nl helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

nl helm

Bericht door koen »

Laatst deze helm binnen gekregen, maar wat denken jullie van deze helm? Zoals zeer duidelijk te zien is, was deze helm eerst zwart. Maar toch groen geschilderd. Kinriempje is ook groener gemaakt/ geworden?
Het binnenwerk is er voor het verfen niet uitgeweest.

Het verhaal bij de helm verteld dat hij mogelijk in Indie gebruikt is, maar goed gaat hier om de helm en niet om het gehele verhaal.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: nl helm

Bericht door JimK »

Lijkt me niet in Indië gebruikt. Komt nergens mee overeen met een KNIL helm, behalve dat er geen helmplaat meer opzit. Maar deze kan ook verwijderd zijn, en het lijkt mij gewoon een gebruikt LBD of BB exemplaar of aanverwant. Het binnenwerk is ook niet een militaire of KNIL versie, dit is volgens mij een normale M34 pot.

Gr. Jim
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: nl helm

Bericht door koen »

mgschutze schreef:Lijkt me niet in Indië gebruikt. Komt nergens mee overeen met een KNIL helm, behalve dat er geen helmplaat meer opzit. Maar deze kan ook verwijderd zijn, en het lijkt mij gewoon een gebruikt LBD of BB exemplaar of aanverwant. Het binnenwerk is ook niet een militaire of KNIL versie, dit is volgens mij een normale M34 pot.

Gr. Jim
Is idd ook verre van een KNIL helm, want zoals je weet is die geisoleerd aan de binnenkant. Er zijn geen sporen zichtbaar van een verwijderde plaat.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: nl helm

Bericht door dutchhelmets »

koen,
het is een m38 ook wel "naar model KNL" genoemd. deze is een laat oorlogse aanmaak, te zien aan de slechte kwaliteit en materiaal van het binnenwerk. deze werden voornamelijk door civiele instanties gebruikt o.a. door Bedrijfs Zelf Bescherming organisaties gedurende de bezetting en niet zozeer LBD. BB is een na-oorlogse organisatie.
deze m38 helmen lijken erg veel op de maat 1 Verblifa KNIL helmen. je kan ze erg makkelijk onderscheiden vanwege de ranselriemsleuf achterop. KNIL helmen hebben deze niet, zowel de Verblifa's alsook de MILSCO's niet. voor de duidelijkheid: alleen Verblifa KNIL helmen hebben een plaat gehad. de MILSCO helmen hebben deze nooit gehad!
Binnenwerk zegt niet altijd iets. ik heb 2 Verblifa KNIL's met een m34 binnenwerk die gedurende de bezetting in Nederland zijn gebruikt door de LBD. deze helmen werden buitgemaakt door de duitsers terwijl ze in opslag lagen, voorzien van nieuwe binnenwerken en door verstrekt.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: nl helm

Bericht door JimK »

dutchhelmets schreef: .......door Bedrijfs Zelf Bescherming organisaties gedurende de bezetting en niet zozeer LBD. BB is een na-oorlogse organisatie........
Dat klopt dat BB naoorlogs is, dat weet denk ik iedereen. Maar Bedrijfs Zelf Beschermings organisaties en BB gebruikten na de oorlog wel gewoon NL helmen. Allerlei soorten. Hoewel die echt van de BB een bruin binnenwerk hebben en de grijze BB kleur op de helmen. Maar zwarte helmen werden door allerlei organisaties gebruikt/paraat gehouden tot ver na de oorlog. En met allerlei binnenwerken, deze kan er ook na de oorlog in gekomen zijn, toen werden ook binnenwerken geplaatst of vervangen, en er was in die tijd lang niet alles voor handen, ligt maar net aan voor welke organisatie het gebeurd zou zijn.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: nl helm

Bericht door dutchhelmets »

hallo mgschutze,
leuk dat je reageert. de grijs/groene kleur van de BB werden pas midden jaren 50 ingevoerd, echter tot in de jaren 60 zijn zwarte helmen gewoon doorgebruikt. ook is het zo dat niet alle BB helmen de bekende bruine binnenwerk heeft gehad. het gaat maar om een serie omgebouwde m34 en Zuckerman helmen.
de m38 helm is nog tot in de jaren 60 gemaakt door Verblifa. het is dus niet zo dat ze allemaal oorlogs of voor-oorlogs zijn. vanaf 1946 werd de productie weer op gang gezet. in eerste instantie voor de marine en daarna voor andere overheids organisaties en civiele bedrijven. deze helmen werden allemaal voorzien van een lederen binnenwerk model m34 zonder de nekkap. de binnenwerk van koen's helm is van stof. dit materiaal werd enkel aan het eind van de oorlog gebruikt vanwege schaarste. je kan hiermee erg goed de helm dateren. er is namelijk een onderscheid te maken tussen volledig leer, gedeeltelijk leer en volledig stof.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: nl helm

Bericht door JimK »

Bedankt.
De info over de binnenwerken zal ik goed onthouden.
Gr. Jim
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: nl helm

Bericht door asjemenou »

Er bestaan ook M34 helmen met een Duitse M35 binnenhelm. Zoals wel bekend gebruikte het Roemeense leger voor en tijdens WOII dezelfde helm als het Nederlandse leger. In 1938 werd een eerste partij helmen geleverd aan Roemenië. Zij duiden deze helm aan als de M39. Het Roemeense leger plaatste een tweede order maar deze werd vanwege de Duitse inval niet meer door Nederland geleverd. Omdat de Roemenen bondgenoten waren van de Duitsers hebben de Duitsers de opdracht gegeven om als nog de helmen te leveren aan Roemenië. Echter deze waren voorzien van een Duitse M35 binnenhelm. Ik meen dat deze helm tot 1942 is gemaakt voor Roemenië. Na de oorlog is het Roemeense leger de Russische M40 helm gaan voeren. Eind jaren zestig wilde het Roemeense leger af van de Russische helm. Daarom greep men terug op de oudere (Nederlandse) helm die het Roemeense leger nog in voorraad had. Daarnaast begon men met het fabriceren van een nieuwe helm die echter wel op de oudere M39 helm was gebaseerd. Dit werd het M73 model. Zo kan het gebeuren dat je een M34 helm vindt met een Duitse M35- of een naoorlogse Roemeense M73 binnenhelm. Deze Roemeense M73 binnenhelm ziet er overigens anders uit dan de binnenhelm op de foto.

Zelf heb ik ook zo'n zwarte M38 helm met een soort van zwarte kunstlederen binnenhelm en met een blauwe kinband. Ik mij laten vertellen dat deze helm tot in de jaren zestig is gebruikt door de politie. Kan iemand dit bevestigen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: nl helm

Bericht door dutchhelmets »

asjemenou,
de roemeense helm met de m35 model binnenwerk wordt m39/42 genoemd. ook is het zo dat m39 helmen waarvan de binnenwerk aan vervanging toe was met een m35 model binnenwerk werden voorzien. ik heb een m39/42 in bezit die in de jaren 60 wederom is ingevoerd. deze is in de jaren 60 voorzien van een ander kinriem en overgespoten. tussen de m40 en m73 is namelijk de m39/42 voor een aantal jaren gebruikt door het roemeense leger. ook zijn door de duitsers buitgemaakte m27 en m34 helmen geleverd aan de roemenen. ik heb een m27(nederlands gebruikt, CM gestempeld) met een Koning Karol plaat voorop. je kan op mijn blog wat informatie vinden over de Roemeense/Nederlandse helm.
de m38 wat jij beschrijft doet erg denken aan oorlogs productie voor civiele doeleinden. tijdens de bezetting werd namelijk de Politie korpsen voornamelijk uitgerust met m27 en m34 helmen die van het leger waren geweest. je zag niet vaak de m38 toen bij de politie. wel na de oorlog. deze helmen zijn te herkennen aan de zwart lederen binnenwerk met witte randen.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Nederlandse/Roemeense helm

Bericht door asjemenou »

De uitleg betreffende de M38 helm kan wel kloppen. Ik hou het inderdaad maar op een laat oorlogse variant omdat het binnenwerk geen witte randen heeft. Ik heb inderdaad wel eens een foto gezien uit de zestiger jaren van Nederlandse politieagenten welke waren voorzien van zo'n M38 helm.
Ook heb ik je blog bekeken. Je verzameling Nederlandse helmen is werkelijk geweldig.

De informatie omtrent de Roemeense M39 helm heb ik ooit eens van een medewerker van een Roemeens militair-/oorlogsmuseum in Boekarest verkregen. Ik heb ooit eens contact gehad met deze Roemeense museummedewerker vanwege een gevonden Nederlandse M34 helm in Polen. Deze helm, een bodemvondst, was voorzien van een Nederlands helmplaatje. Gedurende het einde van de oorlog zouden in die streek van Polen Roemeense soldaten hebben gezeten die aan de zijde van de Duitsers zijn blijven vechten. Mijn vraag aan de Roemeense museummedewerker was dan ook of dat het voorkwam, dat er gedurende WOII Roemeense soldaten waren voorzien van buitgemaakte Nederlandse helmen welke waren voorzien van een Nederlands helmplaatje. Dit was volgens hem niet het geval en een echte verklaring voor deze gevonden helm had hij ook niet. Hij vermoedde dan ook dat het om een mogelijk incidenteel geval zou kunnen gaan.
Na het aftreden van koning Carol II van Roemenië in 1940, moesten de helmplaatjes worden verwijderd. Sindsdien waren de helmen van het Roemeense leger niet meer van helmplaatjes voorzien. Het is mij echter onduidelijk gebleven of dat het koning Carol II helmplaatje in Nederland werd vervaardigd of in Roemenië zelf. Dit heeft de Roemeense museummedewerker mij niet verteld. Wel vertelde hij mij dat het hem bekend was dat er vervalsingen van de Roemeense M39 helm met het koning Carol II helmplaatje bestaan. Deze M39 helm is populair bij Roemeense militariaverzamelaars. Zo zouden er ook M39 helmen zijn welke zijn voorzien van een helmplaatje met de initialen van koning Michaël. Ook hierbij gaat het dan om een vervalsing want zoals eerder gezegd na 1940 was de Roemeense helm niet meer voorzien van een helmplaatje.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: nl helm

Bericht door dutchhelmets »

asjemenou,
de informatie wat ik heb omtrend de roemeense embleem is dat deze in Nedeland is vervaardigd. de helmen werden door Verblifa volledig samengesteld geleverd aan Roemenie. ook zijn een aantal helmen niet geleverd vanwege de inval en buit gemaakt door de duitsers. van een aantal van deze helmen werd het embleem verwijderd, zwart gespoten en uitgedeeld aan BB e.d. in het boek van Kevin de Joode is een van deze helmen te zien.
de roemenen hebben veel nederlands materieel gekregen van de duitsers. hier zijn erg veel voorbeelden van. ook is het bekend dat nederlandse buit gemaakte helmen die voor september 1940 werden geleverd, een deel ervan voorzien werden van een Carol II embleem. hiervan heb ik er een in bezit, een m27 helm. waar deze emblemen gemaakt zijn weet ik niet.
ik ken de fakes en gelukkig zijn ze (nog) goed te herkennen. zelf ben ik al een aardige tijd bezig om een nette m39 met embleem te vinden maar zoals al eerder door jou opgemerkt is dit vrij lastig(of erg duur!!)...... wat wel onderweg is, is een m39 zonder embleem.
de nederlandse helm wat in Polen is gevonden die jij bedoelt ken ik. ook ik heb hier geen uitleg voor. ik weet wel dat er nederlandse helmen tijdens de oorlog zijn geleverd aan de poolse spoorwegen. het waren m34 helmen'echter zonder embleem en zwart van kleur met voorop het poolse spoorweg embleem geverfd in het wit.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
wo2maneke
Lid
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 aug 2009, 14:07

Re: nl helm

Bericht door wo2maneke »

cool staat er ook zoon teken op?
yo ik hou van bodem vonsten van de oorlog en ik verzaamel het ook graag ik vind wel de bodem vonsten mooi als ze uit de wo1 of wo2 komen dit is een coole site
Gebruikersavatar
Jonkerman
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 25 jan 2009, 22:36

Re: nl helm

Bericht door Jonkerman »

Ik denk niet dat het nuttig is om topics van bijna een jaar te bumpen tenzij je nuttige informatie hebt om erover te zeggen.
Plaats reactie