Hallo Verzamelaars,
Ik heb een klein vraagje over de Britse Denison smock type II:
Was dit type gebruikt tijdens 'Market Garden' operation Oosterbeek/Arnhem?
Gezien ik alleen een Britse para in m'n verzameling wil hebben en meer kennis beschik over duitse militaria vraag ik dit, Wel zie ik op alle foto's die in Arnhem/Oosterbeek zijn genomen de Denison smock type I.
alvast bedankt voor jullie reacties!
VGD
Denison smock type II vraag
-
- Lid
Re: Denison smock type II vraag
kijk eens rond op http://www.tommy-talk.com daar zitten nogal wat kenners van britse ww2 airborne die zullen je goed kunnen helpen 

iddpigy schreef:kijk eens rond op http://www.tommy-talk.com daar zitten nogal wat kenners van britse ww2 airborne die zullen je goed kunnen helpen
Nemo Me Impune Lacessit
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
De smock is daar inderdaad uitvoerig besproken en niet alleen door verzamelaars in Nederland en België maar ook daar buiten. Er zijn al heel wat topics over smocks geweest waar tot op de kleinste detaisl wordt ingegaan.
- VGD
- Lid
Ja die discussie is al vaker gevoerd. Ik heb zelfs eens meegemaakt van een verzamelaar / schrijver dat hij een flink bedrag beschikbaar stelde aan degene die hem een foto kon laten zien waarop een airborne stond in het Arnhem gebied die een dergelijke smock droeg.
Hieronder een foto van Lt Glover (10th Parachute Bat. 4th Parachute Brigade 1st Airborne Division) met op zijn schouder in een hoes zijn massotte "parakip" Myrtle. Myrtle heeft de strijd in Oosterbeek niet overleeft en is ergens in Oosterbeek begraven met een parachutisten baret embleem.
Deze foto is genomen voor de slag. Rechts van Glover zie je duidelijk de mouw van een parachutist die het 2de type smock draagt. Ik ga er vanuit dat eventuele nieuwelingen die in de laatste maanden bij de divisie geplaatst zijn en eventueel manschappen van onderdelen die aan de divisie toegevoegd zijn ook wel een dergelijk nieuwer model smock hadden kunnen hebben. Gezien de vele foto's waarop type 1 wel te zien is en de afwezigheid van duidelijke afbeeldingen van deze latere type smock. Zullen deze maar mondjes maat aanwezig zijn geweest.

Maar hetzelfde verhaal betreft ook de helmen met webbing kinbanden. Volgens sommigen nooit tijdens Arnhem gebruikt. Maar inmiddels zijn er al verschillende duidelijke foto's hiervan gevonden.
Hieronder een foto van Lt Glover (10th Parachute Bat. 4th Parachute Brigade 1st Airborne Division) met op zijn schouder in een hoes zijn massotte "parakip" Myrtle. Myrtle heeft de strijd in Oosterbeek niet overleeft en is ergens in Oosterbeek begraven met een parachutisten baret embleem.
Deze foto is genomen voor de slag. Rechts van Glover zie je duidelijk de mouw van een parachutist die het 2de type smock draagt. Ik ga er vanuit dat eventuele nieuwelingen die in de laatste maanden bij de divisie geplaatst zijn en eventueel manschappen van onderdelen die aan de divisie toegevoegd zijn ook wel een dergelijk nieuwer model smock hadden kunnen hebben. Gezien de vele foto's waarop type 1 wel te zien is en de afwezigheid van duidelijke afbeeldingen van deze latere type smock. Zullen deze maar mondjes maat aanwezig zijn geweest.

Maar hetzelfde verhaal betreft ook de helmen met webbing kinbanden. Volgens sommigen nooit tijdens Arnhem gebruikt. Maar inmiddels zijn er al verschillende duidelijke foto's hiervan gevonden.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
-
- Lid
Ja Jim,
Ik heb zelfs een foto van een brit met de webbing kinbanden n Normandië!
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar zijn er meerdere foto's van. Een van de redenen dat sommigen menen dat alleen of voornamelijk de 6de airborne divisie deze helmen heeft gedragen wat dus niet klopt.Erik S. schreef:Ja Jim,
And not all the monkeys are in the zoo.