M3 Fighting knife met M7 (?) schede

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pvt.Roumen
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 mei 2008, 00:53
Locatie: Echt , Limburg

M3 Fighting knife met M7 (?) schede

Bericht door Pvt.Roumen »

Hallo Wo2 forum leden,

Ik kreeg vanmiddag van mijn oma een m3 fighting knife met wat ik denk 'n m7 schede.
nu zou ik graag de waarde willen weten.

http://mmradio.nl/dd/01.JPG
http://mmradio.nl/dd/02.JPG
http://mmradio.nl/dd/03.JPG
http://mmradio.nl/dd/04.JPG
http://mmradio.nl/dd/05.JPG
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: M3 Fighting knife met M7 (?) schede

Bericht door S1991 »

Zoals ik al zei.
Eentje met een M6 schede is rond de 400-500 euro ook eentje met M8 schede.
Ik denk dat dat ook wel het zelfde zal zijn met de M7 schede ;)
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: M3 Fighting knife met M7 (?) schede

Bericht door johan willaert »

In die toestand heeft dat ding enkel nog sentimentele waarde...

Er zit een verschil van vele honderden Euro's tussen een set met M6 en M8 schede.
Deze scabbard lijkt me niet US GI WW2.

M3 messen werden tijdens WW2 enkel met M6 of M8(A1) scabbards geleverd.
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: M3 Fighting knife met M7 (?) schede

Bericht door SiNiStEr »

johan willaert schreef:Er zit een verschil van vele honderden Euro's tussen een set met M6 en M8 schede.
In Nederland ligt de waarde van een set met M6 schede zo rond de 400 EUR. en een set met M8 schede rond de 200 a 250 EUR. Heb het dan over sets in goede staat.

Uiteraard is de prijs van de set er ook nog van afhankelijk of het M3 mes blade marked of guard marked is. En als hij blade marked is, of hij ook gedateerd is(kan enkel 1943 gedateerd zijn).


(P.S. kan op het moment zelfs aan een Case guard marked M3 met met lederen M6 schede komen voor zo'n 200 EUR.)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: M3 Fighting knife met M7 (?) schede

Bericht door S1991 »

SiNiStEr schreef:
johan willaert schreef:Er zit een verschil van vele honderden Euro's tussen een set met M6 en M8 schede.
In Nederland ligt de waarde van een set met M6 schede zo rond de 400 EUR. en een set met M8 schede rond de 200 a 250 EUR. Heb het dan over sets in goede staat.

Uiteraard is de prijs van de set er ook nog van afhankelijk of het M3 mes blade marked of guard marked is. En als hij blade marked is, of hij ook gedateerd is(kan enkel 1943 gedateerd zijn).


(P.S. kan op het moment zelfs aan een Case guard marked M3 met met lederen M6 schede komen voor zo'n 200 EUR.)
Wat bedoel je eigenlijk met blade marked en guard marked?
Ik denk dat je bedoeld met blade marked dat de datering op het mes staat of niet?
Alvast bedankt voor de moeite :)
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: M3 Fighting knife met M7 (?) schede

Bericht door koen »

omgitsme schreef: Wat bedoel je eigenlijk met blade marked en guard marked?
Ik denk dat je bedoeld met blade marked dat de datering op het mes staat of niet?
Alvast bedankt voor de moeite :)
In beide gavallen zal de markering op het mes staan, maar vertaal blade marked eens voor de grap. Zal je het verschil wel snappen...
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: M3 Fighting knife met M7 (?) schede

Bericht door SiNiStEr »

omgitsme schreef:Wat bedoel je eigenlijk met blade marked en guard marked?
Ik denk dat je bedoeld met blade marked dat de datering op het mes staat of niet?
Alvast bedankt voor de moeite :)
Zoals Koen als zegt zit het verschil hem inderdaad in de plek van de markering. De Guard van een zwaard of mes is het deel wat tussen het handvat en het lemet inzit. Kun je op internet zo een plaatje van opzoeken.
Als de stempeling van het mes hierop staat is het een "Guard marked" mes en staat de stempeling op het lemet dan is het een "Blade marked" mes.

En blade marked messen hoeven niet perse gedateerd te zijn. Enkel de eerste serie M3 messen die gemaakt is zijn blade marked gestempeld met maker(Bijv. Case, Utica of Imperial) en datering(1943). Vanaf eind 1943 zijn er geen M3 messen meer gemaakt met datering. M3 messen met datering zijn dus de vroegste M3's die er te vinden zijn en deze zijn dan ook het meest waard.
Vervolgens werden er vanaf eind 1943, blade marked messen gemaakt met enkel de maker op het mes gestempeld.
Daarna is men over gestapt op het stempelen van de messen op de guard. Messen met een dergelijke stempeling zijn dus de laat-oorlogse messen.
Verder heb je nog ongemarkeerde messen maar hier is mij niet zoveel over bekend...

Hieronder foto's van stempelingen van messen die in mijn bezit zijn geweest:

Een vroege productie 1943 blade marked Camillus:
Afbeelding

Een blade marked Imperial mes:
Afbeelding

Een guard marked Utica mes:
Afbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Peter F
Lid
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 jul 2008, 20:57

Re: M3 Fighting knife met M7 (?) schede

Bericht door Peter F »

Een minte M3 met 1943 datering doet in NL 1000 euro op alle beurzen. Misschien dat je er 100 euro afkrijgt als het via via gaat, maar het zou in theorie zo maar kunnen dat een M3 met M6 tussen de 1200 en 1400 euro ligt. Wie dat ervoor geeft, is gek hahaha
Laatst gewijzigd door Peter F op 30 jul 2008, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: M3 Fighting knife met M7 (?) schede

Bericht door johan willaert »

SiNiStEr schreef:(P.S. kan op het moment zelfs aan een Case guard marked M3 met met lederen M6 schede komen voor zo'n 200 EUR.)
Wat houdt er je tegen om in een paar uur je investering dubbel terug te verdienen?
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: M3 Fighting knife met M7 (?) schede

Bericht door SiNiStEr »

johan willaert schreef:
SiNiStEr schreef:(P.S. kan op het moment zelfs aan een Case guard marked M3 met met lederen M6 schede komen voor zo'n 200 EUR.)
Wat houdt er je tegen om in een paar uur je investering dubbel terug te verdienen?
Mijn eigen financiele situatie. Heb nog een paar rekeningen liggen die eerst betaald zullen moeten worden. Wanneer dit gebeurd is zullen we eens bekijken of ik deze set nog kan krijgen. :)
De verkoper heeft overigens ook nog een paar M3-M8 sets liggen voor een aantrekkelijke prijs, dus maar eens kijken of ik daar ook nog wat mee kan. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie