Onderhoud mosin nagant

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Re: Mosin Nagant bajonet

Bericht door Dirty harrY »

asjemenou schreef:Wat de methode met de koperen munt betreft, ik heb hier toch wel goede ervaringen mee. Ik heb op deze manier toch al meerdere objecten van roest ontdaan en daarbij geen last van koperen strepen. Misschien een overbodige opmerking maar ik gebruik een (rood!) koperen munt en geen (geelkoperen!) messing munt. Messing is dan ook harder dan koper. :?
Ooit een keer m'n Garand in de bankschroef moeten zetten omdat m'n gasschroef muurvast zat.
Mijn bankschroef is voorzien van rood koperen uitgegloeide spanplaten om krassen e.d. te voorkomen, alleen lieten de platen een streep achter op de gasbuis van Garand (object zat losjes in de bankschroef).
Heeft enig poetswerk gekost om het te verwijderen. sindsdien ben ik wat voorzichtig. Misschien dat koper wat mee afgeeft op geparkariseerde opjecten.

Maar een munt zal daarentegen ook wel een andere legering hebben.

Grt D
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Koperen streep

Bericht door asjemenou »

Voor mij is dat moeilijk om te beoordelen. Ik geloof je op je woorden hoor. Ik heb nog nooit een geweer of een ander geblauwd object in een bankschroef met koperen spanplaten behoeven te klemmen. Best mogelijk dat koper onder een soortgelijke druk gaat overzetten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onderhoud mosin nagant

Bericht door racefiets »

Het verschil is dat bij parkeriseren (fosfateren) de ondergrond niet glad gepolijst is. Iets wat bij blauwen wel het geval is. Door de ruwheid van het metaal werkt het als een soort schuurpapier en blijf je deeltjes koper zien die je wat moeilijk verwijderd. (misschien dat je het weg kan krijgen met boretech eliminator. Dit is een koper verwijdereraar voor in je loop.)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Koper strepen

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor je aanvullende uitleg Racefiets. Misschien klinkt dit wat simpel maar ik wist niet wat ik mij precies bij parkeriseren moest voorstellen. Ik ben dan ook geen sportschutter en heb niet zoveel verstand van vuurwapens. Nu kan ik mij het voorval van de Garand van Dirty Harry wat beter voorstellen.
Zo heb ik o.a. met een koperen stuiver, wapenolie en een poetsdoek een drietal verroeste Welfare Biscuitsblikken weer helemaal roestvrij gekregen. Deze blikken hebben een glad oppervlakte (zijn niet geblauwd) en daar op bleven tijdens het ontroesten geen koper strepen achter.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Re: Onderhoud mosin nagant

Bericht door Dirty harrY »

Parkeriseren http://en.wikipedia.org/wiki/Parkerizing is mat en zwart (vaak wat ruwer)
Blaauwen is glimmender
En dan heb je nog tal van andere chemische methodes om metaal zwart te krijgen, dit is afhankelijk van het metaal soort. (eentje die zo ff te binnen schiet is fosfateren)
men noemt dit metaal veredeling
racefiets schreef:Het verschil is dat bij parkeriseren (fosfateren) de ondergrond niet glad gepolijst is. Iets wat bij blauwen wel het geval is. Door de ruwheid van het metaal werkt het als een soort schuurpapier en blijf je deeltjes koper zien die je wat moeilijk verwijderd. (misschien dat je het weg kan krijgen met boretech eliminator. Dit is een koper verwijdereraar voor in je loop.)
Heb het inderdaad met een goedje met een grote doodshoofd erop schoongekregen (borecleaner)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onderhoud mosin nagant

Bericht door racefiets »

Dirty harrY schreef:Parkeriseren http://en.wikipedia.org/wiki/Parkerizing is mat en zwart (vaak wat ruwer)
Ligt loopt van groen tot grijs naar zwart toe. Hangt helemaal af van het mengsel af. Zo kom je nog wel eens groene 1911A1 pistolen tegen.
Plaats reactie