Britse parahelm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 96 keer

Britse parahelm

Bericht door asjemenou »

Op Marktplaats staat deze Britse parahelm te koop; http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... -1943.html . Ik heb eerlijk gezegd een beetje mijn twijfels over de originaliteit van deze helm. Het verhaaltje over het extra gaatje voor de nieuw in te voeren canvas kinband geloof ik eerlijk gezegd niet zo. Is het dan niet zo, dat het hier om zo'n parahelm gaat die doorgebruikt is door de Australische tanktroepen? Ook de leren kinbanden lijken mij niet origineel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Normaal heeft een Britse parahelm met web straps één gat achterin. Eentje met leren straps heeft normaal 2 gaten achterin. Het zou kunnen dat deze gewoon wel een originele shell is, maar dat ze er later leren straps opgezet hebben. De verkoper heeft dit verhaaltje bij de gaten:
verkoper schreef:Aan de achterkant zit één extra gat voor bevestiging van de kinriemen. Dit is echter beslist geen na-oorlogse model (die schroeven zitten veel verder uit elkaar), maar een frabrieksaanpassing die destijds, in 1943 al is gedaan tijdens de productie in verband met de later dat jaar in te voeren canvas kinriemen.
asjemenou

Britse parahelm

Bericht door asjemenou »

Wat jij verteld Loek over het verschil van gaten tussen de Britse parahelmen is waar. Daarom heb ik zo mijn twijfels over deze helm. Ik heb namelijk nog nooit gehoord (en ik heb er nog nooit één gezien) van een soort overgangsmodel met drie gaten achterin de helm. Als een verkoper al zo'n soort verhaaltje gaat ophangen dan ben ik al extra op mijn hoede (niet dat ik deze helm wil gaan kopen).
Wel ken ik het verhaal van de doorgebruikte parahelmen door Australische tanktroepen. Deze helmen zijn o.a. te herkennen door een extra gat achterin de helm. Ik heb al verscheidene van deze helmen te koop gezien op Ebay. Of is het soms origineel een helm voor canvas straps waar naderhand 2 extra gaten zijn in geboord om er een helm met leather straps van te maken?
Zoals al eerder gezegd, twijfel ik ook aan de leather straps. De chincup lijkt ook wel een soort bekleding aan de binnenkant te hebben. Dit is bij mijn WOII exemplaar niet zo. En hoe zit het met de rubberen stootrand rondom de binnenhelm? Bij mijn exemplaar is de stootrand van zwart rubber. Was dit standaard bij dit model parahelm of kunnen deze ook een bruin/gele stootrand hebben zoals bij het latere model? Mijn parahelm heeft ook een BMB 1943 binnenhelm.
Nogmaals ik heb het idee dat deze helm is samengesteld uit onderdelen van verschillende helmen en dat de leather straps repro zijn. Dan is 1000 Euro toch wel een hoop geld voor een niet originele WOII parahelm.
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Mijn idee is ook dat het een refurbished helm is.
Als het extra gaatje voor de latere webbing is, waarom is de lak bij dat extra gaatje dan beschadigd?
Die gele sorbo rand kwam wel vaker voor.
Mvg/Best regards, Sipke
Loek D.
Lid

Bericht door Loek D. »

Zoals al eerder gezegd, twijfel ik ook aan de leather straps. De chincup lijkt ook wel een soort bekleding aan de binnenkant te hebben. Dit is bij mijn WOII exemplaar niet zo.
Chamois lining komt volgens mij wel voor in de meeste chin cups...
tommee
Lid

Bericht door tommee »

Waarschijnlijk gaat het hier inderdaad om de ' australische' variant. Op de site van Westland staat eenzelfde soort, met het verhaal over het doorgebruiken door de aussies. Overigens ook met de sorbo-rand.

Of kinriemen echt of repro zijn.....weet ik niet zeker
asjemenou

Leather straps

Bericht door asjemenou »

Loek D. schreef:
Zoals al eerder gezegd, twijfel ik ook aan de leather straps. De chincup lijkt ook wel een soort bekleding aan de binnenkant te hebben. Dit is bij mijn WOII exemplaar niet zo.
Wat die Chamois lining betreft, het zou best kunnen maar in de documentatie/foto's die ik over dit type parahelm heb, heeft er geen één deze Chamois lining in de chincup. Even ter verduidelijking een paar detailfoto's van mijn exemplaar. Ik heb ook niet het idee dat er bij mijn exemplaar ook maar ooit iets van bekleding in de chincup heeft gezeten. Uiteraard wil ik hierbij niet beweren dat alle modellen van dit type parahelm identiek zouden moeten zijn aan mijn parahelm. Bij de derde foto heb ik een pijltje geplaatst bij de binnenkant van de chincup. Overigens zie ik ook een afwijking van de vorm van de chincup van de "marktplaats helm". Op de foto's die ik heb van dit type helm (en bij mijn eigen exemplaar) is deze minder bol gevormd.
Bedankt voor jullie opmerking over de sorbo rand. De gele sorbo rand kan dus inderdaad bij dit type helm voorkomen. Zwart is dus niet de enige kleur geweest.
Ik blijf de aangeboden helm een twijfelachtig exemplaar vinden. De helm is na 3 dagen nog steeds niet verkocht. Op zich al een teken aan de wand. Als de helm werkelijk zo origineel zou zijn als de verkoper het beweerd dan zouden de werkelijke Airborne verzamelaars er al lang een bod op hebben uitgebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Als ik zo naar de foto's kijk is het een originele mk.2 pot!
Alleen ga ik ook mee in het verhaal dat deze door gebruikt is door de Aussies na de oorlog.
Gele sorbo is juist een goed teken.
De chinstraps kan ik nog niet voor 100% zekerheid zeggen of deze origineel zijn of repro.
Kijkend naar de verstel gaatjes lijken die op de foto wel redelijk o.k..
Maar de ringetjes vind ik weer erg nieuw eruit zien.
Er zijn meerdere variaties leren kinbanden, dacht 2.
Dus ik ga nog niks zeggen over de kinbanden daar ik het gewoonweg niet goed kan zien op de foto's.
Ik heb eerlijk gezegd alleen nooit een mk.2 gezien die door de Aussies is door gebruikt.
Ik heb alleen nog maar Fibre Rims voorbij zien komen.
Het is in ieder geval geen D/R helm.
Maar goed 1000 euro voor deze helm is net ff te veel van het goede.
Ik denk dat hij beter 800 a 900 euro kan vragen, mits de kinbanden goed zijn natuurlijk.

Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
asjemenou

Leren kinbanden

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor je aanvullende informatie Maj. Cain. Jij zegt dat er meerdere varianten van de leren kinbanden bestaan. Heb je het dan over de leren kinbanden die in totaliteit bij verschillende helmen zijn gebruikt of alleen over verschillende kinbanden bij de Mk I helm? Heb je ook voorbeelden van deze verschillende leren kinbanden? Om eerlijk te zijn ken ik eigenlijk alleen maar de leren kinbanden zoals deze op mijn parahelm zitten. In documentatie en de foto's die ik van dit model parahelm heb zie ik eigenlijk alleen maar het model leren kinbanden zoals op mijn parahelm. Tenminste, zo zien de voorbeelden er wel naar uit. Bestaat er dan ook een variant voor de Britse parahelm met Chamois lining zoals Loek eerder in dit topic beweerd?
Mijn kennis over dit soort helmen is blijkbaar niet zo groot als de jouwe Maj. Cain maar wat bedoel je precies met een D/R helm?
En hoe zit dat precies met die kleur van de Sorbo rand? Is geel meer voorkomend dan zwart of hoe zit dat precies?
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Met een D/R helm wordt een Dispatch Rider helm bedoeld.
Deze helmschalen verschillen (samen met de britse tankhelmen) erg weining van de helmschalen van de parahelm.
Het enigste verschil is eigelijk de bevestigings gaten.
Voor de rest zijn de helmschalen bijna indentiek aan elkaar
Mvg/Best regards, Sipke
asjemenou

Leren kinriemen

Bericht door asjemenou »

Aanvullende foto's opgevraagd bij de verkoper;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat valt er nu over de helm en de leren kinriemen te zeggen?
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Re: Leren kinbanden

Bericht door Maj.Cain »

asjemenou schreef:Bedankt voor je aanvullende informatie Maj. Cain. Jij zegt dat er meerdere varianten van de leren kinbanden bestaan. Heb je het dan over de leren kinbanden die in totaliteit bij verschillende helmen zijn gebruikt of alleen over verschillende kinbanden bij de Mk I helm? Heb je ook voorbeelden van deze verschillende leren kinbanden? Om eerlijk te zijn ken ik eigenlijk alleen maar de leren kinbanden zoals deze op mijn parahelm zitten. In documentatie en de foto's die ik van dit model parahelm heb zie ik eigenlijk alleen maar het model leren kinbanden zoals op mijn parahelm. Tenminste, zo zien de voorbeelden er wel naar uit. Bestaat er dan ook een variant voor de Britse parahelm met Chamois lining zoals Loek eerder in dit topic beweerd?
Mijn kennis over dit soort helmen is blijkbaar niet zo groot als de jouwe Maj. Cain maar wat bedoel je precies met een D/R helm?
En hoe zit dat precies met die kleur van de Sorbo rand? Is geel meer voorkomend dan zwart of hoe zit dat precies?
Hello,
ik heb het over de 3 variaties, de P-Helm (Bruneval), Fibre Rim, en de Mk2 zeg maar.
Daar heb ik verschillende kinbanden gezien, het kinstuk is anders en ik meen de sluiting.
Zal even moeten spitten om een foto te vinden.
Chamois lining is mij niet bekend, is dit niet een verwijzing naar de U.S. linnings?
De sorbo rand kan in de zwarte kleur komen en in de gele, gebrek aan materiaal later in de oorlog.
Ik meen dat geel vroeg is zwart laat oorlogs.
Nogmaals de pot lijkt mij zo op het oog goed, alleen is er mee gerommeld.
De kinbanden lijken zo wel erg nieuw, en dat gelijmde stuk vertrouw ik niet.
Maar nog durf ik niet 100% een oordeel te geven.
Maar goed als dit dus een helm is die door de Aussies is door gebruikt, dan is het zo dat de originele kinbanden werden verwijdert en ik meen een soort khaki moderne variant in geplaatst werdt.
Toen "kenners" deze helmen hebben overgenomen van de Aussies, hebben zij de moderne kinbanden eruit gehaald, en deze vervangen met originele en helaas ook repro varianten.
Westland heeft wel originele kinbanden op zijn Aussie used Fibre Rims zitten.
De datering op de binnenrand is conform het jaartal waarin deze helmen volop zijn gefabriceerd.

Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Chamois / zeemleer kwam zeker in leren kinbanden voor. Mijn helm heeft een zwart /donkerblauw vilten stukje maar dat kan ook later gedaan zijn. Ik heb verschillende orginele helmen in mijn handen gehad die dat hadden. Maar ik heb ook verschillende oorlogsfoto's waar dat duidelijk te zien is. Veel op mijn gecraste pc :cry:
Er is een andere (para) helm fabrikant geweest die de klinknagels aan de rechterzijde net andersom bevestigde. linker klinknagel boven en de rechter onder. En dan zijn er ook de genaaide leren kinriemen (vroeg)

De tankhelmen zijn lichter van gewicht en het metaal is niet gehard. Dus daar sla je makkelijk een deuk in en DR en Para helmen is dat een heel ander verhaal. Die zijn na fabricage en bewerken (gaten boren) gehard. Ik vermoed door na verhitting af te laten koelen in een koolstof bak. Daar krijg je met een normale boor absoluut geen gat meer in.
jeffreyvanspengen
Lid

Bericht door jeffreyvanspengen »

reactie op ww2-eto:
Hallo To Tall,

Goede vragen die je stelt, en graag wil ik je er antwoord op geven. Ik ben de verkoper van deze helm, en kwam al surfend op deze site terecht!

Toen ik de advertentie plaatste, heb ik behoorlijk de nadruk gelegd op de drie schroefgaten aan de achterkant. Ik handel af en toe in deze helmen, maar wil absoluut dat de koper weet wat hij krijgt.

Ik heb toen aangegeven dat naar mijn beste weten deze drie gaten al in 1943 in de fabriek waren door de producent, BMB. Dat zou zijn gedaan met het oog op de overgang van de types met leren kinriemen naar helmen met canvas riemen. Zodoende zouden aan de casco's van de helm beide riemen kunnen worden bevestigd.

Nadat deze advertentie een tijdje op markplaats had gestaan, berichtte iemand me dat het derde gat waarschijnlijk na-oorlogs was, en door het Australische leger (Cavalerie) was aangebracht. Zij hebben dit type helmen met een ander soort kinriem gebruik, vandaar deze modificatie.

Ik weet niet wat het ware verhaal is, en ik heb daarom deze nieuwe informatie direct aan de advertentie toegevoegd. Nadat dit was gebeurd, heb ik hem voor een zeer redelijke prijs, maar minder dan de inderdaad door mij genoemde € 1.000, verkocht. Daar heb ik een goed gevoel over, en naar ik inmiddels van de koper heb begrepen: hij ook!

Overigens klopt het dat er na de oorlog dit type para helmen ook met drie schroefgaten aan achterkant zijn geproduceerd, in ieder geval zeker voor het Belgische leger. Deze schroefgaten staan echter beduidend verder uit elkaar dan de 'originele' gaten in de WW II helmen. Daardoor was in ieder geval duidelijk dat deze helm van oorsprong niet na-oorlogs was. Ook de liner en de leren kinriemen zijn naar mijn beste weten beslist origineel. Het zou misschien kunnen dat er mee gefoeseld is, maar dan wel met originele onderdelen!

Ik hoop dat ik je hiermee iets meer duidelijk heb gemaakt over het verhaal achter deze helm.

Met vriendelijke groet,

Roy

:wink:
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Re: Leather straps

Bericht door Jim »

asjemenou schreef:
Loek D. schreef:
Wat die Chamois lining betreft, het zou best kunnen maar in de documentatie/foto's die ik over dit type parahelm heb, heeft er geen één deze Chamois lining in de chincup.
Nadat mijn pc lange tijd plat heeft gelegen kan ik bij deze een orginele foto plaatsen waar de zeemleer bekleding in een chincup te zien is.

Afbeelding
Plaats reactie