Jump boots

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Jump boots

Bericht door Bakel »

Hallo,

Ik wilde graag weten of deze Jump boots origineel zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt alvast :)
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Ze zijn orgineel ja..

Maar geen WWII..
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

Welke periode dan?
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Korea denk ik..
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

En tevens is dit geallieerd, tenzij iemand wil beweren dat de US airborne een onderdeel was van de luftwaffe ;).
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Deze schoenen kunnen WW2 zijn.
Toen ik in Oklahoma was, hadden 2 anderen op jump school deze schoenen aan. De schoenen die zij aanhadden waren origineel.

De schoenen waren van het merk Goodrich. Corcoran was natuurlijk niet de enige die dit soort laarzen maakten, wel de bekentste (net zo iets als dat iedereen het over Willys jeeps heeft, terwijl die ook door anderen werd gemaakt). In ieder geval vanaf 1944 werden dit soort hoge laarzen met de volledig rubberen zool ook aan andere GI's uitgegeven dan alleen paratroopers.

Eerdere aannames en uitingen over hoe men in andere onderdelen aan de hoog laars, of te wel de Jump Boot, kwam worden daarmee eigenlijk voor een deel onderuit gehaald. Het feit dat er foto's zijn met tankers of GI's op de stranden van Normandië met deze schoen aan hoeft dus niet te komen doordat ze gestolen, gewonnen met dobbelen, gekocht zijn. Ze kunnen dus ook gewoon uitgegeven zijn door de fourier.

Bovenstaande werd bevestigd in het boekje "US Paratrooper 1941-45" van Osprey publishing, geschreven door Carl Smith.

Tevens bevestigde een Nederlandse WW2 historicus mij dit, toen ik hem dat vertelde. Hij wist aan te vullen dat dit soort laarzen net als web gear e.d. gewoon vervaardigd werd waar en wanneer nodig, dus ook in Engeland bijvoorbeeld.

Het is wel zo dat dit type schoen tot en met Vietnam werd gebruiktd. Helaas ben ik niets te weten gekomen over specifieke kenmerken die je kunnen helpen met het dateren van dit soort schoenen. Wanneer ik naar de zool van de schoen kijk die je laat zien, zou ik eerder een zool verwachten met een rasterprofiel zoals bij de dubble buckle boots.........

Gr.,
Too tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Jumpboots met doorlopende zool kunnen idd WWII zijn.. maar dan hebben ze echter wel een slanted heel..

Ik heb nog nooit gehoord over dit soort boots uit WWII..?
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Wat ik al zei over de zool geld ook voor de hiel. Ik zou dat moeten navragen, want ik zou zo geen enkele tip kunnen geven over datering van een schoen. Zolen en hakken kunnen vervangen worden en dat maakt het nog ingewikkelder, als je bij wijze van de schoen niet van de Vet zelf hebt gekregen, is het bij dit type vooralsnog raden......

Ik had er zelf ook nog niet eerder van gehoord......maar ik heb nu dus 4 bronnen die hetzelfde zeggen.

Gr,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

To Tall schreef:De schoenen die zij aanhadden waren origineel.
To Tall,

Hoe wisten zij dan dat die schoenen orgineel waren?
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

BF Goodrich maakte geen schoenen, alleen zolen en banden.....
Er werden geen soort 'jump' boots gemaakt in Engeland.....

Non AB-Troepen die je in Normandië of elders tijdens WW2 ziet met jump boots hadden die ofwel via de QM gekregen (ESB, enz...), ofwel via de QM zelf aangekocht, ofwel op een andere manier 'verkregen'.....

Of de bovenstaande schoenen nu WW2 zijn of niet speelt geen rol. Als je als verzamelaar op zoek bent naar je eerste paar originele WW2 Jump Boots, dan ga je voor het 'TextBook' exemplaar en niet voor een paar dat heel misschien wel door één of andere paratrooper gedragen is....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

johan willaert schreef:BF Goodrich maakte geen schoenen, alleen zolen en banden.....
Maakte Goodrich geen schoenen?
http://cgi.ebay.com/Vintage-40s-Goodric ... dZViewItem

De Amerikaanse jongens die ik ontmoet heb vertelden dat Goodrich inderdaad de gehele schoen maakten en niet alleen de zool. Hoewel dit een bedrijfsvreemd artikel is is dat niet zo vreemd, immers werden in pannenfabrieken ook munitieonderdelen gemaakt.

Alhoewel, ze maakten ook rubber laarzen e.d. dus is het niet zo vreemd dat zij ook jump boots en combat boots hebben gemaakt.
http://cgi.ebay.com/Koehler-Supply-Co-W ... otohosting

Overigens is Goodrich shoes met Posture Foundation samengegaan en komt nu onder de simpele naam "P-F" op de markt.
johan willaert schreef: Non AB-Troepen die je in Normandië of elders tijdens WW2 ziet met jump boots hadden die ofwel via de QM gekregen (ESB, enz...), ofwel via de QM zelf aangekocht, ofwel op een andere manier 'verkregen'.....
Dat zeg ik, ze kregen die van de fourier en werden dus gewoon toegewezen.....niet alleen gekocht.

Ook in het boek US Army Uniforms of WWII staat op pagina 253 een foto van de schoenen die in het boek US Paratrooper 1941-45 wordt beschreven als een Goodrich.
johan willaert schreef: Of de bovenstaande schoenen nu WW2 zijn of niet speelt geen rol. Als je als verzamelaar op zoek bent naar je eerste paar originele WW2 Jump Boots, dan ga je voor het 'TextBook' exemplaar en niet voor een paar dat heel misschien wel door één of andere paratrooper gedragen is....
Ik ben het helemaal met je eens, dat van de schoenen in het begin van deze topic erg moeilijk is te bepalen wat de oorspronkelijke datum is. Het enige punt dat ik maak met mijn inbreng is dat dit SOORT schoenen wel degelijk gemaakt en uitgereikt aan manschappen vanaf 1944 en dat ook anderen (behalve Corcoran) zoals Goodrich schoenen maakten in oorlogstijd.

Gr.,
Too Tall


P.s.: Toch maakt Goodrich ook nu nog naast banden: holsters, schoenen en nog veel meer
http://cgi.ebay.com/Vintage-Ladies-Fash ... dZViewItem
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

To Tall schreef:...en dat ook anderen (behalve Corcoran) zoals Goodrich schoenen maakten in oorlogstijd...
Niemand heeft ook beweerd dat, dat niet zo was..

Maar nou ben ik nog steeds wel benieuwd hoe die gasten in Oklahoma wisten dat die boots orgineel waren?
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
To Tall
Lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 18 feb 2007, 20:43
Locatie: Nijmegen, Netherlands
Contacteer:

Bericht door To Tall »

Ik zal het ze volgend jaar vragen als ik weer naar Oklahoma ga :P

Op dezelfde manier zoals wij hier uitzoeken of bepaalde zaken origineel zijn. Van de een weet ik dat de schoenen uit de boedel van een oom komen die zelf gesprongen zou hebben. Maar ja, zelfs dat zegt niet alles.

Gr.,
Too Tall
Voor re-enactment gear ga je naar Island Depot
Kijk ook eens op Uitgeverij De Duivelsberg
FryslânVerzamelaar
Lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:51

Re: Jump boots

Bericht door FryslânVerzamelaar »

Hallo,

Ik heb zelf ook twee paar jumpboots waar aan de onderkant van de zool staat BF G (=BF goodrich). Dus ik denk ook dat goodrich wel schoenen maakten
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Jump boots

Bericht door S1991 »

Hilmer97 schreef:Hallo,

Ik heb zelf ook twee paar jumpboots waar aan de onderkant van de zool staat BF G (=BF goodrich). Dus ik denk ook dat goodrich wel schoenen maakten
johan willaert schreef:BF Goodrich maakte geen schoenen, alleen zolen en banden.....
Er werden geen soort 'jump' boots gemaakt in Engeland.....

Non AB-Troepen die je in Normandië of elders tijdens WW2 ziet met jump boots hadden die ofwel via de QM gekregen (ESB, enz...), ofwel via de QM zelf aangekocht, ofwel op een andere manier 'verkregen'.....

Of de bovenstaande schoenen nu WW2 zijn of niet speelt geen rol. Als je als verzamelaar op zoek bent naar je eerste paar originele WW2 Jump Boots, dan ga je voor het 'TextBook' exemplaar en niet voor een paar dat heel misschien wel door één of andere paratrooper gedragen is....
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Plaats reactie