wat onbekend spul

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
jurgen
Lid

wat onbekend spul

Bericht door jurgen »

mijn oma was hier net met wat spullen van de rommelmarkt, een vroeg verjaardagscadeau (nouja, volgende week verjaar ik).
Het is zeker geen oorlogs spul, laat dat duidelijk zijn, maar ik wist niet waar het anders te zetten.

Het eerste is een DDR schuitje neem ik aan, best wel mooi en die hou ik dan ook.

Afbeelding

Afbeelding

Wat voor vreemd ding dit is zou ik niet weten, het ziet er niet veel soeps uit vind ik eigenlijk.
Het zou een amerikaans binnenwerk zijn voor een of andere helm, naoorlogs natuurlijk.
Afbeelding

Afbeelding

En dan nog iets, een indiase sabel.

Afbeelding

Een detailfoto van het handvat
Afbeelding
jurgen
Lid

Re: wat onbekend spul

Bericht door jurgen »

Ik heb weer is een vraag over iets nieuws, ik was bij mijn oma vandaag in Brugge en ze had nog een zwaard staan dat ze vorige week niet bijhad.

Het zwaard is 105mm lang (lemmet+handvat) en is gemaakt in de Spaanse stad Toledo, verder staat er ook nog "Colada del (C/S)ud" op, ik kan het niet zo heel goed uitmaken want het zijn sierletters.
Zou iemand me er iets meer over kunnen vertellen toevallig?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de tekeningen op het zwaard nog is bekeken en er staat o.a. een afbeelding op van een ridder te paard met een vlag in de hand en op de vlag staat een ster afgebeeld.
Enkele versieringen doen me ook denken aan Moorse invloeden en dan nog een vreemd iets. Ik lijk een Satyr te ontwarren (half mens, half bok) het is een mens met precies vacht vanonder en bokkenpoten, maar hij heeft zover ik kan zien geen horens.
Dat laatste kan ik ook gewoon fout zien uiteraard, maar het lijkt er wel op.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Bericht door asjemenou »

Het model DDR kwartiermuts welke jij hebt, werd gedragen door officieren van de Oost-Duitse Volkspolizei. Zeg maar de Oost-Duitse lokale/federale politie. De Volkspolizei, vaak Vopo's genoemd, worden nogal eens verward met de Oost-Duitse Grenztruppen. De verwarring komt blijkbaar door de appelgroene biezen die beide onderdelen op hun uniform voerden. De bewakers van de Muur/Oost-West grens behoorden dan ook tot de Grenztruppen en niet tot de Volkspolizei. De kleur van de uniformen (en ook van de kwartiermutsen) van de Volkspolizei waren groener van kleur dan die van het leger (NVA) zoals de Grenztruppen die droegen. Staat er nog een stempel in de kwartiermuts?

Zowel de Indiase als de Spaanse sabel lijken mij replica's. Beide landen vervaardigen namelijk nogal veel van dit soort replicawapens.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

ja, in de muts staat: MDI-1855-R 52

De Indiase sabel is zeker replica, want er staat "made in india' op, als de spaanse een replica is, dan is het al een oude replica volgens mij.
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

jurgen schreef:ja, in de muts staat: MDI-1855-R 52.
Ministerium Des Inneren, maat is dan 52, erg klein.
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

De muts past me net geloof ik :wink:
asjemenou
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Bericht door asjemenou »

jurgen schreef:ja, in de muts staat: MDI-1855-R 52

De Indiase sabel is zeker replica, want er staat "made in india' op, als de spaanse een replica is, dan is het al een oude replica volgens mij.
De Oost-Duitse Volkspolizei kwartiermuts:

MdI = Eigendomsaanduiding. In dit geval het Ministerium des Innern (Ministerie van Binnenlandse zaken - Volkspolizei viel onder het MdI)

1855 = Code aanduiding voor de fabrikant. Waarschijnlijk zal dit VEB Burger Bekleidungswerke in Brandenburg zijn. Dit confectiebedrijf vervaardigde vrijwel alle uniformen voor het Oost-Duitse leger, politie en andere hulp- en overheidsdiensten.

R = Fabricagecode voor het jaar 1976. Staat er voor of achter de letter R nog een streepje o.i.d.? Bijvoorbeeld I/R, R/1 of R/II.

52 = Confectiemaat

Het andere hoofddeksel is West-Duits. De fabrikant codeba KG maakt o.a. baretten en petten voor de Duitse Bundeswehr. Ook is het etiket een typisch Bundeswehr etiket. Ook staat er een NATO Stock Number op het etiket vermeld; 8405-12-137-5047. Het 5e en 6e getal in zo'n NATO Stock Number staat voor het land van fabricage/herkomst. In dit geval is dat West-Duitsland, welke code 12 heeft. De aanduiding 1/63 kan staan voor januari 1963 en het getal 60 voor de maat van het hoofddeksel.

Tot slot het Spaanse zwaard. Toch denk ik wel dat dit een replica is. Replica zwaarden, sabels e.d. worden ook al vrij lang gemaakt. Een originele zou dan toch al een paar honderd jaar oud moeten zijn en zijn meestal handgesmeed. Dergelijke zwaarden zijn vrij zeldzaam en kom je dus niet zomaar tegen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Er staat geen streepje voor of achter de letter R, of het moest héél erg vervaagd zijn, maar dat lijkt me straf.

ach nouja, het is een mooi zwaard, dan houd ik het op een vroege replica :)
Marcello
Lid

Bericht door Marcello »

jurgen schreef:ja, in de muts staat: MDI-1855-R 52

ja inderdaad, ik heb ok zo'n sabel en daar staat ook made in india op....
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Even ter correctie; dit schiffchen (schuitje/kwartiermuts) is NIET voor officieren, maar voor dames. Dit is een kwartiermuts voor vrouwelijke leden van de Volkspolizei. Vandaar ook de erg kleine maat 52. Mocht je het schuitje nog eens weg doen, past bij mij mooi in de verzameling ;)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

dat ronde ding is de beschermpatch van een Kneepad, kniebeschermer dus.

Spaanse Sabel is een siersabel dat al vele eeuwen zo wordt gemaakt. Een replica wil bij deze sabels niet altijd zeggen dat ze waardeloos zijn!
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

De info over het schiffchen is nieuw, interessant om te horen.

Moest ik het nog hebben dan had je hem van mij mogen overkopen, maar die heb ik helaas niet meer in de collectie.
Net als de sierzwaarden/sabel, die zijn 2 gibberende Nederlandse meisjes hier ooit komen halen, vraag me niet waarom... :bonk:

Wat dat ronde ding betreft, dat is ongeveer 20 cm in diameter, is dat niet wat groot voor een kniebeschermer?
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

jurgen schreef: Wat voor vreemd ding dit is zou ik niet weten, het ziet er niet veel soeps uit vind ik eigenlijk.
Het zou een amerikaans binnenwerk zijn voor een of andere helm, naoorlogs natuurlijk.
Afbeelding
Dat is een Duitse Panzerschutzhaube (tankbemanning helm) voor de bundeswehr.
daarover droeg men een baret achtige overtrek. op veel foto's uit die tijd lijkt het of de tankbemanningen dan ook alleen een baret dragen;
Afbeelding

Afbeelding
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Zo, dat had ik nooit gedacht, bedankt voor de opheldering! :)
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Dat deden ze in WOII toch ook?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie