Ridder in de Orde van Oranje-Naussau Waarde

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Ridder in de Orde van Oranje-Naussau Waarde

Bericht door Edgar »

Heeft iemand enig idee wat een exemplaar met lintje tegenwoordig doet? Exemplaar uit +- 1909 ompleet met oorkondes uit 1909 en op naam.
MVG Edgar
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Ridder in de Orde van Oranje-Naussau Waarde

Bericht door coco »

Dom verkeerd gelezen sorry.
Laatst gewijzigd door coco op 24 aug 2008, 21:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Ridder in de Orde van Oranje-Naussau Waarde

Bericht door Edgar »

Geen idee, maar dat is mijn vraag niet.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Ridder in de Orde van Oranje-Naussau Waarde

Bericht door Edgar »

Iemand?

Afbeelding
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Ridder in de Orde van Oranje-Naussau Waarde

Bericht door fritz derochebrune »

Ik weet niet of 't voor ordes uit 1909 geldt, maar is het niet zo dat alle onderscheidingen uitgegeven door het Nederlandse koningshuis/ de Nederlandse staat eigendom blijven van de staat/de koning(in)?

Daarom hebben (hedendaagse) medailles geen (handels)waarde. Je "leent" ze alleen van de staat. Sterker nog, je moet er elke maand een verzekering op afsluiten: voor deze onderscheiding is 't volgens mij iets van een paar duizend euro per jaar. Zodra de persoon die de onderscheiding ontvangt sterft, eist de Nederlandse staat de onderscheiding weer op.

Desondanks weet ik niet of dit ook geldt voor 100 jaar oude varianten... Kennende onze staat zal 't wel zo zijn, ze zouden eens iets geven... :zapped:
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Ridder in de Orde van Oranje-Naussau Waarde

Bericht door patrickh »

Edgar,

Misschien dat ze op deze site antwoord kunnen geven:
http://www.onderscheidingenforum.nl/

gr.Patrick
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Ridder in de Orde van Oranje-Naussau Waarde

Bericht door Alex »

fritz derochebrune schreef:Ik weet niet of 't voor ordes uit 1909 geldt, maar is het niet zo dat alle onderscheidingen uitgegeven door het Nederlandse koningshuis/ de Nederlandse staat eigendom blijven van de staat/de koning(in)?

Daarom hebben (hedendaagse) medailles geen (handels)waarde. Je "leent" ze alleen van de staat. Sterker nog, je moet er elke maand een verzekering op afsluiten: voor deze onderscheiding is 't volgens mij iets van een paar duizend euro per jaar. Zodra de persoon die de onderscheiding ontvangt sterft, eist de Nederlandse staat de onderscheiding weer op.

Desondanks weet ik niet of dit ook geldt voor 100 jaar oude varianten... Kennende onze staat zal 't wel zo zijn, ze zouden eens iets geven... :zapped:
Als ze mij een medaille willen geven als blijkwaarding voor iets dat ik gedaan heb, en ik zou een paar duizend euro per jaar aan verzekering moeten betalen voor dat ding mogen ze hem lekker houden van me...

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Ridder in de Orde van Oranje-Naussau Waarde

Bericht door Fahnenjunker »

Bij mijn weten moet een koninklijke onderscheiding na het overlijden van de ontvanger of worden teruggegeven of er kan een X bedrag worden betaald en dan mag de familie de onderscheiding houden. Dit geldt alleen voor orders zoals de Nederlandse Leeuw, Oranje Nassau en de MWO. Overige onderscheidingen blijven gewoon in het bezit van de nabestaanden, zonder kosten. Het verzekeringsverhaal is volgens mij een broodje aap. Iemand een medaille geven en daarna opzadelen met een kostenpost van een paar duizend euro per jaar, dat lijkt me zeer sterk.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Ridder in de Orde van Oranje-Naussau Waarde

Bericht door sobel »

Verzekering is inderdaad een broodje aap verhaal, het moeten inleveren van de medaille daarintegen niet, enkel gebeurt dit zo zelden volgens de regels dat onze regering waarschijnlijk niet eens meer weet welke er al zijn ingeleverd en welke niet!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Ridder in de Orde van Oranje-Naussau Waarde

Bericht door Jurrie »

Jaap van der Laan schreef:Bij mijn weten moet een koninklijke onderscheiding na het overlijden van de ontvanger of worden teruggegeven of er kan een X bedrag worden betaald en dan mag de familie de onderscheiding houden. Dit geldt alleen voor orders zoals de Nederlandse Leeuw, Oranje Nassau en de MWO. Overige onderscheidingen blijven gewoon in het bezit van de nabestaanden, zonder kosten. Het verzekeringsverhaal is volgens mij een broodje aap. Iemand een medaille geven en daarna opzadelen met een kostenpost van een paar duizend euro per jaar, dat lijkt me zeer sterk.
Mijn opa is een paar maanden geleden helaas overleden. Hij had ook een lintje. Je krijgt dan een brief met 2 keuzes. Of je kan de medaille terug sturen, of je mag hem in bruikleen houden (kost bedrag-x) totdat de staat hem ooit weer opeist (lijkt me niet dat dat ooit gebeurd). Maar formeel is het lintje niet van familie/nabestaanden.

Zo werkt het :)

Greetz,

Jurrie
sydney
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 sep 2008, 19:42

Re: Ridder in de Orde van Oranje-Naussau Waarde

Bericht door sydney »

Jurrie schreef:
Jaap van der Laan schreef:Bij mijn weten moet een koninklijke onderscheiding na het overlijden van de ontvanger of worden teruggegeven of er kan een X bedrag worden betaald en dan mag de familie de onderscheiding houden. Dit geldt alleen voor orders zoals de Nederlandse Leeuw, Oranje Nassau en de MWO. Overige onderscheidingen blijven gewoon in het bezit van de nabestaanden, zonder kosten. Het verzekeringsverhaal is volgens mij een broodje aap. Iemand een medaille geven en daarna opzadelen met een kostenpost van een paar duizend euro per jaar, dat lijkt me zeer sterk.
Mijn opa is een paar maanden geleden helaas overleden. Hij had ook een lintje. Je krijgt dan een brief met 2 keuzes. Of je kan de medaille terug sturen, of je mag hem in bruikleen houden (kost bedrag-x) totdat de staat hem ooit weer opeist (lijkt me niet dat dat ooit gebeurd). Maar formeel is het lintje niet van familie/nabestaanden.

Zo werkt het :)

Greetz,

Jurrie
Om hoeveel gaat het dan als je het ding in bruikleen neemt?
Churchill rookte per jaar ongeveer 4000 dubbele corona's. Bij zijn dood had hij ongeveer 250000 dubbele corona's gerookt.

zie je wel mams je kan ook anders oud worden. :)
Plaats reactie