M1 Helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Re: M1 Helm

Bericht door Jim »

In de 101e zijn er meerde A (able) en meerder E (easy) companies
Welke A company van welke Parachute Infantry regiment bedoel je?

http://www.strijdbewijs.nl/para/para4.htm
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Pvt.Roumen schreef:daarbij zijn ook nog veel 82nd re-enacters , en als ik dan zou moeten kiezen ga ik liever voor de 101st.
Tja, het 82ste heeft veel meer actie gezien dan het 101ste, maar hun daden zijn natuurlijk minder geromantiseerd.
Verdiep je eens in het verloop en de gevechten van het Amerikaanse leger (=/= enkel parachutisten), je zal vast wel op een eenheid komen die minstens even interessant is als, en waarschijnlijk ook minder duur is om uit te beelden bij re-enactment. Hoewel geld in feite geen parameter mag zijn voor deze hobby.
Laatst gewijzigd door Robin V op 07 jun 2008, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Bericht door asjemenou »

Terugkomend op de US parahelm, één link waar je zo'n gereproduceerde helm kan kopen heb ik je al gestuurd. Typ dit ook eens in op Ebay en je vind hoogstwaarschijnlijk nog meer verkopers/aanbieders van dit soort spul. Jim geeft je ook nog eens een link over de betekenis van de stencils op de helm. Ik heb het idee dat hiermee de vraag op je openingsreactie toch wel enigszins beantwoord is.
Pvt.Roumen schreef: Ik vind de AB over het algemeen gewoon vet , gewoon 't idee om mensen uit de lucht de combat in te sturen.
daarbij zijn ook nog veel 82nd re-enacters , en als ik dan zou moeten kiezen ga ik liever voor de 101st.
Zelf heb ik niets tegen de 82e and 101e US Airborne divisies. Deze divisies hebben zich in WOII inderdaad veel roem verworven. Alleen heb ik (en ik ben niet de enige) wat moeite met het feit of hoe er tegenwoordig over het aandeel van deze airborne divisies in de oorlog wordt gepraat. Tegenwoordig zijn er boeken, video’s en computerspellen te over, over deze 2 Airborne divisies. Ik stam nog uit de tijd dat je honderden veteranen van deze 2 airborne divisies kon ontmoeten op herdenkingen. En deze mensen heette echt niet allemaal Malarky, Liebgott of Winters. Ik denk dat de verhalen van velen van hen nooit opgetekend zijn. Ze zijn waarschijnlijk anoniem gestorven. Als ik destijds tegen deze veteranen zou hebben gezegd dat ik hun aandeel in WOII wel vet zou hebben gevonden dan zouden ze mij denk ik heel vreemd hebben aangekeken. Wellicht hadden ze mij dan de raad gegeven om eens een kijkje te gaan nemen op de Amerikaanse begraafplaats van Margraten.
Ik zou sowieso wel eens willen weten of wat deze 82e en 101e airborneveteranen, waarvan de meesten inmiddels al overleden zijn, zouden vinden van al die verheerlijking van hun divisie en van de computerspellen waarin men tegenwoordig hun benauwde uren van gevechten op leven en dood na kunnen spelen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Joe_Liebgott
Lid
Contacteer:

Bericht door Joe_Liebgott »

Jim schreef:In de 101e zijn er meerde A (able) en meerder E (easy) companies

Ik neem aan 506th PIR. (zie zijn avatar)
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

"Battle is an orgy of disorder" George S. Patton
Pvt.Roumen
Lid

Bericht door Pvt.Roumen »

Jim schreef:In de 101e zijn er meerde A (able) en meerder E (easy) companies

506th (zie avatar)
Robin Vercammen schreef:
Pvt.Roumen schreef:daarbij zijn ook nog veel 82nd re-enacters , en als ik dan zou moeten kiezen ga ik liever voor de 101st.
Tja, het 82ste heeft veel meer actie gezien dan het 101ste, maar hun daden zijn natuurlijk niet geromantiseerd.
Verdiep je eens in het verloop en de gevechten van het Amerikaanse leger (=/= enkel parachutisten), je zal vast wel op een eenheid komen die minstens even interessant is als, en waarschijnlijk ook minder duur is om uit te beelden bij re-enactment. Hoewel geld in feite geen parameter mag zijn voor deze hobby.
idd heeft de 82th meer actie gezien als de 101st. (maar om toe te geven vind ik de 101st patch mooier :oops: )
asjemenou schreef:Terugkomend op de US parahelm, één link waar je zo'n gereproduceerde helm kan kopen heb ik je al gestuurd. Typ dit ook eens in op Ebay en je vind hoogstwaarschijnlijk nog meer verkopers/aanbieders van dit soort spul. Jim geeft je ook nog eens een link over de betekenis van de stencils op de helm. Ik heb het idee dat hiermee de vraag op je openingsreactie toch wel enigszins beantwoord is.
Zelf heb ik niets tegen de 82e and 101e US Airborne divisies. Deze divisies hebben zich in WOII inderdaad veel roem verworven. Alleen heb ik (en ik ben niet de enige) wat moeite met het feit of hoe er tegenwoordig over het aandeel van deze airborne divisies in de oorlog wordt gepraat. Tegenwoordig zijn er boeken, video’s en computerspellen te over, over deze 2 Airborne divisies. Ik stam nog uit de tijd dat je honderden veteranen van deze 2 airborne divisies kon ontmoeten op herdenkingen. En deze mensen heette echt niet allemaal Malarky, Liebgott of Winters. Ik denk dat de verhalen van velen van hen nooit opgetekend zijn. Ze zijn waarschijnlijk anoniem gestorven. Als ik destijds tegen deze veteranen zou hebben gezegd dat ik hun aandeel in WOII wel vet zou hebben gevonden dan zouden ze mij denk ik heel vreemd hebben aangekeken. Wellicht hadden ze mij dan de raad gegeven om eens een kijkje te gaan nemen op de Amerikaanse begraafplaats van Margraten.
Ik zou sowieso wel eens willen weten of wat deze 82e en 101e airborneveteranen, waarvan de meesten inmiddels al overleden zijn, zouden vinden van al die verheerlijking van hun divisie en van de computerspellen waarin men tegenwoordig hun benauwde uren van gevechten op leven en dood na kunnen spelen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?!
'Vet' is misschien fout geforumuleerd , maar ik bedoel dus het idee en niet dat ik het leuk vind van alle slachtoffers...
Mr Mojo Risin
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

SiNiStEr schreef:
Pvt.Roumen schreef:ff offtopic dan :P

Band of Brothers is een mooie serie , maar sommige mensen doen alsof Easy alleen de oorlog hebben gewonnen...

ontopic
wie o wie weet welk logo thuis hoort bij Able Company?
Hmmm, Able of Easy, het blijft toch allebei gewoon 506th. PIR*, 101st. AB** division.

*PIR: Parachute Infantry Regiment
**AB: Airborne
Voor Able moet de 'tic' op de helm (dat vierkantje dat onder de schoppen staat) wel op 3 o'clock oftewel 3 uur staan en niet eronder op 6 o'clock omdat Able 1st battalion is en niet 2nd.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Pvt.Roumen
Lid

Bericht door Pvt.Roumen »

paratrooper schreef:
SiNiStEr schreef:
Pvt.Roumen schreef:ff offtopic dan :P

Band of Brothers is een mooie serie , maar sommige mensen doen alsof Easy alleen de oorlog hebben gewonnen...

ontopic
wie o wie weet welk logo thuis hoort bij Able Company?
Hmmm, Able of Easy, het blijft toch allebei gewoon 506th. PIR*, 101st. AB** division.

*PIR: Parachute Infantry Regiment
**AB: Airborne
Voor Able moet de 'tic' op de helm (dat vierkantje dat onder de schoppen staat) wel op 3 o'clock oftewel 3 uur staan en niet eronder op 6 o'clock omdat Able 1st battalion is en niet 2nd.
Bedankt voor de info!

dit topic kan gesloten worden..
Mr Mojo Risin
Lid
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Afbeelding

Hier nog een mooi overzichtje ter info.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Cas
Lid

Bericht door Cas »

Joe_Liebgott schreef:NU we het toch over 101st-506th niet easy hebben weet iemand nog een goed boek over een andere compagnie dan easy compagnie in de 101st AB?
Hell's Highway - George Koskimaki
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
johan willaert
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Pvt.Roumen schreef:wie o wie weet welk logo thuis hoort bij Able Company?
http://www.101airborneww2.com/insignia3.html
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Cas schreef:
Joe_Liebgott schreef:NU we het toch over 101st-506th niet easy hebben weet iemand nog een goed boek over een andere compagnie dan easy compagnie in de 101st AB?
Misschien eens beginnen met 'Rendez Vous with Destiny'?
29th Let's Go!!!!!
Cas
Lid

Bericht door Cas »

johan willaert schreef:
Cas schreef:
Misschien eens beginnen met 'Rendez Vous with Destiny'?
Klopt Johan je hebt gelijk ! My bad !
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Pvt. Mike
Lid
Contacteer:

Bericht door Pvt. Mike »

En dan heb je nog de vraag wat ga je doen Early of Late War ... Hoewel dit volgens mij met de equipment niet zo veel uitmaakt maar qua uniform wel.. kijk maar naar BoB .. (Ik kon het niet laten om het een uurtje of 2 geleden nog eventjes te kijken, ik had het ook al een half jaar niet meer gezien XD) maar daar heeft de ondersteuning de late uniformen aan de m42 Jump Suit Re-enforced, en de vroege zoals George luz enzo.. die hebben de gewone M42 Jump Suit aan!
Fuck Hitler And The Rest, 35th The Best!
RLS
Lid

Bericht door RLS »

Pvt. Mike schreef:En dan heb je nog de vraag wat ga je doen Early of Late War ... Hoewel dit volgens mij met de equipment niet zo veel uitmaakt maar qua uniform wel.. kijk maar naar BoB .. (Ik kon het niet laten om het een uurtje of 2 geleden nog eventjes te kijken, ik had het ook al een half jaar niet meer gezien XD) maar daar heeft de ondersteuning de late uniformen aan de m42 Jump Suit Re-enforced, en de vroege zoals George luz enzo.. die hebben de gewone M42 Jump Suit aan!
En denk bij de equipement wel aan de datum stempel..
een vroege impressie met een late 1944 of 1945 data stempel kan dus niet.
76th Infantry Divsion ...::...ONAWAY...::...
Pvt. Mike
Lid
Contacteer:

Bericht door Pvt. Mike »

RLS schreef:
Pvt. Mike schreef:En dan heb je nog de vraag wat ga je doen Early of Late War ... Hoewel dit volgens mij met de equipment niet zo veel uitmaakt maar qua uniform wel.. kijk maar naar BoB .. (Ik kon het niet laten om het een uurtje of 2 geleden nog eventjes te kijken, ik had het ook al een half jaar niet meer gezien XD) maar daar heeft de ondersteuning de late uniformen aan de m42 Jump Suit Re-enforced, en de vroege zoals George luz enzo.. die hebben de gewone M42 Jump Suit aan!
En denk bij de equipement wel aan de datum stempel..
een vroege impressie met een late 1944 of 1945 data stempel kan dus niet.
Ja inderdaad, die kleine details moeten dan veranderd worden :P
Fuck Hitler And The Rest, 35th The Best!
Plaats reactie