us helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Robbert A
Lid

us helm

Bericht door Robbert A »

hoi allemaal,

ik was op vakantie in Ouddorp en daar vond ik dez helm, alleen ik kan niet zo goed beoordelen uit welke tijd die komt.
kunnen jullie helpen?
dit is de helm
voorkant
http://i168.photobucket.com/albums/u176 ... C02023.jpg
achterkant
http://i168.photobucket.com/albums/u176 ... C02024.jpg
de binnenkant van de helm en de binnenhelm
http://i168.photobucket.com/albums/u176 ... C02025.jpg
de binnenhelm
http://i168.photobucket.com/albums/u176 ... C02026.jpg
en een stempel
http://i168.photobucket.com/albums/u176 ... C02027.jpg

groeten
Robbert
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
ArjenS
Lid
Gegeven: 1 keer

Re: us helm

Bericht door ArjenS »

na-oorlogs KL
Robbert A
Lid

Bericht door Robbert A »

ik had al grote vermoeden dat zo'n antwoord zou komen, maar wat bedoel je met KL?
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

spikethemike
Lid

Bericht door spikethemike »

koninklijke landmacht dus nederlands na-oorlogs :)
coco
Lid

Bericht door coco »

KL = koninklijke landmacht, dus een na oorlogse dienstplicht helm.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Robbert A
Lid

Bericht door Robbert A »

oke bedankt :)
dan kan deze mooi onderin mijn vitrinekast komen te staan.

S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

Hmm, ik denk dat ik het verkeerd gezien heb maar.
Heeft die helm misschien US wo2 sluitingen?? De chinstraps dan?
Want je zag tijdens de Korea en Vietnam oorlog ook zulke helmen.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

omgitsme schreef:Hmm, ik denk dat ik het verkeerd gezien heb maar.
Heeft die helm misschien US wo2 sluitingen?? De chinstraps dan?
Want je zag tijdens de Korea en Vietnam oorlog ook zulke helmen.
Hoewel de sluiting er niet perfect opstaat heb je het inderdaad niet goed gezien. Geen US sluitingen maar Nederlands.
Het metalen schuifje op het linker bandje zit bij een US sluiting op het rechter bandje.
Afbeelding

De chinstraps zijn wat maat wel het zelfde als de US straps.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Bericht door asjemenou »

De helm is een naoorlogse Nederlandse variant. In de velsrand aan de voorkant van de helm staan als het goed is een aantal slagletters, waaronder de letters VB. Deze afkorting staat voor Verblifa, de blikfabriek waar de helm destijds werd gemaakt. Meestal staat het jaar van fabricage achter deze afkorting. Leuk om te zien is ook de controlestempel in de helm. Deze is afkomstig van het 637e Intendance Centrale Werkplaats te Woerden. Hoewel niet echt een zeldzaamheid is het toch wel leuk om de helm te bewaren. Zeker omdat de Intendance werkplaats in Woerden ter ziele is. Ook werden op deze werkplaats de ingeleverde plunjezakken van de dienstplichtigen gecontroleerd op nog bruikbare uitrustingsstukken. Werd de stalen helm uit zo'n plunjezak bij zo'n herkeuring goed bevonden dan kreeg hij het zwarte "controle" stempeltje. Helmen die er wat minder goed uitzagen maar nog wel te redden waren werden op de werkplaats spuiterij overgespoten. In deze spuiterij heeft men in 1979 ook de blauwe VN variant voor het Nederlandse UNIFIL detachement gespoten. Deze blauwe VN variant kom je inmiddels ook al minder tegen. Voor meer informatie over het 637e Intendance Centrale Werkplaats zie; http://www.rhcrijnstreek.nl/index.php?o ... &Itemid=26 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Jim
Lid

Bericht door Jim »

asjemenou schreef: In deze spuiterij heeft men in 1979 ook de blauwe VN variant voor het Nederlandse UNIFIL detachement gespoten. Deze blauwe VN variant kom je inmiddels ook al minder tegen.
Dus mijn mooie blauwe VN helm (met een deukje) had ik niet voor het symbolische bedrag van 1 gulden moeten wegdoen begrijp ik nu. :shocked:
Robbert A
Lid

Bericht door Robbert A »

Jim schreef:
asjemenou schreef: In deze spuiterij heeft men in 1979 ook de blauwe VN variant voor het Nederlandse UNIFIL detachement gespoten. Deze blauwe VN variant kom je inmiddels ook al minder tegen.
Dus mijn mooie blauwe VN helm (met een deukje) had ik niet voor het symbolische bedrag van 1 gulden moeten wegdoen begrijp ik nu. :shocked:
:lol:

iemand een idee wat de rubbere zwarte ding is rond de helm?
is het om een bepaalde rang aan te geven?

sobel
Lid

Bericht door sobel »

Vermoedelijk om gemakkelijk camo tussen te stoppen.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

asjemenou schreef:De helm is een naoorlogse Nederlandse variant. In de velsrand aan de voorkant van de helm staan als het goed is een aantal slagletters, waaronder de letters VB. Deze afkorting staat voor Verblifa, de blikfabriek waar de helm destijds werd gemaakt.
Weet je misschien ook toevallig waar de afkorting VUN voor staat of waar je dat eventueel kunt opzoeken?
Want ik heb namelijk een helm met daarin geslagen VUN 1787.
Alvast bedankt.

Grtz,
Omgitsme
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Jim
Lid

Bericht door Jim »

Robbert A schreef:iemand een idee wat de rubbere zwarte ding is rond de helm?
is het om een bepaalde rang aan te geven?

Is een reep afgeknipt/gesneden van een binnenband. Heeft inderdaad met camouflage te maken.
In het veld ging over de buitenhelm helm een stuk jute. Daarover een camouflage net. Dan moest je dan je binnenhelm in je buitenhelm zien te persen en dan deed je die reep binnenband erover. De wat ijverigen smeerden ook wat bruine schoensmeer in willekeurige patronen over het jute en helmnetje.

In en aan het netje kon je van alles stoppen maar de rubberen band daar kon je makkelijk heel snel gras en dergelijke stoppen. In mijn diensttijd kreeg ik les op een kazerne in Den Bosch over camouflage. Een van mijn collega's had zijn helm perfect gecamoufleerd en toen zijn helm op de grond gelegd in het veld, onderkant naar beneden, en ging iemand anders even helpen.
Duurde dus wel even voordat we die helm terug vonden. :lol:
Robbert A
Lid

Bericht door Robbert A »

oke bedankt, weet ik dat ook weer :)

Plaats reactie