Zijn deze helmen uit de oorlog of niet?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Jan Klaassen
Lid

Zijn deze helmen uit de oorlog of niet?

Bericht door Jan Klaassen »

Hallo.

Ik heb hier 3 verschillende helmen staan, 2 Belgische en een Engelse (volgens de verkoper natuurlijk); deze heb ik gekocht net aan het begin van mijn (zeer bescheiden) verzameling.
Nou is wel mijn vraag;
1 van die Belgische helmen en de Engelse helm waren volgens de persoon van wie ik ze kocht uit de oorlog. Kunnen jullie deze helmen ook even dateren? :P Kijken of er iets anders uitkomt...ik vertrouw die verkoper in Antwerpen achteraf toch niet helemaal...

Hier zijn de foto's die ik ervan heb gemaakt:
Belgische Helm #1. Datering volgens verkoper: oorlog
http://img189.imageshack.us/i/img3155s.jpg/
http://img13.imageshack.us/i/img3156b.jpg/

Engelse Helm. Datering volgens verkoper: 1941 ("Want het heeft een roestvrijstalen rand. Dan is hij sowieso uit de oorlog!")
http://img111.imageshack.us/i/img3162.jpg/
http://img509.imageshack.us/i/img3164i.jpg/
http://img269.imageshack.us/i/img3165u.jpg/
http://img12.imageshack.us/i/img3169e.jpg/
Achteraf ben ik er niet zeker van dat deze origineel is; het netje zit vast met een soort van schoenveter + het binnenwerk ziet er piekfijn uit...
Daarnaast was de verkoper geen goeie man. Hij heeft mij een helm verkocht met een enorme scheur in het binnenwerk (stom van mij ook...kwam er pas onderweg terug naar huis achter :x )

Belgische Helm#2. Datering volgens verkoper: 1952
http://img359.imageshack.us/i/img3145s.jpg/
Laatst gewijzigd door Jan Klaassen op 10 jul 2009, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
S1991
Lid
Contacteer:

Re: Echt oorlog of echt net niet oorlog??

Bericht door S1991 »

Hoi Jan,

Naar mijn weten zijn de 2 Belgische helmen met de Belgische vlag erop na-oorlogs. Ze worden wel eens vaker verkocht als originele Belgische WO2 helmen, maar dit is niet zo. Deze zijn van de jaren '50 zo ongeveeer.
Wat betreft de Engelse helm, daar kan ik je niet bij helpen. Dat weet iemand anders wel beter.

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Jan Klaassen
Lid

Die tweede helm is gestempeld 1952, dus dat klopt...
Op die eerste staat wel iets, maar dat is niet te zien omdat er in het midden van het binnenwerk iets op geschroefd is...het lijkt dat er staat:
....50
Dus misschien wel 1950...ik zal eens kijken

Graag nog wel wat info over de Engelse helm! :D
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jou Engelse helm uit 1941 heeft een na oorlogs binnenwerk. Ook zit hij in een na oorlogse verf. Pot zelf kan misschien wel oorlogs zijn maar de verf en binnenwerk zijn na oorlogs. Het helm netje zou misschien wel een goede kunnen zijn.
Jan Klaassen
Lid

Er staat inderdaad 1941 in gedrukt. Hij leek me al overgeschilderd aangezien er allerlei kleine bubbeltjes in de verf zaten...
Het binnenwerk leek mij inderdaad ook erg nieuw ;)

Werden de netjes toen ook al op die manier vastgezet? Dr zit zo'n soort elastieken dikke schoenveter in...
Jan Klaassen
Lid

Edit:

@omgitsme:
Hoe kan je deze dan onderscheiden van diegene die echt Belgisch WOII zijn? :P
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Jan Klaassen schreef:Werden de netjes toen ook al op die manier vastgezet? Dr zit zo'n soort elastieken dikke schoenveter in...
Oorlogse netjes werden vestgezet met een touwtje wat door de randen heen liep. Dus niet met een elastiek of iets dergelijks.
omgitsme schreef:Hoi Jan,

Naar mijn weten zijn de 2 Belgische helmen met de Belgische vlag erop na-oorlogs. Ze worden wel eens vaker verkocht als originele Belgische WO2 helmen, maar dit is niet zo. Deze zijn van de jaren '50 zo ongeveeer.
Wat betreft de Engelse helm, daar kan ik je niet bij helpen. Dat weet iemand anders wel beter.

Grt
Er bestaan wel degelijk oorlogse helmen met een Belgische vlag. De brigade Piron heeft bijvoorbeeld zulke helmen gehad. Dus een helm met een Belgische vlag hoeft niet perce gelijk na oorlogs te zijn.
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

Nico Roelofs schreef:
omgitsme schreef:Hoi Jan,

Grt
Er bestaan wel degelijk oorlogse helmen met een Belgische vlag. De brigade Piron heeft bijvoorbeeld zulke helmen gehad. Dus een helm met een Belgische vlag hoeft niet perce gelijk na oorlogs te zijn.
Hoi Nico,

Oke bedankt !
Weer eens wat erbij geleerd. Hoe kan je zien dat zo'n helm dan van de brigade Piron is geweest? Want ik heb namelijk ook een Britse helm gekregen van een man hier uit de buurt en die zei dat hij hem in de oorlogsjaren van een Brit gekregen had alleen daar zit dus een Belgische vlag op.

@Jan: Hier een Belgische helm uit WO2.
Franse helm: Afbeelding

Belgische helm: Afbeelding

Of die Belgische helm echt een Belgische is durf ik niet te zeggen maar zo vond ik hem op het internet.

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Westwall
Lid

Bericht door Westwall »

Deze helmen kloppen Silvano :wink:
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

omgitsme schreef:Oke bedankt !
Weer eens wat erbij geleerd. Hoe kan je zien dat zo'n helm dan van de brigade Piron is geweest? Want ik heb namelijk ook een Britse helm gekregen van een man hier uit de buurt en die zei dat hij hem in de oorlogsjaren van een Brit gekregen had alleen daar zit dus een Belgische vlag op.
Verf van de helm, de decal, die is toch anders dan een na oorlogse decal. Als ik kijk naar de eerste helm dan zit er een na oorlogs binnenwerk in. Kinriem is wel het correcte oorlogse model. Maar waar je precies moet opletten bijde decals weet ik zo niet. Heb daarvoor te weinig Belgische helmen in mijn handen gehad. Er is op Tommy-Talk wel een keer een discussie over geweest.
Jan Klaassen
Lid

@omgitsme:

Die helmen zijn Belgisch, dat is waar.
Maar (net als hier in Nederland) gingen ze op een gegeven moment toch over op Engels (lijkende) helmen en uniformen?
Het zou dus op zich best kunnen dat zo'n helm uit de oorlog afkomstig is...
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

Jan Klaassen schreef:@omgitsme:

Maar (net als hier in Nederland) gingen ze op een gegeven moment toch over op Engels (lijkende) helmen en uniformen?
De Nederlandse militairen gingen inderdaad ook over naar Engelse en Amerikaanse uitrusting stukken. Denk hierbij maar eens aan het KNIL met de politionele acties in Ned. Indië. Ik heb hier dus ook een overjas liggen van een man wat in 1960 in het Nederlands leger zat, lijkt sprekend op een Amerikaanse overjas. En zijn DT lijkt erg veel op dat van een Britse.
En Jan, beide helmen zijn niet Belgisch ! Een is Frans.

@ Nico, ik zal eens een paar foto's van die helm maken en dan hier eens plaatsen misschien dat het wat uitkomst brengt.

Grt
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Jan Klaassen schreef:@omgitsme:

Het gebeurde soms wel dat de pot zelf doorgebruikt werd door bv. het Belgisch leger. Maar een lege pot op zich is niet veel meer dan 10 euro waard, en een in goeie staat verkerende Belgische helm zoals die van jou ook maar 15 euro, dus veel verschil zal het niet maken;

Die Franse helm die omgitsme laat zien is overigens mijn helm en werd zo gedragen door de Defense passive, deze is dus niet helemaal gelijk aan de eigenlijke Franse helmen zoals gedragen door het leger.
Jan Klaassen
Lid

och dan heb ik niet te klagen...ze waren (opgeteld) €17,50 :D
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 52 keer
Ontvangen: 95 keer

Britse helm

Bericht door asjemenou »

Hoe het precies met de Belgische helmen zit weet ik niet maar de andere helm is naar mijn mening een Nederlands doorgebruikte Britse MKII helm. Het is al meer gezegd op dit forum; na de oorlog heeft het Nederlandse leger de Britse MKII helm doorgebruikt. De helmen werden overgespoten en voorzien van een eigen Nederlandse variant van de binnenhelm (deze kan voorzien zijn van een witte stempel en soms in de rand een jaartal met de afkorting MVO- Ministerie van oorlog). De groen gekleurde helmen waren bestemd voor het leger en de grijs/bruin gekleurde voor de Burger Bescherming. Naar mijn idee heeft men meerdere soorten kinbanden gehad. Naast de elastieken kinband heb ik ook wel eens een groene kinband gezien met een knoopsluiting. De latere Verblifa varianten hebben een zelfde model kinband als de M53 helm. Na 1953 is het Nederlandse leger overgestapt naar de M53 helm, zeg maar de Nederlandse variant van de Amerikaanse M1 helm.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie