help voor beginnende verzamelaar van woII wapens

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Dag Boxie,

Om maar even op je vraag terug te komen omdat iedereen er zo enorm omheen lult het volgende:
Ik geloof dat je in Belgie decoratieve wapens mag verzamelen mits de loop en de grendel zodanig bewerkt zijn dat het afvuren van een scherpe patroon niet meer mogelijk is. Dit wil dus niet zeggen dat de grendel niet mag werken, want dat mag dus wel (anders dan in Nederland, maar daar hebben we het nu even niet over :@ :( ).
Bij grendelwapens mag de grendel dus te bewegen zijn en ik geloof ook dat zwartkruidwapens (van voor 1945) vrij verkocht kunnen worden. Handvuurwapens mogen (geloof ik) ook vrij verkocht worden mits de slede is vastgelast en de haan zodanig bewerkt is dat deze niet meer in staat is om gespannen te worden. Voor handvuurwapens zou je even aan AntwerpX moeten vragen hoe dat zit met vooroorlogse pistolen/revolvers.....hij zal een beter antwoord op je vraag kunnen geven.

Bij een Mauser K(arabiner)98K(urz) zul je denk ik moeten denken aan een euro of 300 a 350 (als je een mooie wil dan he;) )
Bij een Mosin-Nagant (onafhankelijk van het model) zul je moeten denken aan een euro of 150.
Bij een M1 Garand zul je denk ik moeten denken aan een euro of 250 tot 400.
Van een Springfield kan ik helaas geen prijsindicatie geven.
Hiermee hopende je vraag enigsinds beantwoord te hebben verblijf ik,

Stijn

(Ja Kokstok, ik kan het wel:P)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Stijn schreef:Om maar even op je vraag terug te komen omdat iedereen er zo enorm omheen lult het volgende:
Ik geloof dat je in Belgie decoratieve wapens mag verzamelen mits de loop en de grendel zodanig bewerkt zijn dat het afvuren van een scherpe patroon niet meer mogelijk is. Dit wil dus niet zeggen dat de grendel niet mag werken, want dat mag dus wel (anders dan in Nederland, maar daar hebben we het nu even niet over :@ :( ).
Bij grendelwapens mag de grendel dus te bewegen zijn en ik geloof ook dat zwartkruidwapens (van voor 1945) vrij verkocht kunnen worden. Handvuurwapens mogen (geloof ik) ook vrij verkocht worden mits de slede is vastgelast en de haan zodanig bewerkt is dat deze niet meer in staat is om gespannen te worden. Voor handvuurwapens zou je even aan AntwerpX moeten vragen hoe dat zit met vooroorlogse pistolen/revolvers.....hij zal een beter antwoord op je vraag kunnen geven.

Bij een Mauser K(arabiner)98K(urz) zul je denk ik moeten denken aan een euro of 300 a 350 (als je een mooie wil dan he;) )
Bij een Mosin-Nagant (onafhankelijk van het model) zul je moeten denken aan een euro of 150.
Bij een M1 Garand zul je denk ik moeten denken aan een euro of 250 tot 400.
Van een Springfield kan ik helaas geen prijsindicatie geven.
Tussen al het 'gelul' stonden eigenlijk al alle antwoorden.....:
antwerpx schreef:98k moet je iets van een 150 tot 250EUR rekenen
Mosin nagant en enfield +/- zelfde prijsklasse als 98k
Garand 450EUR
johan willaert schreef:
boxie schreef:Springfield M1903A4
Zo'n 1500 tot 2500 Euro als je er al eentje vindt........
johan willaert schreef:Onklaar gemaakte wapens behoren in België tot de categorie van 'Wapens voor wapenrekken'. Ook de wapens waarvan het ontwerp van voor 1900 EN de productie van voor 1945 dateert behoren tot deze categorie. (vb een originele Colt New Model Army 1860 in kaliber .44 is vrij te koop terwijl een Italiaanse kopie hiervan, gemaakt in de jaren 1980 enkel verkrijgbaar is mits het hebben van een vergunning voor een verweervuurwapen...).....
In Belgie worden wapens als onklaar gemaakt beschouwd als ze door de Proefbank van Luik voorzien zijn van de nodige markeringen als bewijs van onklaar-maken (het zogenaamde leeuwtje). Buitenlandse stempels zijn dus niet voldoende!!!!
Het bezit van 'Wapens voor wapenrekken' is vrij en het aantal is niet gelimiteerd.
En als laatste nog dit; de manier van onklaar maken varieert in België naargelang de periode van onklaar maken en de persoon van de proefbank die het werk uitvoerde. Sommige onklare wapens zijn volledig vastgelast terwijl andere nog perfect uiteen genomen kunnen worden.

Allee, genoeg geluld......


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

johan willaert schreef:
Stijn schreef:Om maar even op je vraag terug te komen omdat iedereen er zo enorm omheen lult het volgende:
Ik geloof dat je in Belgie decoratieve wapens mag verzamelen mits de loop en de grendel zodanig bewerkt zijn dat het afvuren van een scherpe patroon niet meer mogelijk is. Dit wil dus niet zeggen dat de grendel niet mag werken, want dat mag dus wel (anders dan in Nederland, maar daar hebben we het nu even niet over :@ :( ).
Bij grendelwapens mag de grendel dus te bewegen zijn en ik geloof ook dat zwartkruidwapens (van voor 1945) vrij verkocht kunnen worden. Handvuurwapens mogen (geloof ik) ook vrij verkocht worden mits de slede is vastgelast en de haan zodanig bewerkt is dat deze niet meer in staat is om gespannen te worden. Voor handvuurwapens zou je even aan AntwerpX moeten vragen hoe dat zit met vooroorlogse pistolen/revolvers.....hij zal een beter antwoord op je vraag kunnen geven.

Bij een Mauser K(arabiner)98K(urz) zul je denk ik moeten denken aan een euro of 300 a 350 (als je een mooie wil dan he;) )
Bij een Mosin-Nagant (onafhankelijk van het model) zul je moeten denken aan een euro of 150.
Bij een M1 Garand zul je denk ik moeten denken aan een euro of 250 tot 400.
Van een Springfield kan ik helaas geen prijsindicatie geven.
Tussen al het 'gelul' stonden eigenlijk al alle antwoorden.....:
antwerpx schreef:98k moet je iets van een 150 tot 250EUR rekenen
Mosin nagant en enfield +/- zelfde prijsklasse als 98k
Garand 450EUR
johan willaert schreef:
boxie schreef:Springfield M1903A4
Zo'n 1500 tot 2500 Euro als je er al eentje vindt........
johan willaert schreef:Onklaar gemaakte wapens behoren in België tot de categorie van 'Wapens voor wapenrekken'. Ook de wapens waarvan het ontwerp van voor 1900 EN de productie van voor 1945 dateert behoren tot deze categorie. (vb een originele Colt New Model Army 1860 in kaliber .44 is vrij te koop terwijl een Italiaanse kopie hiervan, gemaakt in de jaren 1980 enkel verkrijgbaar is mits het hebben van een vergunning voor een verweervuurwapen...).....
In Belgie worden wapens als onklaar gemaakt beschouwd als ze door de Proefbank van Luik voorzien zijn van de nodige markeringen als bewijs van onklaar-maken (het zogenaamde leeuwtje). Buitenlandse stempels zijn dus niet voldoende!!!!
Het bezit van 'Wapens voor wapenrekken' is vrij en het aantal is niet gelimiteerd.
En als laatste nog dit; de manier van onklaar maken varieert in België naargelang de periode van onklaar maken en de persoon van de proefbank die het werk uitvoerde. Sommige onklare wapens zijn volledig vastgelast terwijl andere nog perfect uiteen genomen kunnen worden.

Allee, genoeg geluld......


Johan
Die Johan, dan vat ik alles even samen tussen al het 'gelul' (ja, daar zijn we weer!) door en ik geef ook een goeie indicatie van de prijsklassen van enkele geweren(aangezien ik nog geen enkele goeie had gezien naar mijn mening) en dan is het nog niet goed en vervolgens doet hij er zelf nog een schepje bovenop.......de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet noemen ze dat :wink:
Vervolgens zet je je land voor schut door te beweren dat ze in Belgie eigenlijk geen officiele manier hebben om wapens decoartief te maken aangezien je beweerd dat de ene wapensmid hier wat vastlast en de andere weer daar....ooooh gij, weest verfoeid....weest trotsch op uwen Dietsche afkomst :P!!!!
Nee, we zijn weer eens lekker bezig!
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Bericht door kokstok »

Stijn schreef:Dag Boxie,

(Ja Kokstok, ik kan het wel:P)
:?:
COUNT YOUR BLESSINGS.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Als iemand een vraag steld en je hebt niets zinnigs toe te voegen reageer dan niet. (scheelt een hoop tijd en oeverloos geouwehoer).
groeten René.

Ik reageerde ditmaal met een 'boodschap' in mijn post bedoelde ik ;)
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Bericht door kokstok »

Prima Stijn ik reageerde hierop omdat er al vaak over gesproken is om iedereen in zijn waarde te laten laat iedereen leeker zijn eigen motivatie hebben om te verzamelen.
groeten René.
COUNT YOUR BLESSINGS.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Stijn schreef:Vervolgens zet je je land voor schut door te beweren dat ze in Belgie eigenlijk geen officiele manier hebben om wapens decoratief te maken aangezien je beweert dat de ene wapensmid hier wat vastlast en de andere weer daar....
En toch is het zo....
Het onklaar maken gebeurt door de wapenmakers van de proefbank van Luik. De proefstempel (het leeuwtje) werd ingevoerd in 1984 en wordt sedertdien op de wapens aangebracht als bewijs van onklaar zijn. De wettelijke bepalingen omtrent de methode van onklaar maken zijn sedert 1984 enkele keren aangepast wat resulteert in het feit dat een zelfde soort wapens op verschillende manieren onklaar gemaakt en toch wettelijk in orde kunnen zijn. Er is dus geen vaste regel om 'Wapens voor wapenrekken' te omschrijven.
Groot-Brittanië heeft eenzelfde evolutie gekend (pré 1995 en post 1995)... De onklaar gemaakte vol-automaten van voor 1995 kunnen nog volledig uiteen genomen worden, terwijl de nieuwe demilitarisatie het totaal vastlassen voorschrijft. Daarom is bv een 'Old Spec' Thompson 4 maal duurder dan een 'New Spec'.

Voor mij is deze discussie gesloten.....


Johan
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie