Allereerst erg mooie en zeer persoonlijke aanwinst Edgar, congrats!
Allereerst denk ik dat de ingeslagen 800 geen zilvermerkje is. Het materiaal lijkt vanaf de foto's namelijk geen zilver of een legering daarvan te zijn. Dit zou dan anders gekleurd zijn (ook oxidatie op zilver heeft een andere kleur). Als ik het zo zie zou ik eerder denken dat het hier om blik of geblauwd metaal gaat.
De ingeslagen 800 zal dan dus een andere betekenis hebben. Waarschijnlijk is het een keurstempeltje welke de maker of de machine waarmee het gemaakt is aanduid.
Ik denk inderdaad dat Eric de spijker op zijn kop slaat. Ik denk ook dat het hier om een houder voor een swagger stick gaat. De Nederlandse benaming daarvoor is eigenlijk heel simpel en voor de hand liggend namelijk wandelstok. Ze zijn dan wel niet lang genoeg om nog echt door te gaan voor wandelstokken maar daar ligt wel hun oorsprong. Het is op een gegeven moment in de geschiedenis een beetje een statussymbool voor officieren geworden.
Vaak zijn deze stokken van een mooie dure houtsoort gemaakt en niet zelden zijn de kop en punt van een mooi, duur, gepolijst en soms bewerkt metaal. Vandaar dat er vaak een houder bij werd geleverd om hem netjes en veilig te kunnen meedragen wanneer hij niet in gebruik was.
Vanwege de vaak dure kwaliteit van deze stokjes vind ik het dan ook niet zo verwonderlijk dat het stokje er niet meer bij zit. Wel jammer natuurlijk.
Een rijzweep lijkt me minder waarschijnlijk daar hier vaak achteraan een plat hoekig stukje leer zit wat in een dergelijke hoes niet past. Daarnaast zijn rijzwepen soepel wat de verstevigingen in de hoes en de punt aan het uiteinde overbodig zou maken. Overigens konden deze kleine wandelstokken ook gewoon gebruikt worden om tijdens het paardrijden het dier een por in de zij te geven dus in die zin kon het ook gewoon in plaats van een rijzweep gebruikt worden. Dat verhaal blijft dus in stand.
Leuke en zeer interessante aanwinst, nooit los verkopen natuurlijk, dat zou jammer zijn. Maar heb zo'n vermoeden dat je niet voornemens bent deze set nog weg te doen. Indien wel, doe mij maar een mailje!