Wie (her)kent dit camouflageuniform?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 70 keer
Ontvangen: 126 keer

Wie (her)kent dit camouflageuniform?

Bericht door asjemenou »

Onlangs heb ik een camouflageuniform gekregen. Even had ik het idee dat het een Amerikaans camouflageuniform zou kunnen zijn maar dat is het dus per definitie niet (nog bedankt voor je antwoord Johan).
De jas en de broek hebben vroeg naoorlogse Nederlandse stempels maar is het ook van Nederlandse makelij? Ik heb gezocht in boeken en op het Internet maar ik kan niets over dit type camouflageuniform vinden. Wanneer was dit uniform bijvoorbeeld in gebruik en bij welk legeronderdeel? Ik heb enkele foto's gevonden van Nederlandse militairen in soortgelijke camouflageuniformen gedurende de politionele actie's in het voormalige Nederlands Indië. De foto's dateren dus uit de periode 1946/47. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of dat de camouflageuniformen op de foto's van hetzelfde model zijn als mijn uniform.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Let eens op de verschillende uniformen onderling. Het lijkt wel of dat de naoorlogse KNIL militairen gekleed waren in een samenraapsel van allerlei uniformen. Heeft iemand een idee wat voor een camouflagejassen de 3 middelste soldaten op de onderste foto dragen?
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Die 3 jassen lijken mij dennison smocks.
Mvg/Best regards, Sipke
asjemenou

Naoorlogs camouflageuniform

Bericht door asjemenou »

Dat is niet zo gek gedacht Haplo. Tenslotte had Nederland in die tijd Luchtvaarttroepen (parachutisten) en heeft deze ook in Nederlands Indië ingezet. Wie weet behoorden deze soldaten wel tot deze Luchtvaarttroepen.
Ik denk dat ik het antwoord op het camouflageuniform al heb gevonden. En wel op deze site; http://www.hetdepot.com/uniformen01.html . Een mooie site trouwens voor een ieder die geïnteresseerd is in het KNIL, de politionele actie's en Nederlands Indië. Waarschijnlijk is mijn model camouflageuniform dus nooit in Nederlands Indië gebruikt. Het kan dus mogelijkerwijs wel door Nederlandse troepen in Nieuw Guinea zijn gebruikt. Al met al is het camouflageuniform toch een leuke aanwinst. Een uniform wat je niet al teveel ziet.
koen
Lid

Bericht door koen »

uit na vraagvan bij een Ned-indië verzamelaar:
Deze camopakken zijn niet in Indie geweest.
De camokleding in Indie was in hoofdzaak de Amerikaanse HBT camo overall.
Deze pakken werden wel in de jaren 50 in Nieuw Guinea gedragen en verder werden zij als pakken voor de oefenvijand gebruikt. Er zijn ook fotos bekend van commandos die deze dragen in de jaren 50, maar na Indie.
asjemenou

Camouflageuniform

Bericht door asjemenou »

koen schreef:uit na vraagvan bij een Ned-indië verzamelaar:
Deze camopakken zijn niet in Indie geweest.
De camokleding in Indie was in hoofdzaak de Amerikaanse HBT camo overall.
Deze pakken werden wel in de jaren 50 in Nieuw Guinea gedragen en verder werden zij als pakken voor de oefenvijand gebruikt. Er zijn ook fotos bekend van commandos die deze dragen in de jaren 50, maar na Indie.
Bedankt voor je reactie in ieder geval Koen. Ik heb al meerdere reactie's ontvangen over het camouflageuniform. Het 2-delige camouflageuniform zoals ik dat heb schijnt inderdaad pas vanaf 1950 ingevoerd te zijn geweest in het Nederlandse leger. Met andere woorden, het kan dus nooit gedragen zijn tijdens de politionele actie's in Nederlands Indë. Hoelang het in gebruik is geweest bij het Nederlandse leger weet ik niet precies. Jammer genoeg kan ik ook geen foto's vinden van Nederlandse militairen in zo'n 2-delig camouflageuniform. Foto's zijn dus ook welkom op deze topic.