Flak jacket US AIRFORCE

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
erich kempka
Lid

Flak jacket US AIRFORCE

Bericht door erich kempka »

Hallo,
wie kan er informatie geven over een Amerikaans scherfvest.

Ik begrijp dat ze gedragen werden door bommenwerper bemannigen.

http://www.390th.org/museum/gallery/Exhibits/DP6.jpg
[/b][/i]
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Dit lijkt me een type M1 of M2 (welke veel op elkaar lijken) o.a. gedragen door Bommerwerper bemmaningen, maar ook door troepen die rondomhet vliegtuig bezig waren of piloten, het M1/M2 type word gebruikt sinds October 1943.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
erich kempka
Lid

Flak jacket US AIRFORCE

Hallo,
zou zo'n scherfvest ergens te koop zijn.
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Je zult ze ongetwijfelt zo nu en dan tegenkomen op ebay, ook in Nederland moeten er ongetwijfelt enkele rondzwerven.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
ammo
Lid
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 44 keer

Bericht door ammo »

Je komt ze bijna nooit tegen.zolang als ik verzamel ben ik er maar een stuk of 3 tegen gekomen.
erich kempka
Lid

een foto van het vest

Afbeelding
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Eigen collectie? Leuk dat deze ook nog een M3 apron eronder heeft :)
erich kempka
Lid

Flak jacket US AIRFORCE

nog 2 foto’s zou je nog wat meer weten te vertellen over het vest ?
En wat zou de waarden zijn?

Afbeelding

Afbeelding
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Tja, meer kan ik er eigenlijk ook niet over vertellen, wat voor stempel staat er precies op? daar valt mischien nog het productie jaar uit op te halen.
erich kempka
Lid

Flak jacket US AIRFORCE

Ik heb tot nu toe geen stempel kunnen ontdekken op het vest.
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Ik zie op de onderste foto (die grote) op het M3 gedeelte helemaal onderaan vaag een stempel zitten.
n2
Lid

Bericht door n2 »

Zijn mooie vesten om te hebben, zelf hebben we er een keer een gevonden in een schuttersput:-)
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

ammo schreef:Je komt ze bijna nooit tegen.zolang als ik verzamel ben ik er maar een stuk of 3 tegen gekomen.
Is niet waar, je komt ze nog best tegen maar ze zijn niet heel dik gestooid. Maar met een beetje zoeken kun je ze nog best vinden.
Deze is in een vrij gebruikte staat, de meeste vesten die ik tegen kom zijn in nettere staat. Echter wel een mooi item.

Heb je al meer info via PB gegevens Erich dus dat zal ik hier niet allemaal herhalen. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
utmi
Lid
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 16 keer

Bericht door utmi »

n2 schreef:Zijn mooie vesten om te hebben, zelf hebben we er een keer een gevonden in een schuttersput:-)
Inderdaad, in groesbeek/ overasselt zijn veel ijzeren plaatjes gevonden die in zo'n vest horen (canvas is vergaan), dus waarschijnlijk zijn ze ook gedragen door bemanningen in gliders... Ik neem aan de piloot zelf omdat deze de kist aan de grond moest krijgen en daarom iets beter beschermt moest worden? Weet iemand hier meer over?
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Ik heb er nog geen foto's van gezien maar het verbaast me niet dat het gebeurde. Een glider is tenslotte prijsschieten voor FLAK eenheden en dan kon je wel wat bescherming gebruiken.

Daarnaast was er voor piloten een versie met enkel een voorkant beschikbaar. Een achterkant hadden ze ten slotte niet nodig omdat ze met hun rug tegen de (gepantserde) stoel aanzaten, een achterkant zou dan alleen maar in de weg zitten.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie