Schuitje Irene Brigade

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
tommee
Lid

Schuitje Irene Brigade

Bericht door tommee »

Vraag

De baret van de Irene Brigade ken ik, maar droegen ze ook schuitjes? Zo ja, hoe zagen die er uit?

Alvast dank
jeffreyvanspengen
Lid

Bericht door jeffreyvanspengen »

Ze droegen het standaard model Britse ''schuitjes''...
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

De PIB soldaten hebben met de General Service Cap gelopen, dus niet met de baret. In de vroege oorlogs jaren, wanneer ze dus in opleiding waren in Engeland, hebben ze met de (khaki drab) Field Service Cap gelopen. In september 43 is de General Service Cap gekomen en die heeft de Field Service Cap vervangen.

Als je kijkt naar de foto's van de PIB in opleiding kom je diverse foto's tegen waar ze de Field Service Cap dragen.

Heb wel een foto gezien waar een khaki baret werd gedragen, maar die is als ik mij niet vergis alleen voor officieren bedoeld.
tommee
Lid

Bericht door tommee »

@ nico

thnx

Maar ik zie toch vaak PIB-ers lopen met baretten (op foto's dan) Ik heb er overigens zelf ook een. Maar bedankt voor de info!
jeffreyvanspengen
Lid

Bericht door jeffreyvanspengen »

Als je het bericht van Nico goed lees dan kan je lezen dat de PIB de schuitjes in het begin van de oorlog tijdens hun opleiding droegen, later (voor rond de bevrijding) werd de barret veel gedragen.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

tommee schreef:@ nico

thnx

Maar ik zie toch vaak PIB-ers lopen met baretten (op foto's dan) Ik heb er overigens zelf ook een. Maar bedankt voor de info!
Ja, de General Service Cap lijkt op de baret maar dat is het officieel niet. De GS Cap is iets groter als de baret. Ook de GS Cap heeft een brede khaki hoofdband (zelfde kleur en stof als de GS Cap zelf) en niet zoals bij de baret een lerderen randje.

Candezen zijn in 43 wel overgestapt naar de baret, maar de Britten naar de GS Cap.

Kan morgen wel wat foto's posten, zit nu namelijk op een andere pc waar ik geen foto's voor handen heb.
jeffreyvanspengen schreef:Als je het bericht van Nico goed lees dan kan je lezen dat de PIB de schuitjes in het begin van de oorlog tijdens hun opleiding droegen, later (voor rond de bevrijding) werd de barret veel gedragen.
Nee, de General Service Cap. Baretten en dan bedoel ik de khaki baret werd zover ik weet alleen door officieren gedragen. In ieder geval niet door gewone manschappen.
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Vond op mijn forum trouwens nog even een paar foto's van mij.

Britse khaki baret.
Afbeelding

General Service Cap.
Afbeelding

Field Service Cap.
Afbeelding
tommee
Lid

Bericht door tommee »

@ nico

Ok, ik haalde de termen door mekaar, omdat in de volksmond het al gauw baret wordt genoemd

Het is nu duidelijk

superbedankt
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Graag gedaan! Ja, veel mensen noemen met gewoon een baret omdat hij daar ook erg op lijkt. Wordt ook op dezelfde manier gedragen als een baret, maar toch zitten er verschillen in.
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Als je de General Service Cap zo van de zijkant ziet, kan je hem ook wel wat verwarren met de Tam O Shanter of de Balmoral.
(Hoewel ik het verschil tussen die 2 nou weer niet zie. maar dat even terzijde)
Mvg/Best regards, Sipke
Plaats reactie