Onbekend jasje. KNIL?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Onbekend jasje. KNIL?

Bericht door Ivo Wilms »

Heb dit jasje bij een lot militaria verkregen. Het ging me om enkele andere zaken die daar bij zaten, dus heb geen idee waar dit van is. KNIL misschien?
In de jaszak vond ik nog een Brits 9mm patroontje uit 1943 en een Duitse 7,92x57 punt.

Afbeelding

Binnenkant:
Afbeelding

Gaten voor koppelpassant:
Afbeelding

Stikrand kraag:
Afbeelding

Alvast bedankt!
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Onbekend jasje. KNIL?

Bericht door dutchhelmets »

embleem komt mij niet bekend voor als zijnde gedragen in de periode 45-50. jas zou knil kunnen zijn. deze is volgens mij een britse tropen tenue(kan niet goed zien). deze britse model tropen tenue werd door de KL gebruikt in Nederlands-Indie. mijn gok zou dan eerder KL zijn ipv KNIL. zelf heb ik ook zo'n set wat in Indie is gebruikt door de KL. overigens is hier ook een nederlandse aanmaak van....

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Onbekend jasje. KNIL?

Bericht door ammo »

dutchhelmets schreef:embleem komt mij niet bekend voor als zijnde gedragen in de periode 45-50. jas zou knil kunnen zijn. deze is volgens mij een britse tropen tenue(kan niet goed zien). deze britse model tropen tenue werd door de KL gebruikt in Nederlands-Indie. mijn gok zou dan eerder KL zijn ipv KNIL. zelf heb ik ook zo'n set wat in Indie is gebruikt door de KL. overigens is hier ook een nederlandse aanmaak van....

groet,
Embleem zou van die tijd kunnen zijn,(Lines of Communication Troops of the 21st Army Group)maar dat is zo niet te zien,
ik ken dit jasje niet als zijnde brits.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: Onbekend jasje. KNIL?

Bericht door Ivo Wilms »

Bedankt voor de reacties.
Ik heb nog even wat nieuwe foto's gemaakt. Misschien dat het nu wat duidelijker is?
Knopen zijn volgens mij ooit vervangen. Deze zijn namelijk met zwarte draad bevestigd, terwijl de rest met khaki-kleurige draad is vastgezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: Onbekend jasje. KNIL?

Bericht door Ivo Wilms »

Niemand?
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Onbekend jasje. KNIL?

Bericht door Haplo »

Jasjes werden wel vaker van dit soort knopen voorzien,
Vaak om het allemaal een wat "smarter" look te geven.
Zoals blackwatch al aangaf is het embleem van de Lines of Communication Troops of the 21st Army Group.
Dit kan zowel Brits als Canadees zijn.
Is niet te zeggen.
Model lijkt wel Commonwealth, maar de stof en snit absoluut niet.
Mijn vermoeden gaat uit naar Amerikaans.
Maar daar ik van Amerikaans weinig afweet, hoop ik dat Johan, Eric, Sinister en consorten daar wat meer over kan vertellen.
Mvg/Best regards, Sipke
Plaats reactie