Miskoop(je) of toch niet? US WW2 Victory medal & Bronze star

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Jurrie
Moderator
Moderator

Miskoop(je) of toch niet? US WW2 Victory medal & Bronze star

Bericht door Jurrie »

Hallo mensen,

Zoals een aantal van jullie weten ben ik meer modelbouwer dan verzamelaar, maar dat neemt niet weg dat het leuk is om af en toe originele items naast je modellen neer te zetten :). Echter dat heeft als gevolg dat ik niet zoveel kennis heb als de doorsnee verzamelaar, toch probeer ik door hier en daar rond te vragen en zelf wat research te doen (zie alinea hieronder) wat meer te weten te komen. Ik hoop dat jullie daar rekening mee houden ;).

Anyways, vandaar dat ik op zoek ging naar wat leuke US WW2 medals...die zijn namelijk niet duur en voldoen prima. Ik had, naar mijn idee, mijn huiswerk gedaan door te kijken naar de slot brooches die op die medailles zitten (zie topic hier: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=25& ... ch#p171129 ), het leek me oke, en toen heb ik de volgende 2 US medailles aangeschaft:

(even Imageshack files, aangezien als je erop klikt ze dan lekker groot zijn, ik hoop dat jullie het kunnen zien).
Victory medal
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Bronze Star
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Zoals je misschien ziet bij de Victory Medal zit er een "G27" makermark-achtig-iets bij de Victory medal. "Lachen" dacht ik, "laat ik er eens wat over opzoeken". Toen kwam ik echter het volgende tegen: http://reviews.ebay.co.uk/Medals-From-U ... 0004645192 (zie eerste stuk) :shock: ! Bovendien ziet de brooch er vrij nieuwig uit, die op de Bronze Medal heeft iig wat meer 'krasjes' en dergelijke (maar ik weet niet hoeveel dat zegt). Ook hier wordt er iets over genoemd, post-1950: http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... hp?t=84409. Bovendien: ik heb de Victory medaille gekocht op eBay (als zijnde origineel dus...er stond niet expliciet "copy" bij, ook niet expliciet "genuine", maar dit werd voldoende gesuggereerd door de wel aanwezig zijnde informatie plus ik had de bovenstaande info over de brooches al). Die gast verkoopt weleens vaker medailles en is 100% positief met 4700 feedbacks...kweet niet wat dat zegt, maar lijkt me niet geheel onbetrouwbaar. BTW, bij de advertentie van de Bronze Star staat wel expliciet dat het een "WW2 issue" is en geen "current issue".

Kan iemand enig licht schijnen over hoe het zit met mijn medaille(s)? Ik dacht er geweest te zijn met 1) opzoeken slot brooch en 2) dit zijn zulke goedkope medailles, .."dus daar zullen wel geen fakes van gemaakt worden"...heb het blijkbaar mis :).

Hoe zit het nu :D? Is mn Victory medaille origineel WW2-era, later geproduceerd of gewoon een copy van pas geleden? En hoe zit het met de Bronze Medal? Bedankt voor de hulp alvast.

Greetz,

Jurrie
PS: Hmz, als ik die Victory onder ogen heb en eens vergelijk met nog wat meer pics, begin ik toch wel meer te twijfelen...
Plaats reactie