Lee Enfield MK4

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Lee Enfield MK4

Bericht door Bakel »

Hallo,

Ik zou graag willen weten wat een onklaar gemaakte Lee Enfield MK4 gestempeld met: longbranche 1943 van waarde heeft? Ongeveer 100, 200, 300, 400 euro of meer ?

Bedankt alvast..
Laatst gewijzigd door Bakel op 09 jun 2007, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Dan zit je volgens mij al gauw tussen de E300,- en E350,- in.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Klopt Rutger.
Afhankelijk van de staat doet hij dat al gauw.
LongBranch is trouwens een Canadese maker.
Is het 1 voor de verkoop?
Mvg/Best regards, Sipke
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

Haplo schreef:Klopt Rutger.
Afhankelijk van de staat doet hij dat al gauw.
LongBranch is trouwens een Canadese maker.
Is het 1 voor de verkoop?
Oke bedankt voor je antwoord. Alleen een vraagje, bij een Mauser k98. zit in het midden ongeveer, een richt klepje wat je omhoog kan doen. Hoort dit ook op een enfield te zitten?

http://img297.imageshack.us/my.php?imag ... 521mr4.jpg * foto is van een ander forum


Zit daar verschil of?Want met de Enfield die ik bedoel, heeft de kijker van de onderste foto.
Laatst gewijzigd door Bakel op 12 jun 2007, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mauserwerke
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:27

Bericht door Mauserwerke »

Bakel schreef:
Haplo schreef:Klopt Rutger.
Afhankelijk van de staat doet hij dat al gauw.
LongBranch is trouwens een Canadese maker.
Is het 1 voor de verkoop?
Oke bedankt voor je antwoord. Alleen een vraagje, bij een Mauser k98. zit in het midden ongeveer, een richt klepje wat je omhoog kan doen. Hoort dit ook op een enfield te zitten?

http://img297.imageshack.us/my.php?imag ... 521mr4.jpg * foto is van een ander forum

Of met zo'n richtkijker: Volgens mij mist die iets..

Afbeelding

Zit daar verschil of?Want met de Enfield die ik bedoel, heeft de kijker van de onderste foto.
Het 'richtklepje' van de Mauser kar98 waar jij het over hebt kan werkelijk maar een centimeter omhoog, in tegenstelling tot die van de Lee Enfield. Die van de Kar98 beweegt zich vrijwel horizontaal en blijft plat liggen terwijl je het vizier van de Enfield omhoog klapt en dat de schuif verticaal beweegt.
Maar op de bovenste foto die je laat zien staat een opstaand ladder vizier afgebeeld die op een standaard Lee Enfield. Alle Lee Enfields waar ik mee geschoten heb hebben zo'n soort ladder vizier. Op die onderste foto lijkt een diopter vizier afgebeeld te staan en ik heb deze nog nooit op een enfield gezien. Het zou kunnen zijn dat dit er later op gebracht is of dat het bij een heel vroeg model zou horen, dat durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Bericht door Miller »

Hallo Bakel,

Lee Enfield met Dioptervizier is 100% Wo2 productie. Het laddervizier werd er pas vanaf 1945 op gemonteerd. je komt veel oorlogse enfields tegen met dit laddervizier, want na de oorlog werden ze massaal omgebouwd. De Enfields met dioptervizier zijn gestempeld met: No.4 Mk.I. Werden ze echter omgebouwd(na de oorlog!) dan kregen ze wat extra`s: Ze werden No.4 Mk.I/II gestempeld. ook zie je dan vaak een werkplaatsstempel erop staan. Meestal een Y met wat horizontale streepjes erdoor, en dan het wapennummer beginnende met een jaartal. Mijne was in 1951 voorzien van een nieuwe trekkergroep en een laddervizier. Deze was dus als volgt gestempeld: No.4 Mk.I/II met eronder: Y 51.0000 Waarbij op de plaats van de 0 het wapennummer.
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

Oke bedankt voor de antwoorden. Ikzelf heb het D-Day boek, en daar staat ook een Enfield in die eruit ziet als onderstaande foto:



Afbeelding

Die heeft ook zo ladder vizier? maar dan ingeklapt.. Volgens mij
Laatst gewijzigd door Bakel op 12 jun 2007, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Bericht door Miller »

Heej,

Klopt, Dioptervizier is WW2, Laddervizier erna.
Als in dat boek waarin laddervizier als ww2 staat aagegeven, ook de foto van die mesbajonet staat, dan kun je het boek wat mij betreft weggooien: mesbajonet werd volgens mij pas in 1949 ingevoerd.
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

Capt. Richard R. Miller schreef:Heej,

Klopt, Dioptervizier is WW2, Laddervizier erna.
Als in dat boek waarin laddervizier als ww2 staat aagegeven, ook de foto van die mesbajonet staat, dan kun je het boek wat mij betreft weggooien: mesbajonet werd volgens mij pas in 1949 ingevoerd.
Nee in het boek staat die met spike bajo, en is zeker een goed boek van Stephen Badsey, veel kleuren foto's etc.

Wat is de waarde van een onklaargemaakte canadeese Lee Enfield no4, van Long Branch 1943?
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Bericht door Miller »

Hoi,

Hangt er helemaal vanaf wat de staat is, hoe het metaalwerk is, hoe het houtwerk is. Verder zijn Long Branch Enfields meestal minder gewild. Hes van Zweeden in Arnhem, heeft ze liggen voor E 350,-. Dan zijn ze erg mooi, en onklaargemaakt met certificaat. Dus je zult denk ik, zonder certificaat uitkomen op ongeveer E 250-300.
Als er naoorlogse stempels/aanpassingen aan zijn keldert de prijs nog ietsjes meer...
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Bericht door rood »

Beste Bakel,

De waarde ligt idd rond de 300 euro. Ik heb er 2 en heb ze goedkoper kunnen krijgen, maar ik koop ook niet bij handelaren.

Groetjes Marcel
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Hierbij wil ik toch enige correctie aanbrengen op de vizeiren verhaal.

De enfield was in eerste instantie degelijk uitgerust met een ladder vizier.
(Er zijn 3 uitvoeringen hiervan)
Omdat deze te arbeidsintensief was om te produceren werd de diopter vizier ingevoerd

De foto die Bakel geplaatst heeft is van een enfield met het eerst model ladder vizier.
Afbeelding

Van links naar rechts de verschillende gebruikte vizieren.
MK1 MK2 MK3 MK4.
De MK2 t/mMK4 zijn oorlogs gemaakt en gebruikt.
de invoering van de MK3 was volgens mij al in 1944 maar daar heb ik niets over kunnen vinden in Ian skennertons boekje: .303 rifle , no4
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Bericht door Miller »

Jim,

Dank voor jouw aanvullingen. Zo leer ik ook weer bij! :)
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

Idd bedankt voor de antwoorden, ik zal eens kijken of ze in La Gleize of iets dergelijks een mooi onklaar Lee Enfield te koop hebben :) Hebben ze daar ook onderdelen voor een Lee Enfield, *schoonmaaksetjes etc.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Bakel,

Ik weet niet of je in belgie woont of in nederland, maar hou er wel rekening mee dat tussen belgisch onklaar en nederlands onklaar grote verschillen zitten.
Tevens is het "voor zover ik weet" ook verboden om nederlands onklaar gemaakte wapens in te voeren.
Mvg/Best regards, Sipke
Plaats reactie