Onderhoud mosin nagant

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Falcode
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 feb 2009, 13:07

Onderhoud mosin nagant

Bericht door Falcode »

Afbeelding
Afbeelding

Hallo mensen,
ik ben al een tijdje in het bezit van een mosin nagant en het is mijn schatje,
maar wat is nou eigenlijk de beste manier om zo'n geweer te onderhouden.
het hout netjes en mooi te houden, het ijzerwerk etc.
heeft iemand misschien tips voor mij?

M.V.G.
I believe in one thing only, the power of human will
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Onderhoud mosin nagant

Bericht door coco »

Als je er niet al te gek mee doet, gebeurt er (vrij) weinig mee lijkt mij zo?

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onderhoud mosin nagant

Bericht door asjemenou »

Je kunt het geweer eenmalig uit elkaar halen. Ontdoen van eventuele roest (schoonkrassen met een koperen munt) en vuil. Als je de metalen delen van het geweer goed in de wapenolie hebt gezet dan is dat eigenlijk wel voldoende.
Aan de houten kolf zou ik niet teveel doen. Je kunt 'm afnemen met spiritus (alcoholbasis) om eventueel vuil en vet te verwijderen. Geen producten op oliebasis (wasbenzine, terpentine e.d.) hier voor gebruiken. Deze producten beschadigen de lak/looglaag van de kolf.
Jammer dat de Mosin Nagant de pompstok mist. Mag ik aannemen dat het om een WOII gedateerde Sovjet Mosin Nagant M1891/30 gaat?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Falcode
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 feb 2009, 13:07

Re: Onderhoud mosin nagant

Bericht door Falcode »

ja het gaat om een 1891/30 uit het jaar 1943,
druk opzoek naar een pompstok
en ben vandaag even een bajonet halen.
en volgende week komt er een draagriem binnen.
dus de pompstok is het enige wat dan nog ontbreekt, had al een gevonden maar die moet ik verschepen uit amerika.
dus zoek nog eventjes verder.

Bedankt voor je reply =)

MVG
I believe in one thing only, the power of human will
sturnbarnfurher
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mar 2009, 22:18
Locatie: gelderland

Re: Onderhoud mosin nagant

Bericht door sturnbarnfurher »

falcode ik heb wel wat wapen olie voor je.
als je dat nodig hebt.
mooi ding ja topie.

mvg ron
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant toebehoren

Bericht door asjemenou »

Een bajonet en wapenriem voor de Mosin Nagant M1891/30 zijn op zich nog wel te vinden. Ik weet niet hoe origineel je de Mosin Nagant wil maken maar niet alle Mosin Nagant wapenriemen zijn ook van Sovjet makelij. Er worden ook veel Poolse en Hongaarse Mosin Nagant wapenriemen te koop aangeboden. Er zit onderling niet zoveel verschil tussen maar het is een detail.
De pompstok lijkt mij wel lastiger om te vinden. Meer informatie over het juiste model pompstok kan je vinden op; http://62x54r.net/MosinID/MosinFeatures09.htm . De pompstok voor de M1891 is dus langer dan voor de M1891/30.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Falcode
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 feb 2009, 13:07

Re: Onderhoud mosin nagant

Bericht door Falcode »

ja van die lengte ben ik mij bewust,
heb ik vandaag een bajonet gekocht past hij er amper op xD
hij zit nu half scheef op de loop
sovjetische precisie ofzo x)
maar de bajonet is gegrafeerd en dus niet ingeslagen, scheen ook orgineler/ ouder te zijn.
I believe in one thing only, the power of human will
Gebruikersavatar
Falcode
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 feb 2009, 13:07

Re: Onderhoud mosin nagant

Bericht door Falcode »

sturnbarnfurher schreef:falcode ik heb wel wat wapen olie voor je.
als je dat nodig hebt.
mooi ding ja topie.

mvg ron
hej,
het was gewoon even een vraagje hoe je zo'n wapen nou het best kon onderhouden.
zowieso bedankt, maar denk dat ik het voorlopig nog wel red

mvg
I believe in one thing only, the power of human will
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant bajonet

Bericht door asjemenou »

Falcode schreef:heb ik vandaag een bajonet gekocht past hij er amper op xD
hij zit nu half scheef op de loop
sovjetische precisie ofzo x)
maar de bajonet is gegrafeerd en dus niet ingeslagen, scheen ook orgineler/ ouder te zijn.
Over wat voor een Mosin Nagant bajonet hebben we het precies? zie, http://7.62x54r.net/MosinID/MosinFeatures07.htm. Kan je er een foto van plaatsen? Het liefst waarop eventuele inscripties/logo's te zien zijn.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Onderhoud mosin nagant

Bericht door JimK »

Het gaat om een M91/30
Hij heeft er vanmiddag eentje bij ons (militaria4you) gekocht. Vandaar :wink:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant bajonet

Bericht door asjemenou »

Niet mis met de Mosin Nagant bajonetten die militaria4you verkoopt. Het is alleen wel een gegeven dat er onderling qua maatvoering tussen de Mosin Nagant bajonetten nogal wat verschil bestaat. Als je een Mosin Nagant geweer hebt uit de wapenfabriek van Izhevsk dan kan je beter ook een bajonet zoeken die ook uit de wapenfabriek van Izhevsk komt. Hetzelfde geldt bij een Mosin Nagant uit Toela. Ook schijnt er onderling maatverschil te bestaan tussen de Sovjet, Poolse en Hongaarse Mosin Nagant bajonetten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Falcode
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 feb 2009, 13:07

Re: Onderhoud mosin nagant

Bericht door Falcode »

ach, hij zit nog een paar milimeters ernaast.
is te overzien als hij toch aan de muur komt te hangen :)
I believe in one thing only, the power of human will
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant bajonet

Bericht door asjemenou »

Dat er onderling nogal wat maatverschil bestaat tussen de Sovjet Mosin Nagant bajonetten zal inderdaad wel komen door de tijdsdruk waaronder deze bajonetten tijdens de oorlog moesten worden gefabriceerd. De oudere Mosin Nagant M1891 vind ik qua afwerking dan ook mooier dan de Mosin Nagant M1891/30. Hetzelfde geldt voor de Mosin Nagant M44 karabijn. Ik heb er één uit 1944 in mijn verzameling. De loop van deze M44 karabijn is ook heel grof afgedraaid. De onderlinge maatverschillen zijn dan ook zeer goed te zien. Afwerking is inderdaad iets waar de Russen blijkbaar niet zo sterk in zijn.
Zo is het dus ook met de Mosin Nagant Sjtoejk bajonetten. Ik heb mij wel eens laten vertellen dat het voorkwam dat de Sovjet soldaten de bajonetten zelf pas maakten.
Dit zou je dus zelf ook kunnen doen. Je zou om te beginnen de binnenkant van de huls van de bajonet kunnen schoon maken met een tandenborstel o.i.d. Dit zou net het verschil kunnen maken om de bajonet goed te laten passen. Mocht de bajonet dan nog niet passen dan kan je nog proberen om een stukje fijn staalwol door de huls te halen. Van andere Mosin Nagant bezitters heb ik wel eens vernomen dat ze er zelfs schuurpapier voor hebben gebruikt. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van dit soort drastische maatregelen. Maar het geeft wel aan dat het maatverschil een bekend verschijnsel is bij de Mosin Nagant bajonetten. Op de volgende webpagina kan je zien of hoe de bajonet op het geweer behoort te zijn bevestigd; http://www.mosinnagant.net/finland/Finn-bayonets.asp .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Re: Onderhoud mosin nagant

Bericht door Dirty harrY »

Neem aan dat dit een deco wapen is....

Je kan het ijzerwerk lichtjes in de olie zetten, nawrijven met een doek (zo blijft er nog een filmpje achter wat genoeg is)
Je ijzerwerk niet met een koperen punt bewerken, dan blijven er vaak van die moeilijk verwijderbare koperen strepen opzitten
Houtwerk, niets aan doen (hooguit een beetje wax)

Falcode schreef:maar de bajonet is gegrafeerd en dus niet ingeslagen, scheen ook orgineler/ ouder te zijn.
Volgens mij is dat gedaan om het nummergelijk te maken met het wapen. (meestal dus achteraf c.q. later)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant bajonet

Bericht door asjemenou »

[
Dirty harrY schreef:Neem aan dat dit een deco wapen is....

Je ijzerwerk niet met een koperen punt bewerken, dan blijven er vaak van die moeilijk verwijderbare koperen strepen opzitten
Houtwerk, niets aan doen (hooguit een beetje wax)
Wat de methode met de koperen munt betreft, ik heb hier toch wel goede ervaringen mee. Ik heb op deze manier toch al meerdere objecten van roest ontdaan en daarbij geen last van koperen strepen. Misschien een overbodige opmerking maar ik gebruik een (rood!) koperen munt en geen (geelkoperen!) messing munt. Messing is dan ook harder dan koper. :?

Dirty harrY schreef:
Falcode schreef:maar de bajonet is gegrafeerd en dus niet ingeslagen, scheen ook orgineler/ ouder te zijn.
Volgens mij is dat gedaan om het nummergelijk te maken met het wapen. (meestal dus achteraf c.q. later)
Een electrisch gegraveerd serienummer op een Mosin Nagant bajonet of onderdeel van het Mosin Nagant geweer/karabijn zelf is inderdaad niet origineel. Dit wordt/werd inderdaad achteraf gedaan. Misschien kan Falcode eens een foto van het bajonet plaatsen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie