Ja, een enkelschots (beschrijving 3 van bijlage II art. 18 RWM) maar ook repeterende vuurwapens (beschrijving 4)!racefiets schreef:Het is vrij simpel. In de wet wordt gesproken hoe een enkelschots geweer onklaar gemaakt moet worden. Over semi-automaten, automaten, pistolen en revolvers wordt niet gesproken dus zijn ze verboden. (tenzij ze in de lengterichting door de helft gezaagd worden)
Ik heb de WWM en RWM (beiden 1997) en de CWM 2005 goed doorgespit, maar wie wijst mij op het artikel dat een semi-automaat gelijkgesteld is met een automaat?
Semi-automatisch wil denk ik zeggen: na het schot herlaadt het wapen automatisch en wacht op de volgende beweging aan de trekker. Automatisch ook zo, met dien verstande dat het ingedrukt houden van de trekker het wapen doet voortgaan in zijn werking, anders gezegd: het volgende schot gaat af.
Waarin verschilt een semi-automaat dan met een repeterend vuurwapen? Waarom kan een repeterend vuurwapen kennelijk wel onklaargemaakt worden (ofwel, de status van vuurwapen ontnomen worden) en een semi-automaat niet?
Dat stukje heb ik niet gezien in de wetgeving!