verkoper schreef:Aan de achterkant zit één extra gat voor bevestiging van de kinriemen. Dit is echter beslist geen na-oorlogse model (die schroeven zitten veel verder uit elkaar), maar een frabrieksaanpassing die destijds, in 1943 al is gedaan tijdens de productie in verband met de later dat jaar in te voeren canvas kinriemen.
Wat die Chamois lining betreft, het zou best kunnen maar in de documentatie/foto's die ik over dit type parahelm heb, heeft er geen één deze Chamois lining in de chincup. Even ter verduidelijking een paar detailfoto's van mijn exemplaar. Ik heb ook niet het idee dat er bij mijn exemplaar ook maar ooit iets van bekleding in de chincup heeft gezeten. Uiteraard wil ik hierbij niet beweren dat alle modellen van dit type parahelm identiek zouden moeten zijn aan mijn parahelm. Bij de derde foto heb ik een pijltje geplaatst bij de binnenkant van de chincup. Overigens zie ik ook een afwijking van de vorm van de chincup van de "marktplaats helm". Op de foto's die ik heb van dit type helm (en bij mijn eigen exemplaar) is deze minder bol gevormd.Loek D. schreef:Chamois lining komt volgens mij wel voor in de meeste chin cups...Zoals al eerder gezegd, twijfel ik ook aan de leather straps. De chincup lijkt ook wel een soort bekleding aan de binnenkant te hebben. Dit is bij mijn WOII exemplaar niet zo.

Hello,asjemenou schreef:Bedankt voor je aanvullende informatie Maj. Cain. Jij zegt dat er meerdere varianten van de leren kinbanden bestaan. Heb je het dan over de leren kinbanden die in totaliteit bij verschillende helmen zijn gebruikt of alleen over verschillende kinbanden bij de Mk I helm? Heb je ook voorbeelden van deze verschillende leren kinbanden? Om eerlijk te zijn ken ik eigenlijk alleen maar de leren kinbanden zoals deze op mijn parahelm zitten. In documentatie en de foto's die ik van dit model parahelm heb zie ik eigenlijk alleen maar het model leren kinbanden zoals op mijn parahelm. Tenminste, zo zien de voorbeelden er wel naar uit. Bestaat er dan ook een variant voor de Britse parahelm met Chamois lining zoals Loek eerder in dit topic beweerd?
Mijn kennis over dit soort helmen is blijkbaar niet zo groot als de jouwe Maj. Cain maar wat bedoel je precies met een D/R helm?
En hoe zit dat precies met die kleur van de Sorbo rand? Is geel meer voorkomend dan zwart of hoe zit dat precies?
Hallo To Tall,
Goede vragen die je stelt, en graag wil ik je er antwoord op geven. Ik ben de verkoper van deze helm, en kwam al surfend op deze site terecht!
Toen ik de advertentie plaatste, heb ik behoorlijk de nadruk gelegd op de drie schroefgaten aan de achterkant. Ik handel af en toe in deze helmen, maar wil absoluut dat de koper weet wat hij krijgt.
Ik heb toen aangegeven dat naar mijn beste weten deze drie gaten al in 1943 in de fabriek waren door de producent, BMB. Dat zou zijn gedaan met het oog op de overgang van de types met leren kinriemen naar helmen met canvas riemen. Zodoende zouden aan de casco's van de helm beide riemen kunnen worden bevestigd.
Nadat deze advertentie een tijdje op markplaats had gestaan, berichtte iemand me dat het derde gat waarschijnlijk na-oorlogs was, en door het Australische leger (Cavalerie) was aangebracht. Zij hebben dit type helmen met een ander soort kinriem gebruik, vandaar deze modificatie.
Ik weet niet wat het ware verhaal is, en ik heb daarom deze nieuwe informatie direct aan de advertentie toegevoegd. Nadat dit was gebeurd, heb ik hem voor een zeer redelijke prijs, maar minder dan de inderdaad door mij genoemde € 1.000, verkocht. Daar heb ik een goed gevoel over, en naar ik inmiddels van de koper heb begrepen: hij ook!
Overigens klopt het dat er na de oorlog dit type para helmen ook met drie schroefgaten aan achterkant zijn geproduceerd, in ieder geval zeker voor het Belgische leger. Deze schroefgaten staan echter beduidend verder uit elkaar dan de 'originele' gaten in de WW II helmen. Daardoor was in ieder geval duidelijk dat deze helm van oorsprong niet na-oorlogs was. Ook de liner en de leren kinriemen zijn naar mijn beste weten beslist origineel. Het zou misschien kunnen dat er mee gefoeseld is, maar dan wel met originele onderdelen!
Ik hoop dat ik je hiermee iets meer duidelijk heb gemaakt over het verhaal achter deze helm.
Met vriendelijke groet,
Roy
Nadat mijn pc lange tijd plat heeft gelegen kan ik bij deze een orginele foto plaatsen waar de zeemleer bekleding in een chincup te zien is.asjemenou schreef:Wat die Chamois lining betreft, het zou best kunnen maar in de documentatie/foto's die ik over dit type parahelm heb, heeft er geen één deze Chamois lining in de chincup.Loek D. schreef:Chamois lining komt volgens mij wel voor in de meeste chin cups...Zoals al eerder gezegd, twijfel ik ook aan de leather straps. De chincup lijkt ook wel een soort bekleding aan de binnenkant te hebben. Dit is bij mijn WOII exemplaar niet zo.