Nederlandse helm KNIL?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
pwpv
Lid

Nederlandse helm KNIL?

Bericht door pwpv »

Hoi,

Ik heb de helm eerder deze week al gepost, helaas in het verkeerde gedeelte van het forum. bij deze een tweede poging.

Ik heb KNIL helmen eigenlijk altijd links laten liggen, tot ik afgelopen maandag met heel veel mazzel voor 0 Euro dit juweeltje in bezit heb gekregen!
Wie o wie kan mij vertellen of het hier om een Verblifa of Milsco aanmaak gaat? Ik veram uit het boek van de Joode dat de Verblifa helm met helmplaat
was en Milsco zonder. Echter wordt her en der ook gesproken over verblifa helmen zonder plaat.

De eerste foto is wat flets door de flits, zie de foto van de achterzijde voor de kleur. De leren ring heeft een knil nummer?

Groet
Pwp

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door pwpv op 26 feb 2009, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
koen
Lid

Re: Nederlandse helm KNIL?

Bericht door koen »

Het gaat hier om een Milsco, mooi exemplaar.

Mocht hij in de verkoop gaan heb ik 200% interesse.
pwpv
Lid

Bericht door pwpv »

Ha Koen,

Hij is niet te koop, waar aan zie je dat het een Milsco is?
koen
Lid

Bericht door koen »

Zien doe ik het aan het kinriem, zal zo eens kijken voor een foto van een Verblifa helm kinriem.

Heb er overige zelf ook 1 in de collectie zitten, maar altijd opzoek naar meer... Vandaar de opmerking.
pwpv
Lid

Bericht door pwpv »

Geen probleem :)
magicdutchmen
Lid
Contacteer:

Bericht door magicdutchmen »

mooie pot :)
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
pwpv
Lid

Bericht door pwpv »

Dank je!
dutchhelmets
Lid
Contacteer:

Bericht door dutchhelmets »

PWP, het is inderdaad zoals eerder aangeveven een Milsco KNIL helm, en zo te zien een hele mooie. Zoals door koen aangegeven is de kinriem van een Milsco variant erg herkenbaar. De Verblifa kinriem is gelijk aan die van de m16, m27 en m34 helmen, echter zijn deze een slag groter vanwege de 22MM kinriem voor de Verblifa KNIL helm. Wat ook typisch is, is de omgevelsde rand. bij de Milsco's zijn deze platter en aan de buitenzijde is de hoek tussen de helm en omgevelsde rand groter.
Er zijn geen KNIL helmen geleverd door Verblifa zonder de helmplaat. Ook werden deze niet verwijderd zoals dit in Nederland weleens gebeurde. Alleen de Milsco helmen hebben geen helmplaat. Het is ook een fabel dat de inlanders aparte helmen hadden zonder de helmplaat.
Je komt weleens Verblifa KNIL helmen tegen zonder helmplaat, echter deze helmen zijn van een partij dat door de Duitsers buit zijn gemaakt tijdens opslag in de Verblifa fabriek en doorverstrekt aan LBD, BZB, Politie e.d. gedurende de bezetting.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
pwpv
Lid

Bericht door pwpv »

dutchhelmets schreef:PWP, het is inderdaad zoals eerder aangeveven een Milsco KNIL helm, en zo te zien een hele mooie. Zoals door koen aangegeven is de kinriem van een Milsco variant erg herkenbaar. De Verblifa kinriem is gelijk aan die van de m16, m27 en m34 helmen, echter zijn deze een slag groter vanwege de 22MM kinriem voor de Verblifa KNIL helm. Wat ook typisch is, is de omgevelsde rand. bij de Milsco's zijn deze platter en aan de buitenzijde is de hoek tussen de helm en omgevelsde rand groter.
Er zijn geen KNIL helmen geleverd door Verblifa zonder de helmplaat. Ook werden deze niet verwijderd zoals dit in Nederland weleens gebeurde. Alleen de Milsco helmen hebben geen helmplaat. Het is ook een fabel dat de inlanders aparte helmen hadden zonder de helmplaat.
Je komt weleens Verblifa KNIL helmen tegen zonder helmplaat, echter deze helmen zijn van een partij dat door de Duitsers buit zijn gemaakt tijdens opslag in de Verblifa fabriek en doorverstrekt aan LBD, BZB, Politie e.d. gedurende de bezetting.

groet,

Hartelijk dank voor deze uitgebreide beschrijving/uitleg!
tommee
Lid

Bericht door tommee »

PM gezonden
Plaats reactie