Koppelriem Informatie

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Jostin
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2007, 21:42

Koppelriem Informatie

Bericht door Jostin »

Hallo,

Na lang zoeken kom ik er maar niet achter!!

Weet iemand hoe ik mijn Ransel (uit PSU 80er jaren) moet bevestigen op mijn koppel? Mijn gevechtstas (Pukkel) Heb ik al bevestigd met behulp van L-straps aan de gespen en die weer aan de onderkant van de pukkel in de gespen. Maar de ransel!?! Hoe/waar moet ik die ophangen?

Alvast bedankt!!!

Mvg,
Jostin
Sparend
Jostin
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2007, 21:42

Bericht door Jostin »

Niemand ??
Sparend
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Niet iedereen is 24/7 online, geduld is een schone zaak :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

En dan nog .. het is hier toch een WO2-forum (Tweede Wereldoorlog , als je niet goed bent in afkortingen) ?
Jostin
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2007, 21:42

Bericht door Jostin »

Shifty schreef:En dan nog .. het is hier toch een WO2-forum (Tweede Wereldoorlog , als je niet goed bent in afkortingen) ?
Dat snap ik ook wel. Maar aangezien jullie meer kennis hebben over het hele leger gebeuren als mij dacht ik dat jullie het misschien zouden weten? ook denkend aan leden die misschien vroeger voor diensttijd het leger inmoesten??
Sparend
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Koppelriem Informatie

Bericht door asjemenou »

Jostin schreef:Hallo,

Na lang zoeken kom ik er maar niet achter!!

Weet iemand hoe ik mijn Ransel (uit PSU 80er jaren) moet bevestigen op mijn koppel? Mijn gevechtstas (Pukkel) Heb ik al bevestigd met behulp van L-straps aan de gespen en die weer aan de onderkant van de pukkel in de gespen. Maar de ransel!?! Hoe/waar moet ik die ophangen?

Alvast bedankt!!!

Mvg,
Jostin
Vragen over naoorlogse militaria kan je op dit forum ook wel stellen hoor maar om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden kan je je vraag beter plaatsen in; Index > Overige fora > Overige tijdvakken.

De Nederlandse PSU uit de jaren 80 was toen nog grotendeels gebaseerd op de Britse WOII uitrusting. Om je "pukkel" (rugzak/ransel) aan de uitrusting te bevestigen heb je inderdaad een paar L straps nodig (links en rechts model). De haken van de L straps behoor je aan een paar koppelpassanten te bevestigen. Deze koppelpassanten zitten op hun beurt weer bevestigd op de koppelriem zelf. Verder heb je nog 2 kruisriemen nodig. Deze worden aan de éne kant ook bevestigd in de koppelpassanten en aan de andere kant in de gespen achterop de koppelriem. Dan nog een veldfles en een veldschep die beiden een beetje op het Amerikaanse WOII model lijken en dan ben je in grote lijnen klaar met je Nederlandse tachtiger jaren PSU.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

De Nederlandse ransel en de Britse large pack waarop de ransel is gebaseerd verschillen gedeeltelijk in de methode van bevestiging.

Als je een pukkel (=Brits small pack) aan je uitrusting hebt hangen dan neem je je ransel niet mee. Een ransel is gemaakt als je overgeplaatse wordt met al je spullen naar een andere kazerne. Is dus in prinipe niet gemaakt om als uitrusting gedragen te worden in het veld.
Maak je gebruik van je ransel dan haal je je L-riemen van je pukkel af en bevestig je deze aan je ransel precies zoals je ze aan je pukkel zou bevestigen en draagt hem dan als rugzak. Aan de pukkel bevestig je dan een draagriem aan de gespen aan de zijkanten en kan deze eventueel nog om je nek hangen.

In het Britse leger was het wat ingewikkelder om een ransel te dragen. Maar het ging op vrijwel dezelfde manier.
Aan de uiteinden van de L-straps werden twee lange riempjes gemaakt (mantelriempjes in het Nederlands) en deze gingen door de lussen aan de onderkant van de large pack aan de achterkant van de large pack kruisten deze twee riempje en eventueel verlengt met ander riempjes gingen deze naar boven . Aan de rugzijde bovenkant van de largepack zitten twee gespen in een schuine hoek vanelkaar. Hierdoor gingen de uiteinden van de riempjes.

Maar zoals gezegd de ransel - large pack was alleen voor gebruik als je met al je spullen overgeplaats werd. Daarnaast moest je dan ook nog een plunjezak meedragen (op je schouder) In je large pack - ransel moest je spullen stoppen die je direct nodig achtte te hebben op de reis en eventueel op de eerste dagen. Je plunjezak werd als mogelijk apart vervoerd in een of andere laadruimte.
Jostin
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2007, 21:42

Bericht door Jostin »

ok Hartelijk bedankt voor de informatie!!
Sparend
Plaats reactie