US WW2 Glider wings.

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
ww2passion
Lid

US WW2 Glider wings.

Bericht door ww2passion »

Hoi jongens,
Laatst heb ik een US WW2 metalen wing aangeschaft, met parachute in het midden, en een glider vliegtuig in profiel ervoor. Silver op de achterkant.

Deze is het :
Afbeelding

Afbeelding

Nu kan ik eenzelfde wing kopen, maar zonder de parachute in het midden.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil juist inhoudt ?
Klopt het dat de eerste wing werd uitgereikt aan de soldaten in het zweefvliegtuig, en dat de andere (zonder chute) werd gegeven aan het gliderpersoneel zelf ?

Bedankt jongens !
ww2passion
Lid

Oke, ik heb zelf al een deeltje van het antwoord : de wing zonder de parachute zou uitgereikt zijn aan de soldaten, medics, engineers, etc. die geen AB opleiding met jumps hebben gehad maar het "geluk" hadden om mét glider het vijandelijke gebied binnen te vallen.

Nu verandert mijn vraag enigszins : aan wie werden dan de wings mét een parachute en glider erop (foto's), uitgereikt ? Bij mijn weten werd er nooit gesprongen uit glidertoestellen LOL, dus...
Is het afgebeelde kenteken dan van een soldaat die een volledige parachutistenopleiding heeft gekregen maar met glider naar het combatgebied werd gebracht ?

Helpen jullie jongens ?
Cas
Lid

Bericht door Cas »

Juist misschien is het antwoord iets in die richting of voor mensen die beiden opleidingen gedaan hebben
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
ww2passion
Lid

Bedankt tot dusver Cas ! Groeten G.
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Het is trouwens ook een Britse aanmaak :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Haplo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

sobel schreef:Het is trouwens ook een Britse aanmaak :)
Waar zie je dat aan Sobel?
Omdat hij zo zeer mooi en detailvol gemaakt is? :P
Of omdat er Silver in staat in plaats van Sterling?
Mvg/Best regards, Sipke
seabee
Lid

Bericht door seabee »

Haplo schreef:
sobel schreef:Het is trouwens ook een Britse aanmaak :)
Waar zie je dat aan Sobel?
Omdat hij zo zeer mooi en detailvol gemaakt is? :P
Of omdat er Silver in staat in plaats van Sterling?

Het moet een British made wing voorstellen. Dat kan je aan de speld zien.

Maar de kwaliteit is juist erg slecht voor een origineel. Dus ik vermoed dat het een kopie is.
CAN DO
ww2passion
Lid

Hola Sobel, je zegt me dat het een 'Britse aanmaak' is, je plakt er een smiley achter (?), en op de koop toe voeg je geen enkel argument toe . Spijtig dat je dit zo gedaan hebt. Je hebt me geen antwoord gegeven op het werkelijke issue, helaas.
Hoewel "origineel of echt" niet het onderwerp was, wil ik toch even inpikken : ik heb 'm gekocht voor origineel, maar vooral omdat ik 'm erg mooi vind, das één.
Ten tweede ga ik ervan uit dat alles wat ik in mijn collectie heb, eenvoudigweg fake is, zo word ik immers nooit bedrogen.
Het zou naiëf zijn om ervan uit te gaan dat een aangeschaft item origineel is, op basis van gave staat, slijtage, patine, etc. Alles kan nagemaakt worden !

Seabee, ik heb tijdens mijn (voorlopig vruchteloos) zoektochtje naar het antwoord dat ik wil, vele originele wings gezien (collecties van veteranen etc.) en daar leek praktisch geen enkele speld op de rugzijde hetzelfde. Het verhaal van het bos en de bomen, zo gek was het !

Bij Babbelbox moet je 'ns kijken, daar heb ik een anekdote geplaatst die menig oogje zal openen.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen WIE dergelijke speld kreeg ?

Groeten van Guy.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Dergelijke badges waren nooit officieel.
Ze werden gedragen door GI die zowel Parachute als Glider Qualified waren helemaal op het einde, of zelfs na WW2.

De speld doet British Made aan, maar de algehele constructie lijkt mij eerder een recente fake...Maar aangezien dergelijke badges niet officieel werden gemaakt, is het onmogelijk vast te stellen wanneer en waar deze gemaakt is.
Ik kan mij iig geen enkele foto voor de geest halen waar iemand dit tijdens WW2 draagt
29th Let's Go!!!!!
ww2passion
Lid

Bedankt Johan, da's een antwoord op mijn vraag ! En ik blijf er ondertussen zeker van uitgaan dat ie fake is. Guy
ww2passion
Lid

Hoi ! En da's maar goed ook want...ik heb vandaag nog iemand gevonden op het internet met een fabelachtige collectie US paratrooper spullen. Deze persoon heb ik de bewuste foto's gemaild en binnen de tien minuten had ik al een antwoord terug. Ik schrijf neer wat hij me vertelde : deze wing werd gedragen door sommige leden van de 11th AB in de Pacific.
Terloops heb ik ook gevraagd of ie echt was : de wing heeft wel een Engels aandoende speld achterop en ook de molding doet me denken aan een sand type mold, wat me dus doet vermoeden dat het een reproductie betreft. Een pluim voor jullie die het, al was het niet mijn vraag, bij het rechte eind hebben. Guy
Plaats reactie