Veldmuts en buitentenue

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Veldmuts en buitentenue

Bericht door Edgar »

Hallo,
Even een korte vraag;

- Zijn er mensen bekend met een officiers veldmuts maar die niet rond maar vierkant van model is? Het heeft een blauwe voering.
- Idem een veldjas. Deze komt zover ik weet van dezelfde persoon af, maar de onderste zakken zijn versterkt met een '''strookje'' zoals dit altijd bij de bovenste 2 zakken van de jas het geval is. Verder is de jas ook wat getailleerd. Het betreft een 1ste Luitenant Infanterie, gladde stof, model veldjas.

Kan iemand me iets meer vertellen? Waarom de aanpassingen, en zijn er meer exemplaren van vierkante model veldmutsen?

MVG
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Frontovik
Lid

Re: Veldmuts en buitentenue

Bericht door Frontovik »

Lees ik er nu overheen, maar welk land bedoel je? :)
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Sorry, bedoel Nederlands.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
koen
Lid

Bericht door koen »

Misschien kunt u wat foto's plaatsen?
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Het zijn nogal boutfoto's, maar de biesjes zijn in 't echt donkerblauw.
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Iemand verder? De jas schijnt omgebouwd te zijn naar een veldtuniek; de jas is versterkt doordat er koppelpassanten aan de achterkanten zijn opgezet...
Haplo
Lid

Bericht door Haplo »

Gewoon haken neem ik aan?
Koppel passanten heb ik namelijk nog niet eerder gezien.

Hoewel de kleding vaak wel volgens richtlijnen werd gemaakt werd dus niet alles uitgereikt.
Veel werd dus particulier gekocht.
Met name zie je dit veel met kepie's.
Je kan er ook redelijk aan zien of men wat meer te besteden had of niet.
Mooier afgewerkt met betere materialen zoals een leren riempje.

Wat de voering betreft van je kwartiers muts, het kan zijn dat ze deze stof nog hadden liggen.
Gezien de gouden bies is het zeer waarschijnlijk prive aanmaak.
Mvg/Best regards, Sipke
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Jou veldmutsje is een prive aanmaak. En die kunnen afwijken per kleermaker. Het werd immers allemaal door iemand anders gemaakt. De blauwe voering is niet vreemd, zie je vaker. Allerlei kleuren kom je tegen als voering, weer de kleermaker. Jou veldmuts komt inderdaad overeen met de rang van de jas. Zit er in de jas geen label van de kleermaker in de binnenzak? Daar staat vaak de naam van de eigenaar en de datum van vervaardiging.

Gr. Jim
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Bedankt beiden voor de informatie!
Aan de achterkant van de jas zitten wel degelijk koppelpassanten (met de leeuwtjes erop), daarom is de jas waarschijnlijk ook extra getailleerd > veldgebruik. Er zit helaas zover ik heb kunnne vinden geen etiket in.
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

Edgar schreef: Aan de achterkant van de jas zitten wel degelijk koppelpassanten (met de leeuwtjes erop), daarom is de jas waarschijnlijk ook extra getailleerd > veldgebruik. Er zit helaas zover ik heb kunnne vinden geen etiket in.
Dat bedoelt Sipke, dat zijn koppelhaken. :wink: Passanten zijn van leer met een gesp, die draag je aan je koppel in plaats van bijv. bloktassen, om er toch je ransel aan te bevestigen. Mijn buitenmodel heeft ook de haken en is getailleerd.
Jammer dat er geen etiket in zit.

Gr.Jim
Plaats reactie