souvenir gemaakt van een gilder 1944 arnhem

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

souvenir gemaakt van een gilder 1944 arnhem

Bericht door Bert-Jan »

Ik ben sinds vorige week in het bezit van een slag om arnhem souvenir gemaakt van een gilder

weet iemand hier meer van? waneer ze gemaakt zijn enzo?

Afbeelding

Afbeelding
rood
Lid

Re: souvenir gemaakt van een gilder 1944 arnhem

Bericht door rood »

Als het echt is is het een leuke hebbedingetje!
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Het klopt wat er op dat ding staat. Deze zijn gemaakt als souvenir ticket voor de film premiere Theirs is the Glory. (1945)
Men heeft aluminium restanten van verbrande gliders verzameld en deze omgesmolten om die dingen te gieten.
De mensen die naar die film premiere gingen (Nederland en Engeland) kregen deze als een kaartje /toegangsbewijs.
Ze staan af en toe te koop op ebay.
Er zijn "reproducties" gemaakt voor de verkoop van de laatste DVD uitvoering van deze film een jaar of 2-3 geleden. Op deze staat echter dat het een reproduktie is.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Jim super bedankt voor je bericht.

Dus het is echt gemaakt van een glider? Grappig.

PLAQUETTE
"Theirs is the Glory" ging op 17 september 1946 in première in Londen, Ottawa (Canada) en Arnhem. Alle genodigden kregen een uniek aluminium plaatje met aan de voorzijde in reliëf de Pegasus, het vliegende paard en aan de andere zijde een Engelstalige tekst. Die tekst vertelt dat dit souvenir-ticket is gemaakt van aluminium dat is overgebleven van zweefvliegtuigen die zijn gebruikt tijdens de Slag om Arnhem.
In het kader van de zestigste verjaardag van "Theirs is the Glory" is een aluminium replica van die plaquette gemaakt met als extra tekst "60th anniversary" en "1946-2006"
Deze unieke plaquette is bij de DVD-box gevoegd waarmee u een zeer bijzonder aandenken aan deze uitgave heeft. De plaquette is in een mooi passe-partout geklemd zodat hij als siervoorwerp kan worden neergezet.

http://www.slagomarnhem.com/plaquette.html
sobel
Lid

Bericht door sobel »

Heb zelf de replica :) (oe ben ik nu slecht omdat ik een replica heb (A))
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie