Verzamelen Britse militaria WOII

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Vdv
Lid

Verzamelen Britse militaria WOII

Bericht door Vdv »

Hallo iedereen,

Iedereen weet dat de 'militariamarkt' van zogenaamde Duitse voorwerpen/helmen en zelfs bajonetten overspoeld wordt door 'fake' producties uit China etc. Weet iemand of dit ook het geval is voor Britse militaria? Persoonlijk ben ik vooral into Britse militaria, en ik heb nog nooit gehoord van (grootschalige) vervalsing van Britse zaken uit WOII...

alvast bedankt!
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Re: Verzamelen Britse militaria WOII

Bericht door Nico Roelofs »

Ja ook Brits materiaal wordt vervalst! Nog niet zo grootschalig als bij Duits maar ook Brits materiaal wordt gefaked. In de meeste gevallen worden er repro's gemaakt voor re-enactment en deze zijn vaak wel van origineel te onderscheiden. Maar er wordt ook voldoende na gemaakt met als oogpunt om mensen op te lichten. Maar dat zul je vooral tegenkomen bij de moeilijkere stukken. Of het nu gaat om kleding, uitrusting of emblemen je zult overal repro's tegen kunnen komen. En sommige repro's zijn dusdanig goed dat je ook hier een kenner voor zult moeten zijn wil je deze van echt kunnen onderscheiden.
Vdv
Lid

Bericht door Vdv »

Wat valt dan precies onder moeilijke stukken? en tips voor het herkennen? ik heb net een lee enfield bandolier gekocht, niet zo zeldzaam dus niet duur..waarschijnlijk weinig zin om die na te maken?Ik heb ook de kans om een enfield action cover/breech (om het mechanisme af te dekken bij amfibie operaties en dergelijke) te kopen.. hoe zeldzaam zijn die?

(sorry voor de vele vragen, ik ben een beginnend verzamelaar :oops: )
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Vdv schreef:Wat valt dan precies onder moeilijke stukken? en tips voor het herkennen? ik heb net een lee enfield bandolier gekocht, niet zo zeldzaam dus niet duur..waarschijnlijk weinig zin om die na te maken?Ik heb ook de kans om een enfield action cover/breech (om het mechanisme af te dekken bij amfibie operaties en dergelijke) te kopen.. hoe zeldzaam zijn die?

Bandoleers en breechcovers worden naar mijn weten nog niet nagemaakt aangezien deze nog volop te krijgen zijn en de prijs niet hoog ligt.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Vdv schreef:Wat valt dan precies onder moeilijke stukken? en tips voor het herkennen? ik heb net een lee enfield bandolier gekocht, niet zo zeldzaam dus niet duur..waarschijnlijk weinig zin om die na te maken?Ik heb ook de kans om een enfield action cover/breech (om het mechanisme af te dekken bij amfibie operaties en dergelijke) te kopen.. hoe zeldzaam zijn die?

Ik heb nog geen repro gezien van Bandoliers en Breech Covers. Zijn inprinciepe nog voldoende te vinden. Verbaasd me trouwens niet als er al repro's op de markt zijn voor re-enactment. Maar gezien de waarde van deze items en hoe makkelijk ze te vinden zijn is het niet lonend om hier goede repro's van te maken met als oogpunt mensen af te zetten. De repro's die er dan zullen zijn, zijn dan ook niet van een hele hoge kwaliteit en makkelijk te herkennen.

Maar tips voor het herkennen is lastig te zeggen. Verschilt per item. Voor een embleem moet je weer naar andere dingen kijken dan naar uitrusting of kleding.
Vdv
Lid

Bericht door Vdv »

zijn er tips voor het herkennen van breechcovers/bandoliers repro's? (voor zover die er zijn)
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Vdv schreef:zijn er tips voor het herkennen van breechcovers/bandoliers repro's? (voor zover die er zijn)
Bandoleers zitten vaak vol met stempels/doorgebruikt etc, als er repro versies zijn dan heb ik die nog niet gezien, breechcovers zouden wel al op de repro markt te verkrijgen zijn, beste is toch om die dingen in de hand te hebben om te kijken of het item goed is ja of te neen.
De edatum stempels/broadarrow/fabrikant zijn toch wel het eerste waar ik naar kijk, die vertellen vaak al genoeg.
Ook zijn er een aantal boeken zoals de Gordon reeks die je goed als referentie materiaal kunt gebruiken.

Ik denk dat je meer naar het duurdere spul moet kijken waar de repro fabrikanten op proberen te scoren,neem b.v. de schoudertitels van bepaalde Britse onderdelen, Airborne titels worden volop nagemaakt in India en Pakistan en als origineel verkocht hier in Europa, als je het verschil niet ziet tussen een repro en een origineel dan tuimel je hier al gauw in...
Battle Dress Blouses jas en broek worden ook nagemaakt, hier kun je aan de stof en vaak label al zien dat het om repro's gaat, zelfde geld voor de helmen en smocks.
Maar goed dus niet alleen Brits Airborne wordt gefaked, ook de Infanterie etcetc, je moet gewoon kennis opbouwen over de originelen en de repro's die aangeboden worden.

Cain
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Het faken wordt beter als het gaat om helmen (vooral airborne), maar dat is ook wel te zien. Moet je ze alleen wel af en toe in de handen hebben.
Pakistan fakes zijn gelukkig van een droevige kwaliteit. Betere fakes komen dichter bij huis vandaan. Maar er worden ook vaak genoeg ongestempelde uitrusting voorzien van een stempel, en dat is lastig te zien (of niet te zien). Er zijn een aantal bekende fabrieken die veel voorkomen, hebben mensen hier een goede exacte stempel van dan kun je zelf raden hoe het verder gaat....
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

En hoe kunnen we dan Britse helmen (echt) van repro/fake onderscheiden? Want als het aan stempels niet te zien is...aan wat dan wel? Of staat dat allemaal ook in de boeken? :P
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
coco
Lid

Bericht door coco »

Als het goed is staat dat allemaal in de boeken ;)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Mooi! :D dan komt het vast allemaal wel goed...:P
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

coco schreef:Als het goed is staat dat allemaal in de boeken ;)
Nee hoor! In de boeken staat niet beschreven hoe je een repro van origineel kan onderscheiden. In de boeken staat enkel alleen een globale omschrijving van het originele type helm. Wil jij repro van origineel onderscheiden zul je een repro en een originele met elkaar moeten vergelijken en/of goed luisteren naar de ervaren verzamelaars.
coco
Lid

Bericht door coco »

Sorry ik las de vraag verkeerd, maar zoals Nico al aangeeft, je moet kijken wat origineel is en dan vergelijken om verschillen te kunnen bepalen.

mvg,
coco

Ps; 1000ste post ;)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
biertje3
Lid

Bericht door biertje3 »

wat is een britse pikhouweel/schep uit 1944 nooit gebruikt waart :?: :?:
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

biertje3 schreef:wat is een britse pikhouweel/schep uit 1944 nooit gebruikt waart :?: :?:
Bedoel de entrenchment tool? Met hoes doet een dergelijk item een 35 euro op de markt.
Plaats reactie