Verschil in Nederlandse uniformen (de stof)

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Wouter, verzamel je zelf Nederlands?
Wouter schreef:Kepi was voor de hogere rangen, soldaten droegen de veldmuts.
Een soldaat met veel geld mocht ook gewoon buitenmodel dragen.
Maar ik geloof toch wel dat gamer hierover gelijk had, dat de soldaten die vrij hadden een kepi droegen, en de veldmuts tijdens de dienst.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Ik heb het een en ander aan Nederlands spul ja :)
In dienstijd en tijdens verlof met uniform droegen de soldaten de veldmuts.
Kepi was alleen voor hogere rangen.
Maar de onderofficieren mochten ook gewoon veldmutsen dragen, andersom mochten manschappen geen kepi's dragen.

Voorbeeldje: De 2 Sergeants achteraan dragen allebei de kepi, en de manschappen dragen een aantal een veldmuts, anderen niets.

Afbeelding
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

...
Laatst gewijzigd door Jonhy Frost op 10 mar 2007, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Volgens http://www.leger1939-1940.nl mochten soldaten wel degelijk kepi's hebben, alleen niet tijdens diensturen o.i.d. dragen.
(ik citeer: "Eigenlijk is de kepi een onderdeel van het buitenmodel uniform ofwel het uitgaanstenue. D.w.z. dat dit niet door het leger verstrekt werd, maar uit eigen zak betaald moest worden. Een soldaat zat over het algemeen niet zo goed in de slappe was dat hij zich een compleet uniform kon veroorloven, maar een kepi behoorde nog wel eens tot de mogelijkheden.
de kepi van een soldaat infanterie is herkenbaar aan de twee blauwe biezen.")
Verder een verschil tussen twee kepi's wat betreft structuur zal er niet zijn (kepi's zijn immers altijd buitenmodel) of het moet aan het jaartal liggen. Verder had het ook met de maker te maken: bijv. de binnenkant kan geel zijn (zoals die bij http://www.leger1939-1940.nl) of rood (zoals bij die van mij). Ik denk echter dat er voor de kleur van de buitenkant regels waren (omdat het andes ook niet bij het uniform zou passen), misschien ligt dat aan het jaartal zoals iemand anders al opperde.
Over die foto: het lag er ook aan of iemand geld wilde en kon steken in een buitenmodel. Sommige officieren hadden geen buitenmodel, terwijl sommige soldaten dat dan weer wel hadden (hoewel dat er erg weinig geweest zullen zijn, de redenen staan ook op leger1939-1940).
Had een officier geen geld, dan had hij gewoon zijn veldmuts i.p.v. een kepi.
EDIT: trouwens, wat betreft buitenmodel gewowon soldaat (http://www.leger1939-1940.nl):
"Kort commentaar door J.C. Kerkhoven, voormalig conservator van het Koninklijk Nederlands Leger- en Wapenmuseum (e-mail d.d. 13 maart 2003):
Buitenmodel gewoon soldaat
Drie redenen dat deze niet gedragen werd:
a: de prijs
b. ook de bijbehorende beenwindsels, schoenen en hoofddeksel moesten aangeschaft worden
c. uitgelachen en bespot te worden binnen en buiten de kazernes, barakkenkampen, legerplaatsen en op de straat. Geen wonder dus "dat er maar zo weinig buitenmodelletjes voor de gewone soldaten te vinden zijn" (Opmars augustus 2000)."
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Mijn sergeants grouping heeft wel een buitenmodel jas en broek, maar in plaats van een kepi een fijne stof schuitje!
Deas Gu Cath
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Ja, en wat wil je hiermee zeggen? Ze kregen ene model uniform uitgereikt, en dan konden ze een buitenmodel aanschaffen. Dan hadden ze dus model voor tijdens diensturen en buitenmodel voor buiten doensturen. Het kan best zijn dat hij de kepi niet mooi vond staan en alleen maar een veldmuts ophad altijd, of toevallig bij deze foto z'n veldmuts ophad o.i.d.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Wouter schreef: Maar de onderofficieren mochten ook gewoon veldmutsen dragen, andersom mochten manschappen geen kepi's dragen.
Is niet waar.
Manschappen droegen ook gewoon kepi's.
Dit lag er maar net aan hoe goed je in de slappe was zat.
Kepi's waren vaak prive aankopen.
De opa van een maat van mij was gewoon soldaat maar had wel een kepi.
Dat het alleen voor hogere rangen was klopt dus niet.

Wat gamer0004 van http://www.leger1939-1940.nl heeft geciteerd klopt dus helemaal.
Mvg/Best regards, Sipke
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

leger1939-1940 Rulezz :P
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Die hele verzameling op die site is van één vent!!!!!!***Jaloers***
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
gamer0004
Lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Contacteer:

Bericht door gamer0004 »

Ja idd. Op marktplaats.nl verkoopt hij ook, onder de naam "paraat". Had bijna een Sam-Brown belt gekocht van hem, maar die had ie toch nodig voor een nieuw uniform (wéér een nieuwe :P ).
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Ik heb inderdaad ook al zaken met hem gedaan, en geen slechte. Maar we dwalen af :P
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Verschil in Nederlandse uniformen (de stof)

Bericht door emielS »

Heeren.

Het nederlandse leger begon in 1900 met het donker blauwe uniform met 2 rijen knopen Mod 1898.
In 1905 kreeg men een nieuw model uniform M1905 met een rij knopen.
In 1912 kreeg men het uniform M1912 grijsgroen veldtenue met gekleurde kraag en mouw omslag (kleur van het onderdeel) .
In 1915 werd er bepaalt dat de gekleurde kragen en omslagen werden verwijderd en kreeg men een geheel grijsgroene uniform met een gekleurde bies ,uniform M1916.
In deze periode hadden de officieren een uniform van lakense stof (dun geschoren wollen stof).
In 1923 kreeg met het grijze uniform M1923 en in 1934 was er weer een verandering M1934.
In deze periode hadden de officieren een uniform van ribcort stof.
In 1938 begon met een proefmodel uniform deze bestond uit 3 modellen ,3 verschillende kragen.
Deze uniformen zijn bij 10 verschillende onderdelen getest ,maar nooit echt ingevoerd omdat in mei 1940 de oorlog uitbrak.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
De genoemde uniformen heb ik allen in mijn collectie dus als je een afbeelding wil zien dan hoor ik dat graag.

grt emiel

(http://www.nederlandneutraal.nl)
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Verschil in Nederlandse uniformen (de stof)

Bericht door zjopske »

Handig om een topic van 3 jaar oud op te graven, komt er weer wat leven in het Nederlandse van voor 1940.
Zou je een paar foto`s kunnen laten zien van de proefmodellen uit 1938?
Ik heb namelijk ook een foto in krijgsgevangenschap waarop 3 officieren allemaal een verschillend model dragen. Al word dat door de collega op de hoek als België bestempeld, dus 2 is sterker dan :)

Afbeelding
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Verschil in Nederlandse uniformen (de stof)

Bericht door emielS »

meest rechts op de eerste rij is het uniform wat ze zouden gaan gebruiken ,heeft ook 5 knopen.
zal van de week een fot maken van het proefmodel uniform wat ik heb en dat is ook het model wat op de foto staat.

grt E
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Verschil in Nederlandse uniformen (de stof)

Bericht door zjopske »

De manschappen proefmodellen van de uniform rechtsonder staan ook ergens op de site; leger1939-1940.nl
Ook staan er wat foto`s op: http://www.eindhovenfotos.nl/levensloop ... e_waal.htm

Het model rechtsboven heb ik ook ooit een keertje op marktplaats voorbij zien komen, ik kan me niet meer herinneren naar wie dat toen is gegaan.
Maar het middelste uniform van de bovenste rij daar heb ik nog niet veel van gezien.

Het legermuseum heeft ook ergens een pdf`je staan van de ontwikkeling van het veldgrijze uniform en daaruit blijkt dat de 3 proefmodellen die gedragen werden bestonden uit een model met een omgeslagen kraag (zoals linksonder) en twee modellen die gedragen werden in combinatie met een overhemd en stropdas (dat zouden die andere twee zijn)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Plaats reactie