Vraag: markeringen geweer Enfield P14: KNIL?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
pluskat
Lid

Vraag: markeringen geweer Enfield P14: KNIL?

Bericht door pluskat »

Alhoewel ik het niet verzamel, kreeg ik de kans om een nrgl. Enfield P14 (Nl. onklaar) op de kop te tikken.

Wie op wie weet wat de markeringen op het messingplaatje van de P14-kolf betekenen?

Volgens een Duitse verzamelaar is het een KNIL-stempel. Zo ja, welk onderdeel, welke periode?

Omschrijving Stempel: grote P in een vierkantje met romeins cijfer XVIII, P.P.P. en 3107_A

(Excuses voor de matige foto)

Afbeelding

Afbeelding
pluskat
Lid

Bericht door pluskat »

Niemand iets zinnigs te melden over het bovenstaande?
seabee
Lid

Bericht door seabee »

Lijkt mij meer een opslag of revisie plaatje
CAN DO
pluskat
Lid

Bericht door pluskat »

seabee schreef:Lijkt mij meer een opslag of revisie plaatje

Dat lijkt mij niet: het heeft veel meer weg van een troepenstempel.

Het is over het oude, Britse troepelstempel heen geplaatst (brass disc), en heeft de vorm van een KNIL-stempeling, en is ook op de gebruikelijke KNIL-plaats gestempeld. Dit is ook bevestigd door een Duitse wapenverzamelaar, maar deze kon geen literatuur aangeven.
Het schijnt verband te houden met een van de laatste wapenzending naar Ned. Indie voor de capitulatie in maart '42.

Tot nu toe heb ik twee andere P14-exemplaren in Europo kunnen traceren met een identieke stempeling.

Ik blijf hopen op uitsluitsel.

Pluskat
seabee
Lid

Bericht door seabee »

Heb je dit al voorgelegd aan het legermuseum in Delft Of Bronbeek Arnhem?
CAN DO
pluskat
Lid

Bericht door pluskat »

seabee schreef:Heb je dit al voorgelegd aan het legermuseum in Delft Of Bronbeek Arnhem?
.

Nog niet, wel aan de voormailige sectie militaire geschiedenis in Den Haag: voorhanden literatuur KNILstempleling ging slechts tot 1939...

Ook zij verwezen me maar Generaal Hoefer: zal ik doen.

dank voor reactie.

Pluskat
Stefke
Lid

Bericht door Stefke »

Als ik dit messing plaatje zo zie en na wat rond gevraagd te hebben, lijkt mij dit eerder een Deense P14. Tegen de tijd dat de P14 bij het KNIL werd ingevoerd werden deze plaatjes niet meer gebruikt cq uitgegeven. Ken zelf die KNIL messing plaatjes alleen op Luger 08, en Hembrug geweren en karabijnen.
Lettertype en die dubbele regel op de plaatjes doet ook niet NL aan. NL plaatjes hebben een enkele regel zonder wapen aanduiding. Ze geven alleen aan van welke eenheid het wapen is.
pluskat
Lid

Bericht door pluskat »

Stefke schreef:Als ik dit messing plaatje zo zie en na wat rond gevraagd te hebben, lijkt mij dit eerder een Deense P14. Tegen de tijd dat de P14 bij het KNIL werd ingevoerd werden deze plaatjes niet meer gebruikt cq uitgegeven. Ken zelf die KNIL messing plaatjes alleen op Luger 08, en Hembrug geweren en karabijnen.
Lettertype en die dubbele regel op de plaatjes doet ook niet NL aan. NL plaatjes hebben een enkele regel zonder wapen aanduiding. Ze geven alleen aan van welke eenheid het wapen is.
Dank voor de reactie:

Knil-plaatjes hebben in de regel juist wel 2 regels: bovenaan eenheid, onderaan wapennr.

Bijvoorbeeld: Pi.G. III
295

(pioniercompagnie 3e bataljon genietroepen, wapen 295).

Er is mi niets wat er op wijst dat het romeinse cijfer (P18) in mijn stempel het wapen aanduidt (P14/ of P17): lijkt me veeler de eenheid.

grt,

Mathijs
Stefke
Lid

Bericht door Stefke »

Even vergeten hoe de romeinse nummering in elkaar stak.

Nog een andere opmerking, de montage wijze. Als dit door het KNIL zou zijn gedaan hadden volgens mij de oude ronde engelse markering er uit gehaald en hout ingelegd. Normaal op geweren liggen deze vrij vlak met het omringende hout, en ze maakten bij mijn weten alleen gebruik van verzonken messing schroeven en geen bolkop schroeven. Zal kijken of ik vanavond nog wat meer info kan vinden.
pluskat
Lid

Bericht door pluskat »

Stefke schreef:Even vergeten hoe de romeinse nummering in elkaar stak.

Nog een andere opmerking, de montage wijze. Als dit door het KNIL zou zijn gedaan hadden volgens mij de oude ronde engelse markering er uit gehaald en hout ingelegd. Normaal op geweren liggen deze vrij vlak met het omringende hout, en ze maakten bij mijn weten alleen gebruik van verzonken messing schroeven en geen bolkop schroeven. Zal kijken of ik vanavond nog wat meer info kan vinden.
Montagewijze is idd verschillend met de bekende ingelegde messingplaatjes in de M95 Hembrug van het KNIL. Evenals de bolle schroefjes.

Het is echter wel de vraag of er in de laatste maanden voor de capitulatie nog zoveel zorg aan besteed zou zijn als in de vooroorlogse jaren: het is bekend dat aankoopcommissies uit alle hoeken en gaten wapentuig probeerden aan te kopen: zo zijn begin '42 nog in allerijl Italiaanse Carcano's en machinegeweren aangekocht uit engelse oorlosbuit uit Afrika.

Een vriend van mij en zijn collega bij het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) te Den Haag vermoeden dat het laat-oorlogse KNIL is: iig geen post-WO2-KNIL: die werden kennelijk niet meer dusdanig gemerkt.

Zal mijn licht gaan opsteken bij het Legermuseum.

dank voor bijdrage.

Pluskat
Stefke
Lid

Bericht door Stefke »

Pluskat,

Heb wel eens een 100% zeker KNIL carcano in de hand gehad, hierop waren geen plaatjes op aangebracht. Ik denk zelf dat in 1942 de prioriteit van die plaatjes aan brengen vrij laag lag.
Trouwens ook op knil foto's zien je deze markeringen ook nooit op wapens die in die periode zijn aangeschaft.
Stefke
Lid

Bericht door Stefke »

Pluskat,

Ben er bijna van overtuigd dat dit geen KNIL geweer is, zondag een duitse kennis van me gesproken en die wist te vertellen dat deze P14 enkele jaren geleden te koop werden aangeboden voor +/- 120 DM bij naar hij meende Frankonia. Hij kon me zelfs beschrijven hoe en waar het plaatje zat, zonder dat hij jou foto gezien had.
Hou er ook rekening mee dat niet alles waar een messing plaatje opzit automatisch KNIL is geweest.
Stefke
Lid

Bericht door Stefke »

pluskat
Lid

p14

Bericht door pluskat »

Waarde Stefke,

Alhoewel letter- en cijfertype, en bevestigingsschroeven niet overeenkomen met die op de foto, is de gelijkenis met plaatsing en vorm van het plaatje inderdaad frappant.

Het is overigens wel zo dat deze P14 reeds 20/25 jaar in Nl is, oorspronkelijk uit Duitsland kwam (in zgn. alt-deko: zie stempel "ORION").

Voorlopig ga ik er van uit dat het niet KNIL is.

Ik ben me ervan bewust dat niet al het KNIL-wapentuig van messing plaatjes is voorzien (blanke wapenenen vaak wel). Na '45 raakte dit in onbruik.

Dank voor reactie,

Pluskat
Plaats reactie