Echte jump wings?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Compton
Lid

Echte jump wings?

Bericht door Compton »

Ik ben me even aan het afvragen of deze jump wings orgineel zijn, sinds velen onder de naam Sterling zijn gemaakt, ik zie geen graveringen of dergelijke. Uitgebreide informatie is van harte welkom!

Afbeelding

Afbeelding
sobel
Lid

Re: Echte jump wings?

Bericht door sobel »

Naoorlogs, en misschien wel fake ja dat durf ik zo niet te zeggen. Sterling is geen maker maar een soort metaal, het is een mengeling tussen diverse metaalsoorten.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Ziet er wel origineel uit, maar zoals gezegd post-WW2
29th Let's Go!!!!!
Compton
Lid

Bericht door Compton »

bedankt :)
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

sobel schreef:Naoorlogs, en misschien wel fake ja dat durf ik zo niet te zeggen. Sterling is geen maker maar een soort metaal, het is een mengeling tussen diverse metaalsoorten.
Als aanvulling: Het belangrijkste dat de sterling markering beweerd is dat er een bepaalde hoeveelheid zilver in de legering zit. Dit is dus een soort van kwaliteitsmerkje. Er moet wel bij worden gezegd dat het hier over het algemeen om een zeer kleine hoeveelheid gaat die ten hedendage ongeveer 2 EUR. waard zal zijn op de zilvermarkt. Toen was dat iets meer, ongeveer 15 a 16 EUR.

Zeg overigens niks over de originaliteit. Het is zelfs zo dat bijna alle fakes gestempeld zijn met sterling. Kom je er dus een tegen zonder deze markering dan vergroot dit de kans dat het om een origineel gaat. Het is een veel gemaakte fout om te denken dat alle oorlogse wings deze markering hadden.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Compton
Lid

Bericht door Compton »

Nu doe je me nog meer twijfelen Sinister :p Ik had het al even opgegeven. Ik vind het zo jammer dat alles maar gereproduceerd word, alhoewel het eigenlijk wel leuk is om echt van nep te onderscheiden. Je kan beter gewoon een veteraan aanspreken.
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

Compton schreef:Nu doe je me nog meer twijfelen Sinister :p Ik had het al even opgegeven. Ik vind het zo jammer dat alles maar gereproduceerd word, alhoewel het eigenlijk wel leuk is om echt van nep te onderscheiden. Je kan beter gewoon een veteraan aanspreken.
Sorry dat was niet de bedoeling, deze wing is zoals de anderen noemen inderdaad een na-oorlogse productie wat aan verschillende details te zien is. Ook de kleur van het metaal is niet wat je bij de oorlogsen ziet. Zie hieronder een originele clutchback die in mijn bezit is geweest en als je goed kijkt zie je de verschillen.

Overigens is al keer op keer gebleken dat het aanspreken van een veteraan geen garantie geeft op correcte verhalen of dat de spullen die je van hen ontvangt originele zijn. Voor hun is het ook bijna 70 jaar geleden en hun herinneringen zijn met de tijd gesleten waardoor ze fouten maken. Vaak moeten hun verhalen daarom met een korreltje zout worden genomen en kan het zijn dat de spullen die je van hun krijgt helemaal niet hun originele spul is maar spul dat later (na de oorlog) in hun bezit is gekomen. Dit doen ze natuurlijk niet bewust of om de boel te flessen maar dit gebeurd nu eenmaal doordat herinneringen slijten in de loop van de tijd.
Daarnaast wordt het natuurlijk met de dag moeilijker om nog in contact te komen met nog levende veteranen.

AfbeeldingAfbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Compton
Lid

Bericht door Compton »

SiNiStEr schreef:
Sorry dat was niet de bedoeling, deze wing is zoals de anderen noemen inderdaad een na-oorlogse productie wat aan verschillende details te zien is. Ook de kleur van het metaal is niet wat je bij de oorlogsen ziet. Zie hieronder een originele clutchback die in mijn bezit is geweest en als je goed kijkt zie je de verschillen.

AfbeeldingAfbeelding

Aan welke details zie je dat dan? De kleur is wat roestiger zie ik ja. :)

Afbeelding

Ik zie draagsporen bij deze en het is gemarkeerd met s.f. wat silver filling betekend?
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

De clutchback wing hierboven lijkt mij eveneens post-WW2 aanmaak.

Wel origineel US Army maar gemaakt en uitgereikt na WW2.

Johan
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie