Garand bajonet schede...

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Bakel
Lid

Garand bajonet schede...

Bericht door Bakel »

Hallo,

Ik wil graag vragen aan jullie wat jullie van deze garand schede denken, is het ww2 of postwar?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt :mrgreen:
Von Brand
Lid

Bericht door Von Brand »

Ik denk postwar, omdat ik precies eenzelfde soort heb en die van mij is dacht ik niet wo2.

Maar om er zeker van te zijn moet je het de us experts vragen :wink:
Mr Mojo Risin
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Ik denk ook postwar en niet door de US gebruikt omdat de flaming bomb op de schede ontbreekt.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Von Brand
Lid

Bericht door Von Brand »

Flaming bomb hoeft toch niet perce op een us schede te staan?
n2
Lid

Bericht door n2 »

Ik ga ook voor naoorlogs, heb hier oorlogse exemplaren liggen die hebben een flaming bomb op dat ijzertje bovenaan de schede
piet12
Lid

Bericht door piet12 »

is er geen website die over garand bajonetten meer info heeft?
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Re: Garand bajonet schede...

Bericht door asjemenou »

Bakel schreef:Hallo,

Ik wil graag vragen aan jullie wat jullie van deze garand schede denken, is het ww2 of postwar?
Misschien moet je je vraag eens aan Johan Willaert stellen. Johan is toch wel de US WOII kenner op dit forum. Ik heb Johan een paar maanden geleden ook om raad gevraagd m.b.t. een Garand M1 bajonet en bajonetschede. Ik had namelijk nog een losse M1 bajonetschede liggen en wist ook niet zeker of dat dit nu een WOII uitgave was of niet. Ik kon van iemand op dit forum een losse M1 bajonet kopen. Ook van dit bajonet wilde ik graag weten of dat het een WOII uitgave was of niet. Johan kon mij vertellen dat zowel de bajonet als de bajonetschede een WOII uitgave was. Zodoende werden beiden losse objecten herenigd. Mocht iemand inderdaad iets weten over een mogelijke website van Garand M1 bajonetten dan zou ik dat ook graag willen vernemen.

Afbeelding
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Geen geen US WWII schede, zelfs geen US wss.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
viny
Lid

Bericht door viny »

Gister heb ik een garand bajonet geruild, hij is gelijk aan degene hier boven, zelfde flaming bomb en UFH inscriptie. Ik snap de post van Michiel M niet helemaal, gaat deze over de bajo van Asjemenou, of over die van Bakel?
'War is delightful for those who have not experienced it'
rutger
Lid

Bericht door rutger »

viny schreef:Gister heb ik een garand bajonet geruild, hij is gelijk aan degene hier boven, zelfde flaming bomb en UFH inscriptie. Ik snap de post van Michiel M niet helemaal, gaat deze over de bajo van Asjemenou, of over die van Bakel?
De bajonetschede van Bakel is na-oorlogs.
De bajonet + schede van Asjemenou daarentegen is wel US WW2. :wink:
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
viny
Lid

Bericht door viny »

Fijn, bedankt Rutger :)
'War is delightful for those who have not experienced it'
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Vincent, die van Asjemenou is een orginele US, die van Bakel niet.
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
asjemenou
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

M1 bajonet

Bericht door asjemenou »

Misschien wel leuk om te vertellen is dat mijn M1 bajonetschede afkomstig is van een verzamelaar van (vroeg naoorlogse) Nederlandse militaria. Het KNIL en het aandeel van Nederlandse militairen tijdens de Korea oorlog waren zijn verzamelgebied. De M1 bajonetschede zat aan een munitiegordel voor de Garand M1 gekoppeld. De munitiegordel is overigens WOII gestempeld.

Afbeelding

Volgens zeggen van de bewuste verzamelaar was de munitiegordel + bajonetschede afkomstig van een oud marinier. Het (Nederlandse) korps mariniers had vlak na de oorlog inderdaad de M1 Garand in haar bewapening. De vroeg naoorlogse uitrusting van het korps mariniers bestond veelal uit doorgebruikt US WOII materiaal. In de Garand munitiegordel zaten ook twee kleine tasjes gestopt. Ik heb geen flauw idee waar deze tasjes voor bedoelt zijn. Misschien is mijn vraag wat off topic maar misschien herkent iemand van jullie ze wel. Goed mogelijk dat de tasjes niets met de munitiegordel of het M1 bajonet te maken heeft. De afmeting van zo'n tasje is zo'n 5 x 5 cm. Er staan geen stempels in.

Afbeelding
seabee
Lid

Bericht door seabee »

Je belt is een WO1 springfield koppel, aan de kant van de 4 vakjes kon je nog een pistool magazijn pouch bij zetten, er werd vaak een extra geweer patronen vakje op genaaid. Weet je zeker dat hij WO2 gedateerd is? Tasje is voor spare parts voor je wapen ect....
CAN DO
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Ik zou zeggen dat het een USMC belt is. Tijdens WO2 werd de Springfield M1903 gebruikt door USMC troepen dus waren er ook oorlogse producties nodig.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Plaats reactie