Zoals Auke al meld, is de pet niet Russisch maar Hongaars. Dit is niet alleen aan de Hongaarse driekleur op het petembleem te zien maar ook aan het embleem op de knoop van de kinband. Op deze knoop staat het wapen van de Volksrepubliek Hongarije (Magyar Népköztársaság) afgebeeld, zie afbeelding. Hoewel Hongarije vanaf 1949 communistisch was, is dit zogenaamde “Kádár” embleem pas in 1957 (na de opstand van 1956) ingevoerd. Dit embleem bleef tot aan 1989 het officiële wapen van de Volksrepubliek Hongarije. Vanwege het “Kádár” embleem op de kinbandknoop, zou ik zeggen dat de pet op z’n vroegst van 1957 kan zijn.
Het petembleem is mij onbekend. Ik durf er eigenlijk niet zoveel over te zeggen. De ster in het embleem behoeft overigens niet te betekenen dat het om een militair embleem zou moeten gaat. Dergelijke "communistische sterren" kom je ook tegen in emblemen van civiele organisaties.
De gedrapeerde Hongaarse driekleur aan de onderkant van het petembleem doet mij overigens wel denken aan het Hongaars communistische “Rákosi” embleem uit de periode 1949-1956. Wel een leuk object om uit te zoeken of waar het nu precies van is.
Het nationale wapen van de Volksrepubliek Hongarije, 1957-1989. Het zogenaamde “Kádár” embleem.