Om maar even op je vraag terug te komen omdat iedereen er zo enorm omheen lult het volgende:
Ik geloof dat je in Belgie decoratieve wapens mag verzamelen mits de loop en de grendel zodanig bewerkt zijn dat het afvuren van een scherpe patroon niet meer mogelijk is. Dit wil dus niet zeggen dat de grendel niet mag werken, want dat mag dus wel (anders dan in Nederland, maar daar hebben we het nu even niet over :@

Bij grendelwapens mag de grendel dus te bewegen zijn en ik geloof ook dat zwartkruidwapens (van voor 1945) vrij verkocht kunnen worden. Handvuurwapens mogen (geloof ik) ook vrij verkocht worden mits de slede is vastgelast en de haan zodanig bewerkt is dat deze niet meer in staat is om gespannen te worden. Voor handvuurwapens zou je even aan AntwerpX moeten vragen hoe dat zit met vooroorlogse pistolen/revolvers.....hij zal een beter antwoord op je vraag kunnen geven.
Bij een Mauser K(arabiner)98K(urz) zul je denk ik moeten denken aan een euro of 300 a 350 (als je een mooie wil dan he;) )
Bij een Mosin-Nagant (onafhankelijk van het model) zul je moeten denken aan een euro of 150.
Bij een M1 Garand zul je denk ik moeten denken aan een euro of 250 tot 400.
Van een Springfield kan ik helaas geen prijsindicatie geven.
Hiermee hopende je vraag enigsinds beantwoord te hebben verblijf ik,
Stijn
(Ja Kokstok, ik kan het wel:P)