Franse helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
jurgen
Lid

Franse helm

Bericht door jurgen »

Deze helm heb ik vanmiddag gekocht, zo te zien een Franse WWII, maar wie weet iets van regiment en de kostprijs van dit exemplaar?
Er zit wel geen binnenwerk meer in.
Afbeelding

detail
Afbeelding
spc2004
Lid

Re: Franse helm

Bericht door spc2004 »

Besten

Het is niet een helm uit het frans leger.

DP = Défense passive. (Civiele bescherming )
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Dat had ik ondertussen al door.
Hoewel het niet hoeft te betekenen dat het niet door het franse leger is gebruikt, er kan later in de oorlog evengoed zo een plaatje opgezet zijn.
special air service
Lid

Bericht door special air service »

Ik zou zeggen ga ermee naar het wo1 forum. Daar zul je zeker meer informatie van krijgen. Adriaan helmen zullen er daar genoeg zijn.

Waaraan kun jij trouwens zien dat het een woII aan maak is? Ik zou niet weten hoe namelijk.
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Een Andrian helm, deze kan van heel wat landen zijn. Frankrijk, België, Rusland, Portugal, Italië, Japan, Griekeland, Luxemburg, en nog een hele lijst. Als we het symbool zou kunnen herkennen, dan zou je de oplossing hebben. De Belgen alvast niet. Deze hadden een Leeuw. Maar het kan best zijn, dat de Belgen een andere type hadden na de oorlog.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

sniper snoop schreef:Een Andrian helm, deze kan van heel wat landen zijn. Frankrijk, België, Rusland, Portugal, Italië, Japan, Griekeland, Luxemburg, en nog een hele lijst. Als we het symbool zou kunnen herkennen, dan zou je de oplossing hebben. De Belgen alvast niet. Deze hadden een Leeuw. Maar het kan best zijn, dat de Belgen een andere type hadden na de oorlog.
dit embleem dus....
DP = Défense passive. (Civiele bescherming )
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Contacteer:

Bericht door sniper snoop »

Tja, Wallonië? Maar goed, het kan Frans of Waals zijn.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

dit is een franse m26 helm, de belgen hadden de m31 helm. beiden zijn dus geen Adrian helmen zoals vaak word gedacht. enkel de m15 model word aangeduid als Adrian naar zijn ontwerper!
je kunt ze het makkelijkst herkennen(m26 en m31) aan de rand. bij de belgische variant is deze ong 10 graden schuin en bij de franse variant ong 45 graden. de belg heeft wel wat weg van de mkII wat dat betreft. verder heeft de m31 altijd een aluminium kam en is de bevestiging voor het binnenwerk anders van vorm.
zoals eerder al opgemerkt is deze dus door de franse civiele bescherming gebruikt, duidelijk te zien aan het embleem voorop.
trouwens heeft ook Nederland beide varianten gehad voor de oorlog. ze werden aangekocht door o.a. verschillende Burgerwacht eenheden. de Nederlandse leger heeft de m15 Adrian tijdelijk gehad in de jaren 1916-1920.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
special air service
Lid

Bericht door special air service »

Waarom let ik nou ook nooit op als m'n kennis me dit uitlegt en de helmen in m'n handen drukt. :bonk:

ach ja, wel interresant maar niet relevant voor mijn verzamelgebied en wordt het waarschijnlijk achterin opgeslagen.
spc2004
Lid

Bericht door spc2004 »

het is een frans helm, modele 26, uit het DP.

In België, hadden wij het leeuw maar ook veel anderen emblemen vooral bij de civiele bescherming. Elke gemeente heeft z'n embleem in plaats van het leeuw.

Sorry voor de fouten, nederlands is niet m'n moedertaal. Ik ben franstalig.
Plaats reactie