us helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 47 keer
Ontvangen: 90 keer

Re: us helm

Bericht door asjemenou »

Jim schreef:
asjemenou schreef: In deze spuiterij heeft men in 1979 ook de blauwe VN variant voor het Nederlandse UNIFIL detachement gespoten. Deze blauwe VN variant kom je inmiddels ook al minder tegen.
Dus mijn mooie blauwe VN helm (met een deukje) had ik niet voor het symbolische bedrag van 1 gulden moeten wegdoen begrijp ik nu. :shocked:
Dat je de blauwe VN versie minder tegen komt wil niet zeggen dat hij ook super zeldzaam is. Al vind ik de prijs van 1 Gulden (0,45 Euro) voor de helm wel wat aan de lage kant. Tenslotte, wat niet zeldzaam is kan het wel worden! Ik ben in ieder geval blij dat ik er nog eentje heb. De VN variant is overigens niet zo gek lang in gebruik geweest bij de Nederlandse krijgsmacht. In 1979 beschikte de Nederlandse krijgsmacht niet eens over een VN helm. Voor de toen uit te zenden Nederlandse UNIFIL militairen werd een partij oorspronkelijk groene legerhelmen op het 637e Intendance Centrale Werkplaats te Woerden blauw gespoten en voorzien van 3 stickers. Het Nederlandse UNIFIL detachement is tot 1985 in Libanon aanwezig geweest. Ik meen dat de metalen VN variant tot begin jaren 90 in gebruik is geweest. Daarna is hij vervangen door de kevlar helm die ook een VN variant kent. Ik heb begin jaren 90 nog een foto gemaakt van Nederlandse VN militairen die toen nog de oude metalen variant droegen. Wat mij toen wel opviel was dat bij de meeste helmen de stormband van de buitenhelm was verwijderd.
Om terug te komen op de groene variant van Robbert A. De helmen die afgekeurd werden op de Intendance Werkplaats in Woerden belandde in een afvalcontainer voor metaal. Deze container stond aan de rand van het terrein in de nabijheid van een sloot. Meestal werd zo'n afgekeurde helm dan van grote afstand in deze container gegooid. Dit ging nogal eens mis en zo belandde menige helm in de nabij gelegen sloot. Als klein jochie zat ik altijd in deze sloot te vissen naar helmen. Ik heb er destijds dan ook meerdere helmen uit deze sloot opgevist waaronder één keer een blauwe VN helm en twee keer een Britse WOII helm.

Afbeelding

De blauwe VN variant, niet super zeldzaam naar mijn idee maar wel leuk om er nog eentje te hebben. Volgens een oud UNIFIL' er moet deze helm wel in Libanon geweest zijn. Op mijn vraag of hoe hij dat kon zien antwoordde hij; "De helm heeft aan de bovenkant kale plekken. Dit hadden de meeste VN helmen in Libanon. De kale plekken werden veroorzaakt door het constant stoten van de helm tegen de lage zoldering van het YP 408 pantservoertuig."

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

VUN moet zijn VDN wat staat voor: Vereinigte Deutsche Nickelwerke met het jaartal 1987. je kan al direct aan de helmrand zien dat deze van na de '60-er jaren is en het kan daarom geen Verblifa helm zijn. deze werden toen al niet meer gemaakt.

@ asjemenou: ik denk niet dat jou helm een UNIFIL variant is maar een UNPROFOR variant en wel om de volgende redenen: de UN stikker aan de voorzijde is niet vierkant wat gebruikelijk is voor UNIFIL helmen. Deze komen voor bij de UNPROFOR helmen. ook lijkt het erop dat ik sporen zie van een donker rood/bruin anti-roest coating(moeilijk te zien). dit komt voor bij helmen wat pas midden/eind jaren '80 werden geleverd. je zou even op de rand kunnen kijken welk jaartal erin staat maar dit is niet altijd betrouwbaar aangezien helmen uit de jaren '60 gewoon werden gebruikt tot in de jaren '90 en mogelijk dus ook als UNPROFOR helm gebruikt is. maar goed ik kan het mis hebben.....

slijtage plekken zegt niets. ook de helmen die bij YPR bataljons gebruikt werden vertonden dit soort sporen. mijn UNIFIL helm is ook aardig gedeukt en beschadigd en deze is door een kok gebruikt.......

de m53 helm werd pas in 1996 vervangen voor de m95 INDYCO composiet helm. de blauwe m95 SCHUBERTH helm werd al in 1994 tijdelijk ingevoerd voor uitzend doeleinden. het zijn dus 2 verschillende helmen!

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Robbert A
Lid

Bericht door Robbert A »

Om terug te komen op de groene variant van Robbert A. De helmen die afgekeurd werden op de Intendance Werkplaats in Woerden belandde in een afvalcontainer voor metaal.
is mijn helm een afgekeurde? maar waarom heeft hij dan een stempel dat ie is gecontroleerd?

overgens wel interesante informatie van alsjemenou en dutchhelmets :wink:
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

dutchhelmets schreef:VUN moet zijn VDN wat staat voor: Vereinigte Deutsche Nickelwerke met het jaartal 1987. je kan al direct aan de helmrand zien dat deze van na de '60-er jaren is en het kan daarom geen Verblifa helm zijn. deze werden toen al niet meer gemaakt.
Bedankt voor de uitleg dutchhelmets.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
asjemenou

Bericht door asjemenou »

dutchhelmets schreef:@ asjemenou: ik denk niet dat jou helm een UNIFIL variant is maar een UNPROFOR variant en wel om de volgende redenen: de UN stikker aan de voorzijde is niet vierkant wat gebruikelijk is voor UNIFIL helmen. Deze komen voor bij de UNPROFOR helmen. ook lijkt het erop dat ik sporen zie van een donker rood/bruin anti-roest coating(moeilijk te zien). dit komt voor bij helmen wat pas midden/eind jaren '80 werden geleverd. je zou even op de rand kunnen kijken welk jaartal erin staat maar dit is niet altijd betrouwbaar aangezien helmen uit de jaren '60 gewoon werden gebruikt tot in de jaren '90 en mogelijk dus ook als UNPROFOR helm gebruikt is. maar goed ik kan het mis hebben.....
Na het lezen van jouw reactie, ben ik even op bezoek geweest bij een kennis. Deze kennis was destijds werkzaam op het 637e Intendance Centrale Werkplaats in Woerden. Volgens zijn zeggen werden in de periode rond 1979 (De UNIFIL periode) op de Intendance werkplaats, standaard groene M53 helmen ontdaan van hun groene kleur en VN blauw gespoten. Volgens hem werden deze helmen niet gecoat met een speciale anti roest laag ofzo. De stickers werden er later handmatig opgeplakt. Mijn model VN helm heeft geen rood bruine laag verf onder de blauwe laag verf. Wat de stickers betreft, in mijn eerdere reactie heb ik het over een sloot achter het terrein van het 637e Intendance Centrale Werkplaats. Ik heb hier begin jaren tachtig ooit een beschadigde blauwe VN helm uitgevist. Dit was dus in de periode van de UNIFIL uitzendingen. Daarvan ben ik 100% zeker. Deze VN helm was voorzien van dezelfde stickers als op de VN helm op de foto. De opgeviste VN helm heb ik overigens niet meer. Zoals gezegd was hij beschadigd en had hij een flinke deuk. Ik heb hem weggegeven aan een liefhebber. Ik heb overigens meerdere van deze M53 VN helmen gehad. Ik zat immers dicht bij het vuur. Zover ik mij kan herinneren hadden deze allemaal de model stickers zoals op de helm op de foto. De latere M53 VN helmen werden ook niet meer in Woerden gespoten. Wat daar voor stickers op zaten zou ik niet weten.
Het klopt dat dit model VN helm ook nog door UNPROFOR (Joegoslavië) is gebruikt, maar ook door UNTAC (Cambodja).

dutchhelmets schreef:slijtage plekken zegt niets. ook de helmen die bij YPR bataljons gebruikt werden vertonden dit soort sporen. mijn UNIFIL helm is ook aardig gedeukt en beschadigd en deze is door een kok gebruikt.......

Klopt, het is maar een bewering van een oud UNIFIL militair. Waarschijnlijk iets wat hij zich kan herinneren.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

asjemenou, erg interessant, vooral de info vwb de werkplaats.
de anti roest coating werd pas midden/eind jaren '80 toegepast. deze laag zie je ook op de UNPROFOR helmen en niet op de UNIFIL variant.

verschill in stikkers zijn er wel, nl.: de voorste VN stikker gebruikt op de UNIFIL variant zijn mooi vierkant en die van de UNPROFOR/UNTAC zijn rechthoekig waarbij de horizontale zijdes de lange zijn. hier kun je al direct zien of deze UNIFIL zijn of niet(tip!).
ik zou me kunnen hebben vergist bij die van jou door de kinriem wat net erover valt.
wist je dat er ook een blauwe helm hoes voor de m53 helm was maar dat deze nooit zijn gebruikt. ik heb er een in bezit en moest deze uit Engeland laten komen.

de eerdere foto van de nederlandse militairen met m53 helmen is niet zo vreemd. tot aan het einde van de jaren '90 werden deze helmen gebruikt voor (blauwe) oefen doeleinden. de blauwe m95 helmen werden niet uitgereikt voor dit soort oefeningen en dus werd er gebruik van de oude voorraad m53 helmen. zo heb ik ook mogen rondlopen.......
tegenwoordig hebben we een blauwe helmhoes voor de m95 helm. de blauwe shuberth variant word ook niet meer gebruikt.

ondanks dat het geen wo2 is vind ik deze helmen ook erg interessant en jij hebt een mooi exemplaar asjemenou!

groet,
asjemenou

Bericht door asjemenou »

Wat jouw bewering van de blauwe hoes voor de M53 helm betreft, dit is nieuw voor mij. Was dit een experimentele versie?
Ik neem graag aan dat er verschil in de stickers op de VN helm kan zitten. De kennis die ik van de week bezocht heb, beweert dit eigenlijk ook. Hij moest een beetje lachen toen ik hem uithoorde over de VN helmen. Hij vertelde mij dat wij verzamelaars altijd alles volgens het boekje willen hebben maar dat de praktijk vaak anders blijkt te zijn. Zoals ik al in een eerdere reactie in deze topic schreef, werden alle ingenomen plunjezakken van het leger naar de Intendance werkplaats in Woerden gestuurd. Daar zaten ook plunjezakken van VN militairen bij. Volgens het verhaal van mijn kennis, gebeurde het nogal eens bij de blauwe VN helmen dat de stickers beschadigd waren of los zaten. Volgens de richtlijnen moesten zij deze stickers dan vervangen. Volgens de kennis zaten deze VN stickers allemaal in één kartonnen doos en er werd totaal niet op gelet of wat voor model sticker er dan op werd geplakt. Kort gezegd, het kan dus mogelijk zijn dat een UNIFIL M53 helm, naderhand nieuwere stickers heeft gekregen. De kennis had het ook nog over stickers met een blauwe achtergrond maar dit model ken ik niet.
Op zich is zo'n gesprek met een oud werknemer van het 637e Intendance Centrale Werkplaats in Woerden altijd interessant. Ik ken meerdere mensen die op deze werkplaats hebben gewerkt. Deze werkplaats was destijds een grote werkgever in Woerden. De meesten waren allemaal burgerpersoneel, maar toch. Als je het in Woerden over "het magazijn" hebt dan weet nog steeds iedereen of waar je het over hebt.
Onder de oud werknemers zitten ook enkele verzamelaars. Zo ken ik de collectie van één van hen die werkelijk om te watertanden is. Deze persoon, een vrachtrijder, bracht de militaire goederen door heel Nederland rond. Hij kwam echt overal. Ook in de bedrijven waar de mouwemblemen werden gemaakt. In deze bedrijven werden ook regelmatig de weefmachines gekalibreerd. De emblemen die daar dan vanaf kwamen weken vaak af van de vastgestelde modellen. Deze afwijkende modellen moesten officieel vernietigd worden maar dit gebeurde dus niet altijd. Soms kwamen ze zelfs in roulatie terecht. Veel van dit soort afwijkende modellen heeft hij dus. Ik denk dat weinig verzamelaars deze afwijkende modellen kennen. Je zult ze ook in geen één boek vinden. Officieel bestaan ze immers niet. Zo heeft hij ook veel proefmodellen van naoorlogse emblemen bedoelt voor Nederlands Indië, Suriname e.d. Werkelijk prachtig spul.
Dit gegeven maakt het verzamelen van militaira zo complex. Nu heb ik het in deze topic over een VN helm maar dergelijke afwijkingen bestaan ook bij de WOII militaria van alle strijdende landen. Daarvan staat dit forum bol. Heb jij trouwens goede voorbeelden van UNIFIL militairen die zo'n VN helm dragen? Ik heb er tot nu toe weinig gevonden en dan zijn ze ook nog niet eens duidelijk.
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

de UN hoezen voor de m53 zijn naar mijn weten nooit gebruikt. de m95 deed al erg snel zijn intrede waardoor deze hoezen niet meer nodig waren. de hoezen zijn door domeinen verkocht en ze verdwenen naar het buitenland. deze zijn dan ook erg moeilijk te vinden hier in Nederland, echter in Engeland kom je ze wel eens tegen.
vwb de stikkers heb ik wel eens een binnenhelm gezien met de blauwe variant. ook heb ik een binnenhelm waarvan de letters UN los van elkaar zijn.
je ziet inderdaad wienig foto's van UNIFIL'ers met helm op. de helm werd voornamelijk in de YP gedragen om "schade" aan de hoofd te voorkomen. op patrouilles werd vaak de pet of baret gedragen.

groet,
Plaats reactie