve de kleur. Zijn dit post-war overgeschilderde of zijn ze gewoon helemaal post-war?
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Post-war...
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Michiel M. schreef:Post-war...
A, bedankt Michiel! kun je ook nog ergens anders aan zien of ze post-war zijn behalve de kleur?
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Je zou het natuurlijk ook kunnen opmaken uit de datering..

Maar bij deze boots is de leren binnenrand ook zwart.
Toen rond 1956 de overgebleven boots zwart werden gemaakt werd meestal
alleen de buitenkant gedaan ...
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Michiel M. schreef:Jim,

De 2e reden heb ik ook gehoord, dit lijkt mij ook de meest logische reden.
Dat de Britten en Duitsers met rechte hakken sprongen wil niet zeggen dat, dat het beste is.
Voorkomen is beter als genezen, om het zo maar even te noemen.
Het lijkt mij een probleem dat iemand achter een bureau zou kunnen hebben bedacht en meteen een oplossing voor hebben gezocht. Maar dat komt vaker voor.
Michiel M. schreef: Daarnaast zie ik je link tussen First Aid Packages/M3/Hawkins aan de enkel en het blijven hangen aan de rand van het vliegtuig niet echt..
De "rommel" zat aan de boot vast en raakten meestal de grond niet. De kans lijkt me dan ook erg klein dat een Hawkins (bijv) blijft hangen aan de rand van de exit..
Mij ging het om de reden die Loek vermelde.
Dat de slanted heel zou zijn om te voorkomen dat bij een salto door de eigen parachute lijnen een para met zijn hakken in de lijnen zou kunnen blijven haken. Als dat de reden is dan zou men zeker niet al die materialen aan de enkel moeten bevestigen. Gegarandeerde dat lijnen daar zeker aan blijven haken.
Michiel M. schreef: En nog even over de DB's. De troopers sprongen liever met hun eigen Jumpboots als dan met de DB's. Simpelweg omdat de Jumpboots "van hen waren".
Ze stonden symbool voor de AB troops, DB's niet. Die hadden de gewone infantry ook. Zelfde geldt voor de M42 en M43..
Dat is mij bekend. Het gaat mij erom dat als ze daadwerkelijk als reden zouden hebben aangegeven dat ze niet met buckle boots wilden springen omdat ze aan de parachute lijnen kunnen haken dit een drogreden is Vanwege mijn bovenstaande opmerkingen dat ze geen probleem hebben die materialen aan hun enkel te bevestigen waarmee het gevaar veel groter is om aan de lijnen te blijven haken.
Plaats reactie