vraag mosin nagant !!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
jurgen
Lid

vraag mosin nagant !!

Bericht door jurgen »

Ik heb vanmiddag bij een maat een mosin nagant gekocht, het is er eentje zonder grendel jammer genoeg, maar ik ben er zeker wel tevreden mee. (Bij deze ook een oproep aan wie nog een grendel en/of geweerriem van een nagant heeft liggen!).

Ik weet niet welk model het is ofzo, maar ik kan er wel wat info over geven natuurlijk, als iemand dan kan helpen.
Afbeelding

Afbeelding

Vanachter waar je het geweer tegen je schouder zet staan de cijfers 7191.
Waar de loop en de grendelkast samen komen staat nog een stempel gedrukt die echter bijna niet te lezen is. Op verschillende russische tekens na kan ik precies een soort jaartal ontwaren, namelijk 18??
Ik zal er eens met krijt overgaan, dan is dat vermoedelijk beter zichtbaar.

En nog één belangrijk ding, op wikipedia staat dat de grootte van een mosin geweer (geen karabijn) ongeveer 123 centimeter is, de mijne is echter 130 cm, hoe komt dit?
rood
Lid

Re: vraag mosin nagant !!

Bericht door rood »

Maak eens een fotootje van die tekentjes op de grendelkast. Ik heb ook nog nooit een mosin nagant gezien met zo'n lange loop. :?
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Ik wil gerust een foto maken maar ik waarschuw al vast dat de tekens behoorlijk vaag zijn.
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010

Bericht door sniper snoop »

Dit is wellicht een Mosin nagant Model 1891/30. Denk ik toch.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Hier 2 foto's van de grendelkast, het is zoals gezegd zeer onduidelijk, en op foto nog moeilijker iets te lezen dan in het echt.
Misschien zou zandstralen helpen om het te lezen?

Afbeelding

Afbeelding

Meer naar het schouderstuk toe staat er ook nog een soort kroontje ingedrukt, deze staat wel niet op de foto.
iknowdintoo
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door iknowdintoo »

Het lijkt mij een M1891/10. Zou je hem eens op kunnen meten?
S1991
Lid

Bericht door S1991 »

Nou zandstralen zou ik niet doen dan maak je het meer kapot lijkt me en gaat de verf er af.
Het zou goed mogelijk zijn dat het een M1891/10 kunnen zijn.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Is dat model zeldzamer ofzo? Ik heb er alleszins nog niet van gehoord.

Wat moet ik exact opmeten zodat ik weet of het een M1891/10 is, en wat zou die lengte dan moeten zijn?
iknowdintoo
Lid

Is niet erg zeldzaam. Even gewoon de lengte van het complete geweer opmeten. Hij moet 1234mm lang zijn om een M91/10 te zijn.
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Ik heb het net nog is gemeten (deze keer met een lintmeter) en vanaf de loop recht naar achter gemeten meet het 1306 mm, mogelijk 2 mm meer of minder maar dat is het dan ook.

Dus geen M1891/10 dan ofwat?
iknowdintoo
Lid

Oh sorry, ik had het over de cavalerie-versie. Hij moet inderdaad 1306mm zijn. Het is dus een M91/10 :) .
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 70 keer
Ontvangen: 124 keer

Bericht door asjemenou »

Bij het zien van jouw Mosin Nagant vielen mij nogal wat vreemde dingen op. Uitgaande van het vizier, de korrel en de lengte van 130 cm. zou ik zeggen dat het metalen gedeelte van een Mosin Nagant M1891 is. De houten kolf is afkomstig van een M1891/30. Dit is te zien aan te korte kolf (M1891/30 is korter dan de M1891) en aan de handbeschermer en de metalen klembeugels daar omheen. De kolf heeft zelfs aan de linkerkant, ter hoogte van de grendel een inkeping. Deze inkeping diende om een telescoop op het wapen te kunnen bevestigen. De kolf zou dus van een M1891/30 "Snaiper" kunnen zijn! Gezien de samenstelling van het wapen denk ik dat de kolf onderdeel is geweest van één van de vele vervalsingen die er bestaan van de M1891/30 "Snaiper". Ook kan het nog een kolf van een Hongaarse naoorlogse "Snaiper" versie zijn. Deze komen ook vrij veel voor. Zo´n Hongaarse kolf is te herkennen aan een stempel met het getal "02 ". Van de M1891 bestaat overigens geen scherpschutterversie.
Wat mij opvalt is, dat jouw Mosin Nagant een beugeltje onderaan het patronenmagazijn heeft. Aan dit beugeltje werd bij de vroege modellen van de Mosin Nagant de wapenriem bevestigd. Bij de latere modellen werd de wapenriem bevestigd doormiddel van twee sleuven in de kolf. Dit beugeltje aan het patronenmagazijn zou kunnen betekenen dat het metalen gedeelte van het geweer is vervaardigd bij Chatellerault in Frankrijk. Ergens tussen 1892 en 1895. Een heel vroeg exemplaar dus. Jammer dat de oorspronkelijke kolf er niet meer bij zit. Gezien de staat van het metalen gedeelte is deze wellicht vergaan. De Mosin Nagant mist trouwens niet alleen een grendel maar ook nog een pompstok. Hoe komt de vriend waarvan je hem hebt gekocht aan dit geweer? Het lijkt wel of dat het metalen gedeelte uit de grond komt. Het is in ieder geval flink gecorrodeerd. Zit alles trouwens wel vastgelast aan het wapen? Is de loop bijvoorbeeld aan de voorkant wel dicht? Wat de stempels op het wapen betreft, deze zijn voor mij te onduidelijk om er iets in te herkennen. Maar gezien het beugeltje onderaan het patronenmagazijn kan dit Chatellerault zijn. Misschien kan deze website het één en ander voor je verklaren, http://www.mosinnagant.net/USSR/mosin_n ... rkings.asp . Bijgaand nog een foto van zo´n vroeg model Mosin Nagant M1891.

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Ik lijk wel een bastaardgeweer gekocht te hebben...

De pompstok zit er inderdaad niet bij, maar dat vind ik persoonlijk niet zo belangrijk.

Het geweer zit erg stevig in elkaar (als je dat bedoeld) maar de loop is niet dicht, is een schietklaar geweer volgens mij.
Waar hij hem vandaan heeft weet ik niet, ik zal het is vragen zodra die op msn komt.

Ik zal die site eens even bekijken.
asjemenou
Gegeven: 70 keer
Ontvangen: 124 keer

Bericht door asjemenou »

jurgen schreef:Ik lijk wel een bastaardgeweer gekocht te hebben...
Helaas... de samenstelling van het geweer klopt niet.
jurgen schreef:De pompstok zit er inderdaad niet bij, maar dat vind ik persoonlijk niet zo belangrijk.
Begrijp ik uit je eerdere reacties op dit forum dat je in België woonachtig bent? Dan mag het zoeken en aankopen van een grendel en een pompstok voor de Mosin Nagant geen probleem zijn voor je. Wanneer je naar http://www.russianwarrior.com/STMMain.htm klikt, dan kan je vervolgens het M1891 geweer in detail bekijken. De directe link werkt niet helemaal goed maar wanneer je op de website bent dan klik je vervolgens op "Autoracy in Transition (1879-1899)", vervolgens op "Infantry weapons", en dan op "M-1891 Infantry rifle". Daaronder zie je ook een kopje "M-1891 Bayonet". Dit is dus het bajonet welke op de M1891 behoort. Het grootste probleem is denk ik, de kolf en de wapenriem. De wapenriem van zo'n eerste model M1891 is smaller dan het model voor de M1891/10 en de M1891/30. Deze vind je niet zo gemakkelijk. De kolf is nog lastiger. De kolf voor zo'n vroeg model M1891 heeft namelijk geen sleuven voor het bevestigen van de wapenriem en ook geen handbeschermer maar wel kordonbeugels. Misschien kan je een kolf van een M1891/10 op de kop tikken en deze wat aanpassen.

jurgen schreef:Het geweer zit erg stevig in elkaar (als je dat bedoeld) maar de loop is niet dicht, is een schietklaar geweer volgens mij.
Waar hij hem vandaan heeft weet ik niet, ik zal het is vragen zodra die op msn komt.
Voor België is een dichtgelaste loop ook niet vereist. Mocht je een grendel vinden dan lijkt het mij niet raadzaam om met dit geweer te gaan schieten. Zelfs al heb je hem helemaal schoon gemaakt. Ik heb het vermoeden dat het geweer een soort van bodemvondst is en door de corrosie zal het metaal wel verzwakt zijn. Maar dit spreekt voor zich. Ik denk dat de oorspronkelijke kolf vergaan is en dat er iemand bij wijze van oplossing een M1891/30 kolf op heeft gezet. Het metalen binnenwerk/loop enz. kan je het beste reinigen met wat wapenolie, een poetsdoek en een koperen munt. Je zult zien dat het geweer, ondanks de corrosie, er van opknapt (geen schuurpapier o.i.d. gebruiken!). Misschien worden de stempels dan wel beter leesbaar. Nogmaals, het is jammer dat de oorspronkelijke kolf er niet meer bij is. Complete Mosin Nagants M1891's uit de beginperiode zijn redelijk zeldzaam.
Staan er sowieso nog stempels op de houten kolf? Het is altijd interessant om te horen of waar het geweer vandaan komt.
jurgen schreef:Ik zal die site eens even bekijken.
Een absolute aanrader!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

asjemenou schreef: Begrijp ik uit je eerdere reacties op dit forum dat je in België woonachtig bent? Dan mag het zoeken en aankopen van een grendel en een pompstok voor de Mosin Nagant geen probleem zijn voor je. Wanneer je naar http://www.russianwarrior.com/STMMain.htm klikt, dan kan je vervolgens het M1891 geweer in detail bekijken. De directe link werkt niet helemaal goed maar wanneer je op de website bent dan klik je vervolgens op "Autoracy in Transition (1879-1899)", vervolgens op "Infantry weapons", en dan op "M-1891 Infantry rifle". Daaronder zie je ook een kopje "M-1891 Bayonet". Dit is dus het bajonet welke op de M1891 behoort. Het grootste probleem is denk ik, de kolf en de wapenriem. De wapenriem van zo'n eerste model M1891 is smaller dan het model voor de M1891/10 en de M1891/30. Deze vind je niet zo gemakkelijk. De kolf is nog lastiger. De kolf voor zo'n vroeg model M1891 heeft namelijk geen sleuven voor het bevestigen van de wapenriem en ook geen handbeschermer maar wel kordonbeugels. Misschien kan je een kolf van een M1891/10 op de kop tikken en deze wat aanpassen.

Inderdaad, dat heb je goed begrepen, ik woon in België.
Even een vraagje over de kolf. Bedoel je nu enkel het schouderstuk, of moet ik een heel houtwerk zoeken uit 1891?
Wat de wapenriem betreft, er zijn de gaten voor de draagriem die in het houtwerk zitten, en dan is er nog dat grendeltje bij de patroonhouder, kan ik er dan in principe, zoals het geweer nu is, kiezen welke draagriem ik er aan hang?

Voor België is een dichtgelaste loop ook niet vereist. Mocht je een grendel vinden dan lijkt het mij niet raadzaam om met dit geweer te gaan schieten. Zelfs al heb je hem helemaal schoon gemaakt. Ik heb het vermoeden dat het geweer een soort van bodemvondst is en door de corrosie zal het metaal wel verzwakt zijn. Maar dit spreekt voor zich. Ik denk dat de oorspronkelijke kolf vergaan is en dat er iemand bij wijze van oplossing een M1891/30 kolf op heeft gezet. Het metalen binnenwerk/loop enz. kan je het beste reinigen met wat wapenolie, een poetsdoek en een koperen munt. Je zult zien dat het geweer, ondanks de corrosie, er van opknapt (geen schuurpapier o.i.d. gebruiken!). Misschien worden de stempels dan wel beter leesbaar. Nogmaals, het is jammer dat de oorspronkelijke kolf er niet meer bij is. Complete Mosin Nagants M1891's uit de beginperiode zijn redelijk zeldzaam.
Staan er sowieso nog stempels op de houten kolf? Het is altijd interessant om te horen of waar het geweer vandaan komt.

Ik weet dat een dichtgelaste loop niet hoeft, zowiezo heeft het nog meer "charme" (kun je dat zo zeggen?) als het nog in oorpsronkelijke staat is.
Ik ben ook zeker niet vna plan om er mee gaan te schieten hoor, maak je geen zorgen.
Ik heb wel nog een vraagje over de grendel, moet ik opletten wat voor nagant grendel ik koop? want die zullen toch wel verschillen naargelang het een model 1891 of 91/30 is bijvoorbeeld?

Het metaal heeft duidelijk te leiden gehad onder erosie, dat zie je, maar ik denk niet dat die in de grond heeft gestoken, en dan al zeker niet voor lang, want op kleine putjes en het metaal dat wat is gesleten (zoals bij de stempels) na ziet het er toch erg goed uit.

Waar vind ik wapenolie? en hoe moet ik het kuisen met een koperen munt?
Op de houten kolf kan ik geen stempels vinden, wel op het ijzeren stuk dat je tegen je schouder zat, maar dat had ik in mijn beginreactie al vermeldt.

Sorry voor de vele vragen, maar dan kan ik beter er genoeg over weten, dan nog maar half weten wat het nu eigenlijk is he :)