Fakes gemaakt om grof geld aan te verdienen...

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
SiNiStEr
Lid

Fakes gemaakt om grof geld aan te verdienen...

Bericht door SiNiStEr »

Je ziet ze steeds meer, fakes en replica's die bewust gigantisch goed gefaked worden inclusief het ouder laten lijken(artificially aging) met behulp van trucjes als het gebruik van chemicalien op de spullen en ze een tijd buiten laten liggen of begraven.

Echter had ik het nog nooit letterlijk ergens op een site zien staan dat het spul dat te koop wordt aangeboden bedoeld is om mensen te beneppen en ze dus geld uit de zak te kloppen voor iets wat niet is wat het lijkt.
Daar is na vandaag tot mijn grote spijt verandering in gekomen. Op deze site bieden ze ook veel US para's reproductie spul aan waaronder deze vermeende para-liner waar gewoon min of meer bijstaat dat hij bedoeld is om mensen te beneppen.

Ik citeer: "With a little knowledge and a lot of attention to detail, these para liners turn into perfect "artefake" para liners that would pass the most stringent inspections and surpass many of the original "collectable" pieces gracing many museums today."

En de link: http://www.toppots.net/main.php?do=clie ... d=427&cid=

Moet niet gekker worden, hoewel ik bang ben dat dit z'n hoogtepunt nog niet heeft bereikt. We moeten echt vlug worden willen we nog gegarandeerd origineel ww2 spul hebben, het wordt zo langzamerhand namelijk bijna niet meer mogelijk om origineel spul van de fakes te onderscheiden.... :mad: :frownno:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Nou.. de meesten mensen zullen wel zien dat de staat van de drukknop niet overeen komt met de rest van de liner..
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Ja, als je als mogelijke koper denkt dat zo'n Hawley origineel is, dan kan je beter postzegels gaan verzamelen...

Wat een kalf, die kerel..... Die Hawley liners zijn zonder ze te verbouwen massa's meer waard dan 265USdollar....
29th Let's Go!!!!!
willysproject
Lid

Bericht door willysproject »

verwijderd
Laatst gewijzigd door willysproject op 15 jun 2007, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Echt om te janken... vern**kt Hawleyliners.... Doe mij er maar één uit het kratje waaraan niet gekloot is.. :|
Daar is 'ie weer!
arneken
Lid
Contacteer:

Bericht door arneken »

jammer dat men zich hiermee bezighoud.
it's not how many you write but what you write in the books of history
special air service
Lid

Bericht door special air service »

arneken schreef:jammer dat men zich hiermee bezighoud.
mee eens. er zijn ook genoeg die repro aanbieden maar dat gewoon zeggen. (valt ook duidelijk te zien aan kwaliteit) en heb daar geen problemen mee maar dit......
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Vervalsen

Bericht door asjemenou »

Tja, wat moet je hier van zeggen?!
Blijkbaar wil deze verkoper aan verzamelaars een "acceptabele " parahelm verkopen. Een 100% origineel WOII exemplaar is niet meer te vinden en voor de meeste verzamelaars ook niet meer te betalen. Dan is dit voor sommige verzamelaars een mooi alternatief.
Wij als verzamelaars gruwelen bij het opzettelijk "verbouwen" van zo'n liner maar voor de verkoper is het gewoon handel.
Nu gaat het om een liner (helm) maar ik zie zoveel omgebouwd materiaal dat word aangeboden op Internet.
Bijvoorbeeld originele Sovjet WOII onderscheidingen die worden omgebouwd. De Roemsorde 2e klasse is hier een klassiek voorbeeld van. De (naoorlogse) Duitse Feldfernsprecher 55 die verbouwd wordt naar een Feldfernsprecher 33 en ga zo maar door.
Sommige mensen worden nu eenmaal vindingrijk als de vraag naar een bepaald item groter is dan het aanbod.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Contacteer:

Re: Vervalsen

Bericht door johan willaert »

asjemenou schreef:Wij als verzamelaars gruwelen bij het opzettelijk "verbouwen" van zo'n liner maar voor de verkoper is het gewoon handel.
Dan is het toch wel een derderangshandelaar, anders zou hij weten dat dergelijke helmen in hun oorspronkelijke toestand zonder verbouwingen meer opbrengen dan zijn misbaksels van 265USdollar
29th Let's Go!!!!!
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

johan willaert schreef:
asjemenou schreef:Wij als verzamelaars gruwelen bij het opzettelijk "verbouwen" van zo'n liner maar voor de verkoper is het gewoon handel.
Dan is het toch wel een derderangshandelaar, anders zou hij weten dat dergelijke helmen in hun oorspronkelijke toestand zonder verbouwingen meer opbrengen dan zijn misbaksels van 265USdollar
Dat heb je dus mooi goed.. een Hawley in een nette staat levert meer op dan zo'n verspijkerd exemplaar. Er wordt in feite een tamelijk zeldzame variant verkloot voor snelle centen.... Het is wat mij betreft simpel: is het niet verkrijgbaar of onbetaalbaar dan heb ik het niet in m,n collectie maar aan repro of andere geintjes begin ik niet aan. Ik zou bijvoorbeeld graag een Rangerhelm aan m,n collectie toevoegen, maar omdat ze zo ongeveer onvindbaar zijn en het niet te betalen zijn ( áls het al een authentiek exemplaar is die je dan tegenkomt ) koester ik me geen illusies. Dan maar geen Ranger helm...
Daar is 'ie weer!
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

asjemenou schreef:Een 100% origineel WOII exemplaar is niet meer te vinden en voor de meeste verzamelaars ook niet meer te betalen.
Een orginele Hawley AB Liner vind je inderdaad niet meer.. Ik ken er maar twee, die zeker orgineel zijn..

Normale AB liners zijn nog zeker wel te vinden. Westinghouse wel makkelijker dan Inlands, maar alee..
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Peter
Lid
Contacteer:

Bericht door Peter »

Michiel M. schreef:
asjemenou schreef:Een 100% origineel WOII exemplaar is niet meer te vinden en voor de meeste verzamelaars ook niet meer te betalen.
Een orginele Hawley AB Liner vind je inderdaad niet meer.. Ik ken er maar twee, die zeker orgineel zijn..

Normale AB liners zijn nog zeker wel te vinden. Westinghouse wel makkelijker dan Inlands, maar alee..
...die gaan dan ook niet voor een paar tientjes weg. Het is gewoon ongelooflijk hoeveel fakes van deze variant in omloop zijn! Voordat ik er één koop documenteer ik me eens grondig, de fakes worden steeds beter namelijk.... Hawley AB liners zijn inderdaad wat men noemt Holy Grail items.... Je zal zien dat er binnenkort enorm veel "orginele Vet-finds" boven komen drijven...
Op een gegeven moment kom je op een punt waarop het erom gaat wat je geloven wil...
Daar is 'ie weer!
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

Nou die verkoper zegt nergens dat je die AB liners moet verkopen omdat iemand te bedriegen.

Dus als een niet omgebouwde Hawley liner per stuk in die staat meer opbrengt betekend dat hij een krat heeft gekocht van
johan willaert schreef:een kalf ....
die een hele krat voor veel minder heeft verkocht, en die waarschijnlijk ook winst heeft gemaakt. Hij voegt er iets aan toe en investeerd tijd die hij ook betaald zal willen zien en als hij met dat geld tevreden is. Wie zijn wij dan om hem te gaan verwijten dat hij te weinig winst maakt! Ik groet iedere verkoper die zijn materiaal onder de gemiddelde "verzamelaarsprijs" verkoopt. Houdt het verzamelen extra leuk.

Dus als je als Amerikaans verzamelaar een dergelijk liner graag aan je verzameling toe wil voegen. Dan zou ik een mailtje sturen met de vraag of het mogelijk is een niet omgebouwde (voor wat minder geld) te kopen.

Met zijn bedachte naam Artefake (ipv Artefact) geeft hij zelf aan dat het namaak is. Hij vermeld aan dat zijn werk zo goed is dat het mensen en musea zou kunnen bedotten. Hij zegt nergens dat je verzamelaars/musea moet bedotten.
Maar zo zijn er meer repro en veranderde orginelen in omloop. Die vrijwel hetzelfde claimen met : net als de orginelen /geen verschil met de orginelen/identiek aan het orgineel = verzamelaars en musea zullen er ook in trappen als je die als orgineel aanbied. En ook met die repro voor reenactors zullen er mensen zijn die de boel express willen oplichten. Kan je die repro verkopers ook aanwrijven?.
Deze verkoper valt niet in die categorie (oplichters) wat mij betreft want hij bied het als namaak aan.

Het blijft zeker jammer dat een, ook nog zeldzaam, orgineel veranderd word.
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Daarom zou het best zijn dat deze verkopers/producenten/schilders/whatever een eigen stempel in brengen, just in case iemand het zou willen doorverkopen als the real deal. Maar ja, is hun zorg niet...
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

Robin Vercammen schreef:Daarom zou het best zijn dat deze verkopers/producenten/schilders/whatever een eigen stempel in brengen, just in case iemand het zou willen doorverkopen als the real deal. Maar ja, is hun zorg niet...
Dat gebeurd vaak zat maar als het te herkenbaar is zijn de kopers niet tevreden en gaan ze naar iemand anders die nog betere repro verkoopt.

Er zijn zoveel repro merken dat het bijna onmogelijk is om al die merken te kennen.

Ik heb eens een dergelijke "fabrikant" gesproken zelfs met zijn duidelijke namaak merk waren er mensen die het als orgineel doorverkochten. Er zijn kopers die persé willen dat hun repro oorlogs gedateerd is. En repro dat na-oorlogs gedateerd is, is na gebruik of na bewerking zo veranderd in iets onleesbaars of in een oorlogse datum. Dat was zeker zijn zorg wel maar degenen die het doorverkopen zorgen er soms wel voor dat het ook wat merk op "The real deal" lijkt.

Hoe vaak lees je hier op dit forum niet dat men minachtend praat over herkenbare repro? Het kan dan niet realistisch genoeg gemaakt worden. Wordt het door reenactors gebruikt of door anderen "verouderd" aangepast om het echter te laten lijken moet je rekening houden dat het op een gegeven moment weer verkocht gaat worden. En daar liggen de oplichters op de loer. Te makkelijk op de producenten voor alle namaak oplichterijen verantwoordelijk te houden.
Plaats reactie