Afkorting HV op NL voor 40 naaizakje ???

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gijscollector
Lid

Afkorting HV op NL voor 40 naaizakje ???

Bericht door Gijscollector »

Wie o wie weet waar de afkorting HV voor staat op het etiket van een NL voor 40 naaizakje ? De complete code is HV 37 141 (570 ?)

Ik ben erg benieuwd...

PS: als ik een bijlage wil toevoegen staat er dit: Sorry, de bijlagequota is bereikt.
"Op den bresch voor Nederland"
michiel01
Lid

Re: Afkorting HV op NL voor 40 naaizakje ???

Bericht door michiel01 »

HV ken ik wel als markering van het Legermuseum in delft, staat in bijna elk boekje dat ze uitgeven wel één ergens op een foto.
dat neemt echter niet weg dat ik geen idee heb waar het voor staat, mea culpa.
Gijscollector
Lid

michiel01 schreef:HV ken ik wel als markering van het Legermuseum in delft, staat in bijna elk boekje dat ze uitgeven wel één ergens op een foto.
Het is in ieder geval een origineel label, en niet later door het legermuseum erop gezet...
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 57 keer
Ontvangen: 102 keer

Afkorting HV

Bericht door asjemenou »

Gijscollector schreef:Wie o wie weet waar de afkorting HV voor staat op het etiket van een NL voor 40 naaizakje ? De complete code is HV 37 141 (570 ?)

Ik ben erg benieuwd...

PS: als ik een bijlage wil toevoegen staat er dit: Sorry, de bijlagequota is bereikt.
De afkorting HV komt eerlijk gezegd niet in de lijst van afkortingen voor maar het zou kunnen staan voor Herstel Voorschrift. Tenslotte is zo'n naaizakje een herstellingsmiddel. Meestal staat de letter V in dergelijke afkortingen voor het woord Voorschrift. Zo staat bijvoorbeeld de afkorting FV voor Fabricage Voorschrift en de afkorting TVA voor Technisch Voorschrift voor Aanschaffing.

Je tweede vraag kan ik helaas niet beantwoorden. Misschien hebben de moderators van dit forum er een verklaring voor.
michiel01 schreef:HV ken ik wel als markering van het Legermuseum in delft, staat in bijna elk boekje dat ze uitgeven wel één ergens op een foto.
In welk boek van het Legermuseum Delft staat deze afkorting dan? Ik heb toch verscheidene uitgaven van het Legermuseum in m'n boekenkast staan maar ik kan er in geen één de afkorting HV ontdekken. Bedoel je soms de afkorting VS zoals deze op de handboeken van het leger staan? Deze afkorting staat overigens voor Voorschrift.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gijscollector
Lid

Bedankt voor de info, maar aangezien dit een blauw wollen huzaren naaizakje is (helemaal vergeten erbij te zetten) leek het mij ook logisch dat het Huzaren V... zou zijn ?

Wat overigens ook interessant is, is dat er een kraagembleempje van het eskadron pantserwagens in zat (origineel) ! Aangezien de pantserwagenbemanning ook blauw wollen kledingstukken had lijkt me dit ook een plausibele optie....

(en weer kan ik geen bijlage toevoegen :? Sorry, de bijlagequota is bereikt. )
asjemenou

Afkorting

Bericht door asjemenou »

Gijscollector schreef:Bedankt voor de info, maar aangezien dit een blauw wollen huzaren naaizakje is (helemaal vergeten erbij te zetten) leek het mij ook logisch dat het Huzaren V... zou zijn ?)
Dan veronderstel je dus iets wat jij er in zou willen zien. In mijn vorige reactie had ik het over een lijst van officiële afkortingen zoals gebruikt door de krijgsmacht. Afkortingen (voorschiften) die in uitrustingsstukken e.d. staan vermeld. Zoals eerder gezegd staat in deze lijst niet de afkorting HV. Ik vermoed dat er nog meer van dit soort afkortingen bestaan dus zal de lijst niet compleet zijn. De combinatie van de letters en de cijfers geven mij de indruk dat het toch wel om zo'n soortgelijke code gaat. Een code die staat voor een bepaald voorschrift. Zelf heb ik ook een aantal naaizakjes en in één daarvan staat het voorschift TW 31 6531 11. Waar de afkorting TW voor staat zou ik niet weten. Ik vermoed dat dit eerder staat voor een bepaald voorschrift dan voor de afkorting van één of ander legeronderdeel.

Kan je misschien een foto van het bewuste etiket plaatsen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gijscollector
Lid

Een foto plaatsen lukt dus niet: Sorry, de bijlagequota is bereikt.

Huzaren V... is slechts een hersenpinsel hoor, aangezien het hier om een huzaren naaizakje gaat (vanwege de blauwe kleur).... Als je je mailadres even PM't, kan ik daar wel wat foto's naar sturen...
michiel01
Lid

Bericht door michiel01 »

hierbij de foto's:

Afbeelding
Afbeelding

en een close up:
Afbeelding
Gijscollector
Lid

Bedankt Michiel, voor het plaatsen van de foto's die ik je gemaild heb _/-\o_
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007

Bericht door Alex »

Misschien ook een fototje van pantserwagenembleempje?

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gijscollector
Lid

alex schreef:Misschien ook een fototje van pantserwagenembleempje?

Alex
Hier heb ik geen foto meer van, maar ik kan je garanderen dat het een origineel embleem was (door diverse deskundige verzamelaars beoordeeld).
asjemenou

Vooroorlogs naaizakje

Bericht door asjemenou »

Het is in ieder geval een leuk exemplaar. Het lijkt wel of dat het etiket er handmatig in is genaaid. Ik durf niet te zeggen van wie of van wat dit naaizakje precies afkomstig kan zijn. Toch blijf ik bij mijn standpunt dat de code waarschijnlijk staat voor één of ander voorschrift. Een legernummer is het in ieder geval ook niet.
Ook het embleempje (cavalerie) behoeft geen bewijs te zijn dat het naaizakje afkomstig is van een huzaar. Tenzij je de werkelijke afkomst van het naaizakje kent. Zou het ook van een Marechaussee kunnen zijn geweest?! Zo heb ik op een voormalig defensieterrein een aantal soortgelijke naaizakjes gevonden. In één van de naaizakjes zaten vooroorlogse uniformknopen van het leger en van de politie en ook nog een 1 cent muntstuk.
Plaats reactie