jurgen schreef:Ik lijk wel een bastaardgeweer gekocht te hebben...
Helaas... de samenstelling van het geweer klopt niet.
jurgen schreef:De pompstok zit er inderdaad niet bij, maar dat vind ik persoonlijk niet zo belangrijk.
Begrijp ik uit je eerdere reacties op dit forum dat je in België woonachtig bent? Dan mag het zoeken en aankopen van een grendel en een pompstok voor de Mosin Nagant geen probleem zijn voor je. Wanneer je naar
http://www.russianwarrior.com/STMMain.htm klikt, dan kan je vervolgens het M1891 geweer in detail bekijken. De directe link werkt niet helemaal goed maar wanneer je op de website bent dan klik je vervolgens op "Autoracy in Transition (1879-1899)", vervolgens op "Infantry weapons", en dan op "M-1891 Infantry rifle". Daaronder zie je ook een kopje "M-1891 Bayonet". Dit is dus het bajonet welke op de M1891 behoort. Het grootste probleem is denk ik, de kolf en de wapenriem. De wapenriem van zo'n eerste model M1891 is smaller dan het model voor de M1891/10 en de M1891/30. Deze vind je niet zo gemakkelijk. De kolf is nog lastiger. De kolf voor zo'n vroeg model M1891 heeft namelijk geen sleuven voor het bevestigen van de wapenriem en ook geen handbeschermer maar wel kordonbeugels. Misschien kan je een kolf van een M1891/10 op de kop tikken en deze wat aanpassen.
jurgen schreef:Het geweer zit erg stevig in elkaar (als je dat bedoeld) maar de loop is niet dicht, is een schietklaar geweer volgens mij.
Waar hij hem vandaan heeft weet ik niet, ik zal het is vragen zodra die op msn komt.
Voor België is een dichtgelaste loop ook niet vereist. Mocht je een grendel vinden dan lijkt het mij niet raadzaam om met dit geweer te gaan schieten. Zelfs al heb je hem helemaal schoon gemaakt. Ik heb het vermoeden dat het geweer een soort van bodemvondst is en door de corrosie zal het metaal wel verzwakt zijn. Maar dit spreekt voor zich. Ik denk dat de oorspronkelijke kolf vergaan is en dat er iemand bij wijze van oplossing een M1891/30 kolf op heeft gezet. Het metalen binnenwerk/loop enz. kan je het beste reinigen met wat wapenolie, een poetsdoek en een koperen munt. Je zult zien dat het geweer, ondanks de corrosie, er van opknapt (geen schuurpapier o.i.d. gebruiken!). Misschien worden de stempels dan wel beter leesbaar. Nogmaals, het is jammer dat de oorspronkelijke kolf er niet meer bij is. Complete Mosin Nagants M1891's uit de beginperiode zijn redelijk zeldzaam.
Staan er sowieso nog stempels op de houten kolf? Het is altijd interessant om te horen of waar het geweer vandaan komt.
jurgen schreef:Ik zal die site eens even bekijken.
Een absolute aanrader!