Verschil in Nederlandse uniformen (de stof)

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Veltro
Lid

Verschil in Nederlandse uniformen (de stof)

Bericht door Veltro »

Ik heb een vraagje over Nederlandse uniformen. Op het internet lees ik dat Nederland met grijzige uniformen was uitgerust.
Echter ik zie steeds twee soorten uniformen. Een echt blauw/grijzige soort en een groen/grijzige. Wat is het verschil hiertussen. Is de laatste soort het veld-uniform, of van een speciale afdeling, of uit een ander tijdperk voor 1920?

Hieronder als voorbeeld 2 kepi's van internet geplukt. De eerste in blauw/grijs, de tweede in groen/grijs.

Afbeelding Afbeelding

Wie kan dit voor mij verklaren.

Groet,

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

De 2e is volgens mij behorend bij het veld uniform.
Het velduniform voor manschappen is gemaakt van grofe wol.
En voor officieren is de stof wat fijner daar dit vaak gemaakt werd door de kleermaker..

Volgens mij tenminste indien ik goed heb opgelet.
Anders is een verbetering wel op zijn plaats.
Mvg/Best regards, Sipke
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Gedeeltelijk goed, het zogenaamde 'buitenmodel' was inderdaad van fijne stof maar niet enkel voor officieren en onderofficieren. Soldaten die een flinke portomonnee hadden konden het ook aanschaffen.
Het was allemaal te koop, maar over het algemeen zaten de officieren wat meer in de slappe was dan de soldaten. Vandaar.

De rechter lijkt mij inderdaad een vroegere kepi. Is trouwens van de infantrie, blauwe lijntes. De linker is van de artillerie, te zien aan de rode lijntjes.
Deas Gu Cath
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

Bij de jas en broek van het Nederlandse Unieform, is er ook verschil; er zijn jassen met de zogenaamde grove stof, en de fijne stof. En wat ik weet heeft dat niets te maken met officier of niet, ik geloof wel dat een van de twee meer gewild is bij de verzamelaars dan de andere. Wellicht kan iemand anders hier meer over zeggen.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

grove stof is voorzover ik weet meer gewild.
Is ook vele male zeldzamer.
Mvg/Best regards, Sipke
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Is toch blijkbaar een moeilijkere vraag dan ik dacht...

Persoonlijk ga ik liever niet in het blauw/grijze uniform het veld in, aangezien het nogal opvalt.

Ik dacht mij te herinneren dat ik afbeeldingen van officieren en manschappen heb gezien in beide soorten uniformen.

Iemand nog definitief uitsluitsel over de kwestie? Nederlandse verzamelaars zouden dit toch makkelijk moeten weten :roll:

Veltro
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

De grove stof is veel zeldzamer vanwege het feit dat dit eigendom was van het nederlandse leger. Duitsland heeft tijdens de bezetting deze uniformen terug ingenomen en zelfs vermaakt naar duitse uniformen. De fijne stof was particuliere aanschaf en dus prive eigendom. Dit kon de bezetter niet confisceren omdat het geen eigendom was van de staat.
Jonhy Frost
Lid

Bericht door Jonhy Frost »

Veltro schreef:Iemand nog definitief uitsluitsel over de kwestie? Nederlandse verzamelaars zouden dit toch makkelijk moeten weten :roll:
Er zijn hier niet zo veel ECHTE Nederlandsverzamelaars hier op dit forum.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Ik zei het al, de rechter, de groenere is van periode Eerste Wereldoorlog. De veldgrijze linker is van voor 40, mobilisatietijd.
Deas Gu Cath
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

@Wouter; Als je iets weet dan komt het er iets overtuigender als je de tekst "lijkt mij" weg laat :wink:

Maar in ieder geval bedankt voor de definitieve bevestiging. Weet je ook tot wanneer de grijs/groene kleur is gebruikt?
Kwam deze bijvoorbeeld nog voor in 1935?

Groet,

Veltro
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Pfff daar vraag je me wat..heb ik zo snel geen antwoord op!
Heb al geprobeerd verder te zoeken, misschien kun je de mensen van http://www.leger1939-1940.nl mailen.
Deas Gu Cath
gamer0004
Lid
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Fijn was buitenmodel, grof was model. Model werd uitgereikt en was bezit van de Nederlandse staat, maar als je geld genoeg had kon je ene buitenmodel aanschaffen. Bij mijn weten was het echter zo dat de soldaten (dus niet (onder)officieren) geen buitenmodel mochten dragen als ze in dienst waren, of in ieder geval niet de kepi.
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Kepi was voor de hogere rangen, soldaten droegen de veldmuts.
Een soldaat met veel geld mocht ook gewoon buitenmodel dragen.
Deas Gu Cath
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Het verschil tussen deze stoffen (op de foto's) heeft niets van doen met bezit van de staat of niet.
Ik heb namelijk uniformen gezien van getoonde stofkleuren welke van beiden types particulier door een kleermaker zijn vervaardigd.

Veltro
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Klopt, maar het zit in de structuur van het jasje, het buitenmodel werd door aangekocht door militairen die meer geld hadden. Het buitenmodel is van binnen ook helemaal gevoerd, en de stof is veel fijner en gladder dan het normale grove stof jasje van de manschappen.
Deas Gu Cath
Plaats reactie