Legernummer soldaat NL

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Legernummer soldaat NL

Bericht door koen »

De grote vraag is, is het mogelijk om meer informatie over een soldaat te vinden als je alleen zijn legernummer hebt?
Dan praat ik over een soldaat die mogelijk als Engeland vaarder naar Engeland geweest is en later in Ned-Indië gezeten heeft.

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Legernummer soldaat NL

Bericht door asjemenou »

Wat het legernummer in de baret (290608055) betreft, kan de oorspronkelijke drager van dit uniform (als het van één en dezelfde persoon is geweest) een Engelandvaarder en een Nederlands Indiëganger zijn geweest. De persoon in kwestie is in ieder geval dan geboren op; 29-06-1908. 055 is een toegekend militair nummer. In 1940 was hij dus 32 jaar en in 1946 dus 38 jaar. Zitten er nog rangonderscheidingstekens op het uniform? Gezien de leeftijd zal het dan wel een beroepsmilitair (officier) zijn geweest. Mag ik aannemen dat de bewuste persoon niet meer leeft?!
Het legernummer in de baret staat wel geregistreerd maar of je er ook informatie over los krijgt is nog maar de vraag. Militairen (beroeps en dienstplichtig) van na 1924 staan geregistreerd bij het Bureau Registratie en Informatie Ontslagen Personeel van het Ministerie van Defensie in Kerkrade, zie http://www.cdc.nl/daric/ of kijk op http://www.dienstmakkers.nl of http://www.organiserenvanreunies.nl . De Stichting Veteraneninstituut kan misschien ook nog helpen; http://www.veteranen.nl .
Meestal heb je dan wel iets meer nodig dan alleen een legernummer. Weet je bijvoorbeeld ook de man zijn naam, rang en legeronderdeel?
De weinige ervaring die ik heb met het zoeken naar informatie over legernummers, personen e.d. is dat je wel veel geduld moet hebben. Helaas blijven de archieven over militairen meestal voor buitenstaanders gesloten. Zeker als je ook nog eens geen "eerste lijns" familie bent van de persoon waar naar je zoekt. Als je ook nog de familienaam zou hebben van de persoon dan kan je misschien ook nog terecht bij een genealogieclub bij jouw in de buurt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: Legernummer soldaat NL

Bericht door koen »

Asjemenou bedankt voor je reactie, helaas zitten er geen rang onderscheidingstekens op het jasje.

Zal eens kijken of het wat op wil leveren, het Bureau Registratie en Informatie Ontslagen Personeel heeft helaas niks op geleverd. Ze kunnen alleen familie in de lijn helpen.
ZF41
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 okt 2008, 15:39

Re: Legernummer soldaat NL

Bericht door ZF41 »

kleine correctie.

een nederlands militair registratie nummer begint met het jaar. M.A.W. 290608055 leest:
-29- = 1929
-06- = juni
-08- = dag
-055- = volgnummer.
de persoon van wie deze uitrusting is geweest is dus na de oorlog pas in dienst gegaan.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Legernummer soldaat NL

Bericht door ammo »

ZF41 schreef:kleine correctie.

een nederlands militair registratie nummer begint met het jaar. M.A.W. 290608055 leest:
-29- = 1929
-06- = juni
-08- = dag
-055- = volgnummer.
de persoon van wie deze uitrusting is geweest is dus na de oorlog pas in dienst gegaan.
idd.
Nemo Me Impune Lacessit
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: Legernummer soldaat NL

Bericht door koen »

ZF41 schreef:kleine correctie.

een nederlands militair registratie nummer begint met het jaar. M.A.W. 290608055 leest:
-29- = 1929
-06- = juni
-08- = dag
-055- = volgnummer.
de persoon van wie deze uitrusting is geweest is dus na de oorlog pas in dienst gegaan.
Gezien het feit dat het een jasje uit 1946/47 (even uit mijn hoofd) is, is het naar mijn inziens zéér mogelijk dat het jasje en baret niet bij elkaar horen.

gr koen
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Legernummer soldaat NL

Bericht door Jim »

Embleem op de baret is na-oorlogs
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Legernummer soldaat NL

Bericht door asjemenou »

ZF41 schreef:kleine correctie.

een nederlands militair registratie nummer begint met het jaar. M.A.W. 290608055 leest:
-29- = 1929
-06- = juni
-08- = dag
-055- = volgnummer.
de persoon van wie deze uitrusting is geweest is dus na de oorlog pas in dienst gegaan.
Goed opgemerkt. Mijn uitleg van het legernummer was fout. Nu weet je meteen dat ik niet in het leger ben geweest want dan had ik het legernummer wel goed uitgelegd. :oops:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie