Zijn deze helmen uit de oorlog of niet?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Jan Klaassen
Lid

Re: Echt oorlog of echt net niet oorlog??

Bericht door Jan Klaassen »

Ok...en hoe zit het met de opmerking:
"Deze heeft een roestvrijstalen rand. Dan is hij sowieso uit de oorlog want na de oorlog hadden ze dat niet meer...!"
Zit daar enige kern van waarheid in? :P
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

MKII helm

Bericht door asjemenou »

Jan Klaassen schreef:Ok...en hoe zit het met de opmerking:
"Deze heeft een roestvrijstalen rand. Dan is hij sowieso uit de oorlog want na de oorlog hadden ze dat niet meer...!"
Zit daar enige kern van waarheid in? :P
Jouw helm is een (doorgebruikte) MKII helm. Deze is tot 1944 gefabriceerd. Deze werd daarna opgevolgd door de MKIII "turtle" helm, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Mk_III_helmet .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Jan Klaassen
Lid

Re: Zijn deze helmen uit de oorlog of niet?

Dus dan kan ik aannemen dat de opmerking op zich wel klopt?
Toch is mijn 1952-Belgische helm ook gezegend met een roestvrijstalen rand... :bonk:
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jan Klaassen schreef:Dus dan kan ik aannemen dat de opmerking op zich wel klopt?
Toch is mijn 1952-Belgische helm ook gezegend met een roestvrijstalen rand... :bonk:
Als in het metaal de 1952 is geslagen dan is je helm van na de oorlog. Volgens mij heeft België ook een eigen productie gehad na de oorlog.
Jan Klaassen
Lid

Nico Roelofs schreef: Als in het metaal de 1952 is geslagen dan is je helm van na de oorlog. Volgens mij heeft België ook een eigen productie gehad na de oorlog.
Ja dat lijkt me duidelijk :P
Het ging er meer om dat er was gezegd dat alleen helmen UIT DE OORLOG een roestvrijstalen rand hadden :bonk:
Maar mijn belgische helm (niet uit de oorlog) heeft er ook een...dus lijkt het me niet kloppen
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

Jan, sorry dat ik even je thread hi-jack maar deze vraag is dus specifiek naar Nico gericht met betrekking tot de Brigade Piron helmen.
Ik heb wat foto's gemaakt van de helm ik heb niet veel stempels kunnen vinden alleen 59 en een inktstempel wat onleesbaar is.
Hierbij wat foto's:
Binnenhelm: Afbeelding
Betere close-up van de binnenhelm: Afbeelding
Inktstempel: Afbeelding
Decal vlag: Afbeelding
Leerwerk van de binnenhelm: Afbeelding
Nogmaals binnenwerk: Afbeelding
Gehele helm: Afbeelding

Alvast bedankt voor de hulp Nico !

Grt,
Silvano
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Ivo Wilms
Lid

Bericht door Ivo Wilms »

Na-oorlogs ABL...
Stalen velsrand, bruin binnenwerk, continentale maatsaanduiding, fabrieksmatig vlaggetje, etc.

Brigade Piron helmen waren standaard Engelse helmen met danwel wel of geen handmatig aangebracht decal in de vorm van een vlaggetje of de bekende leeuw.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
zjopske
Lid
Contacteer:

Bericht door zjopske »

er worden vaak belgische helmen verkocht met het verhaaltje: door gebruikt in het belgische leger vandaar het Belgische decail.
ze zijn wel simpel te herkennen, op een van de 4 metalen plaatjes waar het binnenwerk mee vast zit is het jaartal geslagenen het vlaggetje is er op geplakt of geschilderd.

en zoals er al eerder gezegd is; de originele Belgische wo2 helmen zijn adrain modellen met een leeuw er op, maar zoveel weet ik er niet precies van

@omgitsme

ik denk dat 59 het jaartal is en de onleesbare stempel de maat van het binnenwerk.

ik heb ook 2 naoorlagse '51 en '52 en een (overgeverfde :( ) adrian liggen.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Zoals Ivo al heeft aangegeven is je helm na oorlogs ABL en dus geen oorlogse.

zjopske schreef:en zoals er al eerder gezegd is; de originele Belgische wo2 helmen zijn adrain modellen met een leeuw er op, maar zoveel weet ik er niet precies van
Een Britse Mk II helm met een Belgische vlag op de helm die door de Brigade Piron is gedragen geduurde de oorlogse jaren is mijn ogen ook een originele Belgische WO2 helm.
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

Die 59 is volgens mij de maat, en niet het jaartal.

Originele helmen van de brigade piron van tijdens de oorlog zijn behoorlijk zeldzaam en niet zo makkelijk te vinden.
Een overgrootvader van mij en zijn broer hebben beiden in de brigade piron gezeten op het einde en na de oorlog (tijdens de bezetting van Duitsland) en hij heeft zelf gezegd dat ze niets mochten houden. Dus als ze zo een helm hadden dan hebben ze ze terug moeten inleveren.
S1991
Lid
Contacteer:

Bericht door S1991 »

Oke bedankt Nico en Ivo.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
pigy
Lid

Bericht door pigy »

ik heb zelf 3 originele helmen van '' brigade piron'' ik zal een dezer dagen wat foto"s plaatsen.

ze zijn inderdad zeer moeilijk te vinden. je kan ze onder andere herkennen aan de kleur verf die erop zit, deze is gelijk aan engelse/canadeese helmen, binnenwerk moet een standaard zwart binnenwerk zijn zoals de engelse/canadeese dit ook hebben.

het vlaggetje moet geschilderd zijn,GEEN sticker.

de rim rond de helm is van gedemagnitiseerd staal geloof ik, hij mag in ieder geval niet roesten, de na-oorlogse belgische hadden dit niet en zijn bij na altijd roestig

buitenhelm is ook normaal altijd gedatteerd, meestal in de buurt van de bevesteging voor de kinriem

kinriempje heeft ook altijd de britse kleur van webbing (een groene is ook na-oorlogs)

zoals ik al zei foto´s komen later

mvg Stef
magicdutchmen
Lid
Contacteer:

Bericht door magicdutchmen »

Ben benieuwd Stef!!
Zelf heb ik helaas geen Piron helmen. Maar waarschijnlijk wel een doorgebruikte helm met een vervangen binnenwerk. Ook de kinriem is nog het MKII model.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Jan Klaassen
Lid

Hey mensen.

Een vriend van mij heeft deze liggen...hij wil er wel voor betaald krijgen :P maar toch...:
Afbeelding
Volgens 'verkoper':
Zoals gedragen door infanterie en vreemdelingenlegioen. Voor 1940.

Wat is hiervan ongeveer de waarde, kenners? :P
jurgen
Lid

Bericht door jurgen »

50-60 euro,
Plaats reactie