Wat voor holster is dit?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Helmbrug
Lid

Wat voor holster is dit?

Bericht door Helmbrug »

Hallo,

Ik heb laatst een holster gekocht op marktplaats maar van wie ik het kocht wist niet wat voor een holster het was.

Eerst dacht ik dat het duits was (vanwege de vorm) maar toen ik de stempels bekeek ( nogal onduidelijk) stond er iets van:

1ste regel: eerste 4 letters zijn onduidelijk daarna -ka Art. Skorzanych
2de regel: onduidelijk
3de regel: VI- , onduidelijk

2de stempel,
1ste regel: depmund 7AB
2de regel: rpW
3de regel m.113 q

3de stempel is onduidelijk.

Alvast bedankt,
...
david879
Lid

Re: Wat voor holster is dit?

Bericht door david879 »

Misschien een holster voor een seinpistool aangezien er een extra vakje zit? :?
Helmbrug
Lid

Bericht door Helmbrug »

nee ik dacht voor extra magazijn
kijk deze van internet maar (luger)
david879
Lid

Bericht door david879 »

Misschien een Belgische FN 1903 Pistoolholster
http://img20.imageshack.us/i/s5003559.jpg/
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 52 keer
Ontvangen: 94 keer

Tokarev T33 pistoolholster

Bericht door asjemenou »

Zo te zien is het een pistoolholster voor een Tokarev T33. Opmakend uit jouw omschrijving van de stempels gaat het hoogst waarschijnlijk om een naoorlogse variant uit een voormalig Warschau Pactland. Als het holster van Sovjet makelij zou zijn geweest dan hadden er wel Cyrillische stempels in gestaan. Is het mogelijk om duidelijke foto's van de stempels te maken?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Helmbrug
Lid

Re: Tokarev T33 pistoolholster

Bericht door Helmbrug »

asjemenou schreef:Zo te zien is het een pistoolholster voor een Tokarev T33. Opmakend uit jouw omschrijving van de stempels gaat het hoogst waarschijnlijk om een naoorlogse variant uit een voormalig Warschau Pactland. Als het holster van Sovjet makelij zou zijn geweest dan hadden er wel Cyrillische stempels in gestaan. Is het mogelijk om duidelijke foto's van de stempels te maken?
sorry wat sycyrillische stempels (ben niet echt bekent met soviet dingen)

3 stempels, ik heb foto's maar mijn camera is maar 3,2 megapixel dus erg onduidelijk. ik denk niet dat ej er wat aan hebt
ik heb ook de plaatsen gemarkeerd
asjemenou

Cyrillische stempels

Bericht door asjemenou »

... schreef:sorry wat sycyrillische stempels (ben niet echt bekent met soviet dingen)

3 stempels, ik heb foto's maar mijn camera is maar 3,2 megapixel dus erg onduidelijk. ik denk niet dat ej er wat aan hebt
ik heb ook de plaatsen gemarkeerd
Net als veel andere landen voorzien de Russen (Sovjets) hun militaire uitrustingsstukken van stempels. Nu is het zo dat de Russen een ander alfabet hanteren dan wij. Zij gebruiken het Cyrillische alfabet en niet het Latijnse alfabet zoals wij. Logisch dat Russische legerstempels dan ook bestaan uit Cyrillische lettertekens, zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyrillisch_alfabet . Als je door mijn Sovjet verzameltopic scrolt dan kom je wel enkele voorbeelden van Russische (Cyrillische) legerstempels tegen, http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=35&t=11994 .

Nog even over de stempels in je pistoolholster. Kan je de binnenkant van het pistoolholster niet scannen met een flatbedscanner?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Helmbrug
Lid

Bericht door Helmbrug »

ok nee ik weet wat je bedoel
dat is de naam voor het russische alfabet.
ik weet hoe het alfabet van de russen eruit ziet en ik weet de meeste letters wel. maar ik denk dat dit niet cyrillisch is.
het zijn egwoon normale latijnse letters
ik heb hem gescant (is veel mooier)
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

Holster is zeker van een TT-33. Heb er zelf ook 2. De lusjes aan de buitenzijde zijn voor een pompstokje.
Helmbrug
Lid

Bericht door Helmbrug »

ok bedankt.
JimK
Lid
Contacteer:

Bericht door JimK »

racefiets schreef:Holster is zeker van een TT-33. Heb er zelf ook 2. De lusjes aan de buitenzijde zijn voor een pompstokje.
Klopt. en ook zeker van na de oorlog.

Normale waarde is toch 10 euro voor deze holsters.

Gr. Jim
asjemenou

Pistoolholster

Bericht door asjemenou »

Helemaal duidelijk is het nog niet te zien maar ik vermoed dat het om een Poolse (naoorlogse) variant gaat.(Zo zie je maar, een goede foto is zeker het halve werk!) De Polen fabriceerden na de oorlog een eigen variant van de Tokarev, de wz48. Als je ergens in een stempel het getal 11 tegenkomt dan is het holster zeker van Poolse makelij.
Helmbrug
Lid

Stempels

Bericht door Helmbrug »

zie je die ronde stempel van de flap (laatste foto) links in het midden. daar staat ht 11/7. heeft die 11 ermee te maken dat het dus een poolse is?
op de andere stempel staat 1966
racefiets
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

De 11 moet in een cirkel staan wil het een fabrieksstempel zijn van Polen. Als je nog een weekje geduld hebt plaats ik wel een foto van een poolse TT-33. Er is er momenteel eentje onderweg. :mrgreen:
Helmbrug
Lid

Bericht door Helmbrug »

dat zeg ik, die HT 11/7 staat in een cirkel.
dan maar wachten hoe uw tokarev holster eruit ziet
Plaats reactie