help voor beginnende verzamelaar van woII wapens

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

maar we raken offtopic en denk niet dat ze dat zo leuk vinden :)
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen militaria verzamelen (uniformen, uitrusting en gebruiksvoorwerpen) en wapens verzamelen....
Mijn ervaring leert me dat heel weinig mensen beiden op grote schaal verzamelen.

Ofwel heeft men een grote militariaverzameling waar de wapens (al dan niet onklaar gemaakt) de mannequins completeren, ofwel heeft men een grote wapenverzameling waarvoor men over de nodige vergunningen beschikt om schietklare wapens in huis te hebben.
In België is er een mogelijkheid om een uitgebreide privé-collectie wapens te hebben via het systeem van de 'Erkenning van een museum of verzameling' toegekend met het Model 3. Deze erkenning laat toe wapens en munitie die duidelijk in een omschreven collectie passen in een ongelimiteerd aantal te verzamelen en thuis te bewaren mits het in acht nemen van de voorgeschreven veiligheidsmaatregelen.
De procedure van aanvraag en toekenning voor deze erkenning kan lang duren en is duur, maar eenmaal je deze erkenning hebt kan je de wapens die binnen de collectie passen zonder bijkomende vergunningskosten aan de verzameling toevoegen.
Ik beschik over dit soort vergunning sedert 1995 alhoewel de wapens bij mij maar bijzaak zijn. Ik verzamel vooral US militaria en daar horen enkele wapens bij om de mannequins te completeren.
Als je zou beslissen om vergunningen te gaan aanvragen (hetzij voor verweervuurwapens, oorlogsvuurwapens en/of privé-verzameling); zorg dan dat je de wet door en door kent en laat dit ook blijken bij je aanvragen. Zorg dat de plaats waar je de wapens wilt bijhouden aan de voorziene maatregelen beantwoorden en dat je medebewoners (ouders, echtgenote,...) ermee akkoord gaan.

Doe je huiswerk en lees de nodige naslagwerken zodat je je wapens aanschaft die de moeite waard zijn...
En vooral, zorg dat je genoeg centjes hebt....!!.....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

misschien een rare vraag, maar als je een 'prive museum' vergunning aanvraagd. kan je dan niet een vergunning aanvragen voor wapens uit bijv. 2001? Al het high-tech schiet materiaal met zat munitie..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
johan willaert
Lid
Contacteer:

Dodo schreef:misschien een rare vraag, maar als je een 'prive museum' vergunning aanvraagd. kan je dan niet een vergunning aanvragen voor wapens uit bijv. 2001? Al het high-tech schiet materiaal met zat munitie..
Ik heb op mijn vraag de vergunning gekregen voor de volgende wapens:

"Alle wapens gebruikt door alle landen tijdens WO1 en WO2 met de aanloop en nasleep van deze conflicten (1900-1950)"

Dit is de periode die mij het meest interesseerde.....

Ik ken idd verschillende verzamelaars die geen beperking op hun erkenning hebben staan en die "alle wapens" mogen verzamelen....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Marc 82 Recon
Lid

johan hoe zit het voor het in bezit hebben van een onklaar gemaakt wapen hier in belgie? ivm opslag en dergelijke?
aangezien jij hier redelijk wat over weet vragek het effe :)
Private Burges, Marc J
19900519
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
johan willaert
Lid
Contacteer:

Marc 82 Recon schreef:johan hoe zit het voor het in bezit hebben van een onklaar gemaakt wapen hier in belgie? ivm opslag en dergelijke?
aangezien jij hier redelijk wat over weet vragek het effe :)
Onklaar gemaakte wapens behoren in België tot de categorie van 'Wapens voor wapenrekken'. Ook de wapens waarvan het ontwerp van voor 1900 EN de productie van voor 1945 dateert behoren tot deze categorie. (vb een originele Colt New Model Army 1860 in kaliber .44 is vrij te koop terwijl een Italiaanse kopie hiervan, gemaakt in de jaren 1980 enkel verkrijgbaar is mits het hebben van een vergunning voor een verweervuurwapen...).....
In Belgie worden wapens als onklaar gemaakt beschouwd als ze door de Proefbank van Luik voorzien zijn van de nodige markeringen als bewijs van onklaar-maken (het zogenaamde leeuwtje). Buitenlandse stempels zijn dus niet voldoende!!!!
Het bezit van 'Wapens voor wapenrekken' is vrij en het aantal is niet gelimiteerd. Als niet erkende handelaar mag men deze wapens echter niet dragen, te koop stellen, enz.....
Dit wil zeggen dat je eigenlijk zonder de nodige toelatingen van de gemeente, provincie en organisatoren, niet in het openbaar met onklaar gemaakte wapens mag rondlopen zoals bv op een re-enactment...

Johan
29th Let's Go!!!!!
Marc 82 Recon
Lid

maar goed dat evenementen deze goedkeuringen krijgen he :)

probleem is mijn heeft geen leeuwtje (M1 Carbine) maar wel documenten van demil van luik
Private Burges, Marc J
19900519
johan willaert
Lid
Contacteer:

Marc 82 Recon schreef:probleem is mijn heeft geen leeuwtje (M1 Carbine) maar wel documenten van demil van luik
Kijk toch eens goed.... soms zijn ze ergens op een minder zichtbare plaats gezet. Op M1 Carbines heb ik ze al gezien op de loop onder de originele markeringen, op de receiver net naast de tekst M1 Carbine en op de grendel bovenaan links.....

Johan
Laatst gewijzigd door johan willaert op 11 sep 2004, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
29th Let's Go!!!!!
Marc 82 Recon
Lid

hmm ok der is iets geslagen voor men achterste vizierstuk (kan ni op juiste woord komen :s) maar is wel raar leeuwke dan :p

oh damn on a good look there are 2 also on the top of the receiver :p
Private Burges, Marc J
19900519
Marc 82 Recon
Lid

hmm mss goed dak hem vorige week beke gekuist heb anders haddek ze ni gezien dnek :p
Private Burges, Marc J
19900519
Skylighter
Lid

Bericht door Skylighter »

Ja, helemaal :roll:

Rick
Marc 82 Recon
Lid

was blijkbaar al een tjid geleden dat die gepoetst was maja :p nu heeft ie een klein onderhoudje gehad binnekort als ik trug materiaal heb komt het groot onderhoud :p
Private Burges, Marc J
19900519
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

We blijven wel on-topic hé mensen :)

(Over wapenschoonmaak, wetgeving e.d. kunnen evt. nieuwe topics aangemaakt worden)
junior
Lid
Contacteer:

Bericht door junior »

Dus je wilt er mee gaan schieten?
boxie schreef:in de zin van "een goed wapen "
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Plaats reactie