Us airborne militaria overdreven?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Guido
Lid

Us airborne militaria overdreven?

Bericht door Guido »

wat vinden jullie van dat byv 101st airborne militaria sterk word overdreven. kunnen wij dit danken aan Embrose? wat vinden jullie er van? waardoor wordt het zo overdreven veel verzameld door jongere verzamelaars?

en zijn zo populair door DDAY en Market Garden? of totaal te danken aan BOB(band of brothers)??

ik snap het niet meer...
Ernst-H
Lid

Bericht door Ernst-H »

Elite eenheden zijn altijd meer gewild dan de gewone Jan Soldaat. Daarnaast is bekendheid met de eenheden en uitgevoerde operaties voor veel verzamelaars een pré om zich daarop te richten. (daarin speelt Ambrose natuurlijk een rol omdat hij die operaties en eenheid grote bekendheid gaf)

En misschien heeft het er (een heel klein beetje) mee te maken dat het embleem van 101st (de screaming eagle) (in mijn ogen althans) een aantrekkelijker en mooier plaatje/insigne is als het 82nd AB insigne.
Dat soort kleine subtiele dingen spelen vaak ook een rol in het verklaren waarom het één meer wordt verzameld als het ander.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Verzamelaar_Freak
Lid

Bericht door Verzamelaar_Freak »

Hallo,

ben het met U eens, ikzelf verzamel voornamelijk 82nd airborne, doordat ik erg geintreseerd was in de luchtlandingstroepen van deze tijd is me intresse daarna gegroeid naar de 82nd airborne
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Met militaria verzamelen van airborne spullen heb ik geen problemen, het interesseert mij namelijk geen bal :). Waar ik wel problemen mee heb is dat Airborne troepen tegenwoordig als enige helden beschouwd worden, net of zij op hun eentje de hele oorlog hebben beslist. Andere eenheden worden als minderwaardig beschouwd. Daar kan ik mij soms kwaad in maken.
Daan S.
Lid

Bericht door Daan S. »

Ja daar heb je ook wel weer gelijk in, maar ik denk niet zozeer minderwaardig maar je ziet er gewoon heel weinig over. Eigenlijk zouden ze zoiets als BoB ook moeten maken maar dan met een andere eenheid :lol:. Maar het ligt ook veel aan de interesse zo kun je ook zeggen waarom zo veel mensen waffen-xx verzamelen? Of zeg ik nu iets verkeerds :roll:.
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ik ben het helemaal met Peter eens. Veel WO2 verzamelaars en hobbyisten denken bij airborne meteen aan E/506 en ik heb al tig keren vragen van mensen forums gezien met als onderwerp 'Need to contact Dick Winters' en 'Addresses of Easy 506 veterans'. Het is zelfs zover gegaan dat mr. Winters zijn adres heeft moeten veranderen vanwege al de brieven die hij krijgt omdat mensen zijn adres zomaar vrijgeven.
Ik bedoel natuurlijk niet dat de 101st Airborne geen helden of een elite divisie, ik ken zelf een veteraan die bij H/501 gediend heeft tijdens WO2.
Wel stoor ik me eraan dat andere 'gewone' Amerikaanse, Britse of Canadese divisies veel minder aandacht krijgt. Zij hebben toch net zoveel bijgedragen aan onze bevrijding?
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Ernst-H
Lid

Bericht door Ernst-H »

Waarom moet hier nou weer over geoordeeld/veroordeeld worden? Weet iemand de reden van een ander om ergens in geinteresseerd te zijn? NEE.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Geloof mij, de hogere interesse in 101st komt er bij de jonge verzamelaars enkel maar door BoB, ik denk wel dat dit zal minderen met de jaren.
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ik denk het ook, het zal wel zo'n hype zijn
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
LHek
Lid
Contacteer:

Bericht door LHek »

Trouwens, hier nog twee links naar discussies die op deze topic lijken:

http://www.stiwot.nl/cgi-bin/yabb/YaBB. ... 1077118051

http://www.stiwot.nl/cgi-bin/yabb/YaBB. ... 1065292279
Guido
Lid

Bericht door Guido »

ben met de meeste volledig eens! vooral wat Tim en Peter zeiden! Enkel door BoB is er een hype ontstaan voor US militaria niet enkel 101st airborne. Nu vraag ik me af of er in het verleden ook zulke hyps kwamen na het uitbrengen van een film? zoals Een brug te ver of D-DAY ??
Daan S.
Lid

Bericht door Daan S. »

Ik denk eigenlijk dat je daar niet over kunt oordelen :roll:. Bij sommige kan dat wel kloppen maar bij heel veel niet, ik ben ook 17 en wil ook de complete US uitrusting verzamelen, maar ik heb niet aan speciaal 101st gedacht! Ik heb al de Britse webbing (en toebehoren) compleet, ben nu met US bezig en wil hierna Duitse doen. Een beetje vanalles wat. Je kunt toch ook niet zeggen als je bijv. op dit forum veel mensen over een bepaald type helm hoort praten, dat het een forum hype is. En wat dan nog? Als iemand dat graag wil verzamelen dan doet die dat toch lekker, zolang die maar met veel zorg met de spullen omgaat vind ik het goed. Maja ik begin volgens mij een beetje wartaal te spreken dus zal maar stoppen met dit topic :lol:.
Guido
Lid

Bericht door Guido »

Stravers schreef:Ik denk eigenlijk dat je daar niet over kunt oordelen :roll:. Bij sommige kan dat wel kloppen maar bij heel veel niet, ik ben ook 17 en wil ook de complete US uitrusting verzamelen, maar ik heb niet aan speciaal 101st gedacht! Ik heb al de Britse webbing (en toebehoren) compleet, ben nu met US bezig en wil hierna Duitse doen. Een beetje vanalles wat. Je kunt toch ook niet zeggen als je bijv. op dit forum veel mensen over een bepaald type helm hoort praten, dat het een forum hype is. En wat dan nog? Als iemand dat graag wil verzamelen dan doet die dat toch lekker, zolang die maar met veel zorg met de spullen omgaat vind ik het goed. Maja ik begin volgens mij een beetje wartaal te spreken dus zal maar stoppen met dit topic :lol:.

ik bedoel dat een bepaalde serie veel mensen aan het verzamelen gaan.. en vroeg mij of of dat vroeger ook gebeurde
Tim
Lid
Contacteer:

Bericht door Tim »

Afwachten of het weer zo'n hype wordt bij die nieuwe serie van Spielberg over een Amerikaanse divisie in de Pacific ...
Guido
Lid

Bericht door Guido »

vast wel!

prijzen van amerikaanse USMC gaan dan zeker omhoog!!
Plaats reactie