Bij het verval van radium komt een gas vrij, radon. Dit is radioactief. Radon kan zich ook ophopen in de kruipruimtes van huizen. ( het stijgt op vanuit de bodem waar het zich van nature in bevindt)
De halwaardetijd (die voor het actieve gedeelte van radium na een bepaald aantal jaar staat) hangt af van welk type radium gebruikt is.
Radium 223 heeft bijvoorbeeld een halwaardetijd van 11,2 dagen. (dwz na 11.2 dagen is nog maar 50% actief, na 22,4 dagen 50% van 50% = 25% enz totdat je onder een bepaalde grens komt dat de isotoop niet meer gevaarlijk is. Bij Tsjernobyl zorgt de halwaardetijd van de gebruikte stof ervoor dat het terrein 100 jaar besmet blijft, eigenlijk langer dus maar niet meer gevaarlijk voor mensen. )
radium 226 heeft een halfwaardetijd van 1600 jaar. (deze ontstaan uit het verval van uranium en zou ik liever niet in huis hebben)
Radon gas wat ontstaat bij het verval van radium is een geur en kleurloos gas en niet gevaarlijk bij inademing, je ademt het ook gelijk weer uit. Radon is echter ook weer een instabiele stof waardoor het weer uiteenvalt in andere radioactieve stoffen die wel gevaarlijk kunnen zijn bij inademing. (kankerverwekkend bijvoorbeeld)
volgens mij kan je zonder dure meetapparatuur nooit te weten komen welke radium gebruikt is om het plaatje te maken. Ik zou het plaatje in ieder geval in een loden doos neerleggen zoals Peter F zei, lood heeft een erg kleine halveringsdikte (zelfde als halwaardetijd alleen nu met de dikte van het materiaal, hoe kleiner hoe dunner het materiaal kan zijn om de straling te halveren) en is dus erg geschikt om radium in op te bergen.
Ik geloof dat ik het zo goed heb uitgelegd, correct me if i'm wrong
gr