M1 helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

M1 helm

Bericht door Bakel »

Hallo,

Ik heb een vraag. Wat is de huidige marktwaarde van een M1 helm, met vaste haken + liner? De helm verkeert in goede staat.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groeten
Bakel
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Ik heb er vorige maand eentje in mint staat verkocht vor 375Euro
29th Let's Go!!!!!
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

Oke bedankt voor je reactie :), heb je er misschien een foto ervan?
Want dan ben ik genoeg geholpen en kan deze op slot :)

Komt het trouwens vaker voor dat een binnenhelm dubbel gedateerd is door 2 verschillende fabrikanten, of duidt dat erop dat er meer "gerommeld" is?
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Nope, geen foto's meer
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Bakel schreef:Komt het trouwens vaker voor dat een binnenhelm dubbel gedateerd is door 2 verschillende fabrikanten, of duidt dat erop dat er meer "gerommeld" is?
Na de oorlog heeft Capac overgebleven M1 Liners opnieuw gestampt.
En sommige Inland Liners zijn tijdens de oorlog opnieuw gestampt door o.a. Firestone.

Kan dus wel zonder dat er mee gerommeld is.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Even ter aanvulling op wat Michiel schreef: dubbel gestempelde liners zijn refubished door de fabrikant welke een tweede stempel toevoegde. Dit kon voor augustus 1945 gebeuren, dan heeft de liner blackened brass a washers met OD#3 webbing. Echter gebeurde dit ook vanaf '51, toen wo2 gefabriceerde liners voorzien werden van nieuwe webbing. Deze is dan OD#7 van kleur ( een dornker groen ) en voorzien van stalen zwart gelakte A washers. Liners die vanaf '52 werden gefabriceerd lijken erg veel op die uit wo2, maar hebben een extra stempel met daarop het jaartal en een Micarta logo, wat een onderdeel was van Westinghouse. En bovendien groene ( OD#7 ) webbing. Westinghouse en Firestone hebben tegen het einde van de oorlog ( 1944 ) inderdaad Inlands refurbished, ik heb een Inland liner met blackened brass a-washers, refurbished door Westinghouse in m,n collectie. De HBT webbing ervan is OD#3 en het is ongeveer in 1944 refurbished/voltooid. Toen Inland liners fabriceerde was er geen sprake van het gebruik van brass, maar van ongelakt staal en later groen gelakt stalen A-washers.
Kortom: het kwam voor dat er linershells in de fabriek bleven liggen die later voorzien werden van een binnenwerk, ook na de oorlog werden er wo2 gefabriceerde liner shells voorzien van webbing wat een aardig beeld geeft van de hoeveelheden liners die werden geproduceerd. ;)
Laatst gewijzigd door Peter op 11 sep 2007, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar is 'ie weer!
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

Bedankt voor je goed uitgelegde antwoord Peter..

Ik heb hier een foto van de liner die ik bedoel die dubbel is gestempeld:

Afbeelding

Kan deze dus naoorlogs zijn?
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Die is post war re-webbed...
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Zoals Loek al schreef: de liner is postwar rewebbed. Let maar eens op de kleur van de webbing, deze is OD#7 ipv OD#3. Zie voorbeeld hieronder:

Afbeelding

Hier zie je een IMP liner met de lichtere kleur webbing die karakteristiek is voor een liner uit wo2. De A-washers zijn bij dit exemplaar van groen gelakt staal, wat duidt op een midwar ( 1943-'44 ) liner.

Hier nog een voorbeeld: de kleur is wat donkerder door gebruik maar ook dit is een liner uit wo2:

Afbeelding

Dit is een Hood liner, een wat vroegere low pressure liner wat min of meer een noodmaatregel was om tekorten aan te vullen, de bekende liners zijn High pressure liners die van een betere kwaliteit waren dan de low pressure liners. De A-washers zijn van ongelakt staal, wat duidt op een vroegere variant ( 1943 ). Vergelijk maar eens met de liner op je foto, en het verschil is duidelijk te zien.
Laatst gewijzigd door Peter op 11 sep 2007, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar is 'ie weer!
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

Ke thnx, is een M1 frontseam met vaste haken en de liner die ik plaatste nog veel waard ofniet?

edit:

Thnx Peter, nu weet ik waar ik voort op moet letten, want ben namelijk opzoek naar een M1 helm :)
Laatst gewijzigd door Bakel op 11 sep 2007, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Bakel schreef:Ke thnx, dan is 200 euro veel voor zo helm? (frontseam met vaste haken)?
Ligt eraan of de juiste liner erin zit, is dat het geval dan is 200 euro een goede prijs. Het is net wat je er voor over hebt, maar ook de staat van de helm telt mee.
Daar is 'ie weer!
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

Hier foto van de helm zelf:
En het is met die liner waarvan ik de foto plaatste, dus die opnieuw gewebte.. gestempeld met westinghouse en Capac


Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Jammer van de vage foto... ziet er op zich verder wel okay uit. Als de shell minty is en je krijgt de liner erbij dan kan het op zich een goede deal zijn. Heb je scherpere foto's van de shell?
Daar is 'ie weer!
Bakel
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:30
Locatie: In Bakel & Milheeze

Bericht door Bakel »

Op het moment niet...
Wel foto van binnenkant:

Afbeelding

Maar tips waar een M1 helm te koop staat ik hoor het graag! (frontseam), gelieve geen ebay :)
Laatst gewijzigd door Bakel op 11 sep 2007, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik PB je wel als ik er één te koop zie. Voorkeur voor een fixbale of swivelbale?
Daar is 'ie weer!
Plaats reactie