australische mkII helmen door KNIL gebruikt

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

australische mkII helmen door KNIL gebruikt

Bericht door dutchhelmets »

ik heb een vraag over de mkII helmen die door de KNIL zijn gebruikt na '41-'42. waren deze helmen door de australiers zelf gefabriceerd of waren deze helmen door de engelsen/canadezen geleverd. ik kan op internet weinig vinden over deze helmen.
i'd rather die scared to death than die bored to death
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik heb het er ooit over gehad met m,n buurman die een Indië-ganger is, en die wist me te vertellen dat het Engelse helmen waren. Nu kun je je afvragen of hij wel zo betrouwbaar is wat dat betreft daar hij er indertijd niet om maalde of ze Australisch of Brits waren, maar hij kreeg het mee in z,n PSU vanuit Nederland en hij weet zeker dat het overgebleven uitrustingstukken uit Engeland waren. Hus uniformen waren toendertijd een bonte mix van Engelse zomeruniformen met Engelse en Amerikaanse uitrusting. Het wapen was een Lee Enfield naar zijn zeggen.
Daar is 'ie weer!
Wouter
Lid

Bericht door Wouter »

Tijdens de politionele acties werd echt alles van Amerikaans en Brits materiaal door elkaar heen gebruikt. Aangezien de Commonwealth (Engeland, Australië, Canada, Nieuw Zeeland etc.) allemaal hetzelfde materiaal, enkel andere stempelingen gebruikten is het moeilijk te achterhalen.
Meest in gebruik waren de Britse wapens, maar Amerikaans werd ook gebruikt.
Deas Gu Cath
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

En ook de duitse bewapening niet vergeten. Een veteraan liet me een paar jaar geleden trots een huls zien die hij mee terug had genomen. Was een gewone messing 2cm flak huls.
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

klopt dat na '45 vooral canadese mkII en mkIII helmen werden uitgereikt aan de nederlandse troepen. ook zijn duitse wo2 bajonetten gebruikt. deze zijn te herkennen aan het ontbreken van de 2 onderste popnagels op de frog.
ik bedoelde eigenlijk de mkII helmen die werden uitgereikt aan de troepen die terug waren getrokken naar Australie. vanaf '42 werden de knil helmen door milsco gemaakt in de VS, maar er zijn ook verhalen dat een aantal knil militairen werden uitgerust met de mkII helm ipv de "nieuwe" knil helm. mijn vraag is dus, waren deze helmen de australische mkII helmen(wo1 aanmaak en gemodificeerd) of helmen van een ander commonwelth land? ik kan hier weinig info over vinden.
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Bericht door ammo »

dutchhelmets schreef:klopt dat na '45 vooral canadese mkII en mkIII helmen werden uitgereikt aan de nederlandse troepen. ook zijn duitse wo2 bajonetten gebruikt. deze zijn te herkennen aan het ontbreken van de 2 onderste popnagels op de frog.
ik bedoelde eigenlijk de mkII helmen die werden uitgereikt aan de troepen die terug waren getrokken naar Australie. vanaf '42 werden de knil helmen door milsco gemaakt in de VS, maar er zijn ook verhalen dat een aantal knil militairen werden uitgerust met de mkII helm ipv de "nieuwe" knil helm. mijn vraag is dus, waren deze helmen de australische mkII helmen(wo1 aanmaak en gemodificeerd) of helmen van een ander commonwelth land? ik kan hier weinig info over vinden.

De canadezen hebben alleen geen MK III helmen gemaakt, deze helmen zijn alleen door de britten gemaakt.
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

hallo ammo, bedankt. dit wist ik namelijk nog niet.
emileverbunt
Lid

Bericht door emileverbunt »

Hallo Dutchhelmets,

The Australische helm is te herkennen aan de scherpe rand. Australische producenten waren blijkbaar niet in staat een antimagnetische roestvrijstalen ring om de rand te "crimpen".

Het binnenwerk wijkt ook licht af. In de zwarte binnenring waren metalen ogen ingebracht.

Beetje late reactie.

Groet,
Emile
emileverbunt
Lid

Bericht door emileverbunt »

Kijk maar eens op deze link. Een met succes afgeronde linguaphone cursus Spaans helpt!

http://www.cascoscoleccion.com/australi/austrak1.htm

Emile
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

hallo Emile, de site kende ik al. erg mooi en zeer compleet. nou spreek ik een beetje spaans, dus dat komt goed uit.... weet jij of de Australische mkII ook aan knil militairen zijn uitgereikt na 1942? dit heb ik ooit eens gehoord, maar kan er geen bewijs erover vinden. de engelse en canadese model wel, maar pas vanaf 1945 voorzover ik weet.
de Zuckerman is binnen en erg mooi. is volgens mij een engels aanmaak wat voor de BB is omgebouwd. ik stuur binnenkort wel fotos naar je mail.
groet
Plaats reactie