help voor beginnende verzamelaar van woII wapens

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

antwerpx schreef:Over wetgeving kunnen evt. nieuwe topics aangemaakt worden)
Is de Wapenwetgeving in dit geval niet on-topic???
help voor beginnende verzamelaar van woII wapens

Het kennen en toepassen van de wetgeving is van het grootste belang bij het begin van een wapenverzameling......

Johan
29th Let's Go!!!!!
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

toch wel redelijk belangijk vind ik hoor de wetgeving als je in orde wilt zijn en niet wil dat ze je hele boeltje komen opladen en vernietigen
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Re: help voor beginnende verzamelaar van woII wapens

Bericht door Peter M »

Daar hebben jullie groot gelijk in, en jullie bedoelingen zijn ongetwijfeld goed, maar bij het lezen van dit topic gaat kunnen we opmerken dat de topicstarter niet (nergens) naar de wetgeving vraagt.

Zie trouwens: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=1344
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: help voor beginnende verzamelaar van woII wapens

Bericht door johan willaert »

antwerpx schreef:Daar hebben jullie groot gelijk in, en jullie bedoelingen zijn ongetwijfeld goed, maar bij het lezen van dit topic gaat kunnen we opmerken dat de topicstarter niet (nergens) naar de wetgeving vraagt.
Je hebt gelijk.... mij valt trouwens op dat de topicstarter hier niets meer vraagt en aangezien hij dagelijks met wapens werkt en verschillende wapens heeft, zal hij de wet wel kennen, zeker :wink:
boxie schreef:-en ik hen reeds verschillende wapens, niet van WO1 of 2 dus een oorlogswapen is een mooie aanvulling voor mijn verzameling
-En neen ik ben geen snotjong dat stoer wil doen ten opzichte van zijn vrienden. Ik werk alle dagen met verschillende wapens dus vandaar de fascinatie..

Johan
29th Let's Go!!!!!
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Maar als hij alle dagen met wapens werkt moet hij toch de prijzen van die klassiekers kennen, of niet?
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Niet noodzakelijk, wat als hij nu Vietnam, Korea,... wapens verzamelt tot nu toe en zich wil verleggen op een ander gebied?
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
boxie
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 apr 2004, 23:45
Locatie: belgie erpe-mere

Bericht door boxie »

ik krijg hier al spijt dat ik iets over wapens gepost heb.

Hoe kunt ge in belgie nu LEGAAL wapens verzamelen zoals ik ZONDER IETS VAN DE WETGEVING TE WETEN!!!! Ik zit niet in de maffia hé!!! Jong jong wat een gezeik over een simpele vraag. Tis toch niet omdat ge duitse helmen verzameld dat ge alles over de belgische weet, Of toch?
Ewel bij wapens is het juist hetzelfde alleen durf ik zeggen dat het wapen arsenaal een klein beetje meer uitgebreid is. Dus hoe kunt ge alles weten zonder het ne keer te vragen aan andere mensen.
Graag zou ik een zinnig antwoord hebben op mijn vraag want anders hoeft het voormij net meer hoor.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

je was toch eenb eginnende verzamelaar?

" help voor beginnende verzamelaar van woII wapens "
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

zal al een verzameling van andere wapens hebben misschien
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
boxie
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 apr 2004, 23:45
Locatie: belgie erpe-mere

Bericht door boxie »

voila, ik heb al modernere wapens
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Als je dat int begin had gezegt hadden wij/jij veel moeite kunnen besparen ;)
Gebruikersavatar
Timmeke
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 27 jun 2004, 22:50
Locatie: Oost-Vlaanderen/België
Contacteer:

Bericht door Timmeke »

antwerpx schreef: Trouwens: je mag inderdaad van geluk spreken dat je zo dicht bij De Krijger woont, ik koop regelmatig een boek op hun stand op militariabeurzen, maar daar hebben ze nooit hun hele gamma bij.
Ikzelf woon er ongeveer 20 min. van vandaan en het is echt een doolhofje.. :cheer: ..vol schatten en informatie! Wat ze op beurzen meebrengen kan je echt niet vergelijken met al het spul dat ze er zelf liggen hebben.. Alles uitsluitend krijgsgeschiedenis van de middeleeuwen tot hedendaags maar het merendeel WO 1 & 2..
Gebruikersavatar
Timmeke
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 27 jun 2004, 22:50
Locatie: Oost-Vlaanderen/België
Contacteer:

Bericht door Timmeke »

Marc 82 Recon schreef:Nou in België ligt dat natuurlijk weer anders daar mag je een dichtgelaste M1 garand zo hebben mits attest van demilitarisatie
mjah, ik heb gewoon efkes nr de flikken gebeld bij ons, der is ene langs gekomen, ik heb mijn wapens en messen eens moeten tonen, daar heeft hij dan de soort en de nummer van opgeschreven en that's it.. Wapens zijn wel onklaar gemaakt eh.. Ik was toen pas 19 ofzo, en had ze al tijdje in mijn bezit. Toen waren dat een Moissin-Nagant van '32 (geen slagpin) en een Bren Gun van '45 (onklaar gemaakt mechanisme binnenin). En da was in orde om zware oorlogswapens in huis te hebben. De (onklare) Garand moet ik eigenlijk nog eens efkes aangeven...al 3 jaar. :oops: (maar is wel in Frankrijk onklaar gemaakt ?? - probleem vr de polietsiej?)
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

dat weet ik niet juist hoe het zit met onklaar gemaakte wapens die onklaar zijn gemaakt in het buitenland.

ik had de politie helemaal niet verwittigd eigenlijk maar had informatie nodig voor mijn europees wapenverlof om mijn deacts mee te kunnen nemen naar evenemten in frankrijk, engeland, nederland enzo dus ik stap dat politiebureau binnen vraag voor de bevoegde agent te spreken en doe mijn verhaal. die kerel zijn mond valt open en begint mij uit te horen of ik bepaalde vergunningen heb. ik zo van vergunningen? heb je toch niet nodig voor een onklaar gemaakt wapen.... vraagt ie oe bedoel je onklaar gemaakt? (nou soms heb je domme agenten aangezien deze verantwoordelijk was voor vuurwapens.) dus uiteindelijk alles uitgelegd dit en dat en zus en zo nog is 5 keer documenten van demilitarisatie voor zijnneus gegeven en nog een kopietje dat hij mocht houden voor mij zijn dossier. die kerel wou al direct meerijden nar mij thuis om alles in beslag te nemen eigenlijk :)
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

johan willaert schreef:In Belgie worden wapens als onklaar gemaakt beschouwd als ze door de Proefbank van Luik voorzien zijn van de nodige markeringen als bewijs van onklaar-maken (het zogenaamde leeuwtje). Buitenlandse stempels zijn dus niet voldoende!!!!
De Wapenwet houdt nog steeds geen rekening met buitenlandse stempels. De omschrijving van de categorie 'Wapens voor Wapenrekken' is hierin heel duidelijk.
Wanneer je een wapen wil meenemen naar het buitenland, kan je daarvoor bij je lokale douanekantoor de nodige documenten en richtlijnen verkrijgen.
Ik heb dit ooit gedaan voor het Militaria-Festival van Mourmelon tussen 1988 en 1993 en toen waren de enige kosten de prijs van de documenten. De wapens werden gezamenlijk in een afgesloten metalen koffer getransporteerd en bij de grensoverschrijding aan de douane getoond.

Johan
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie