Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Bij het uitzoeken van een oude doos met knopen en ander spul kwam ik vandaag naast een speldje van de Nederlandse Unie ook dit ding tegen. Het is van bakeliet en ongeveer zo groot als een 2 eurocent. Aan de ene kant staat een 1 en aan de andere kant min. van oorlog. Heeft iemand enig idee wat dit is en of het voor- of naoorlogs is?
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008
Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Wat zou het anders kunnen zijn dan ministerie dan?
Het is een plastic muntje, geen bakeliet. Het is uitgegeven door het ministerie van oorlog voor oefeningen in het buitenland. Het was dus kantinegeld. Iedere militair kreeg op oefeningen 5 gulden aan kantinegeld. Dit is in de begin jaren vijftig ongeveer 2 jaar in gebruik geweest.
Kantinegeld dus, bedankt Jim! Dit idee had ik ook wel, maar ik vond het vreemd dat er geen waarde aanduiding zoals cent of gulden op staat. Waren er verschillende soorten van deze munten? Dus munten van 1 cent, 5 cent, 1 gulden etc? En zo ja, wat is de mijne?
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Ja, dit is een muntje van 1 cent.
Je hebt ze met 1, 5, 10, 25, 100 en 500 (dacht dat dit ze ong. waren). Daarnaast heb je biljetten van 1 gulden, 5 gulden en ook van 25 gulden, (waarvoor is onbekend aangezien soldaten maar 5 gulden kregen?)
Ze zijn volgens mij best zeldzaam, of er ook veel verzamelaars van zijn weet ik niet.