Luminous disc

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Peter M
Lid

Luminous disc

Bericht door Peter M »

Ik ben sinds kort in het bezit gekomen van deze (Amerikaanse?) luminous disc met achteraan de markering 'Poison inside'. Na een snelle zoektocht kwam ik erachter dat dit gediend heeft als verlichtingsplaatje op helmen. Nu is mijn vraag of dit uit de Tweede Wereldoorlog komt of een latere productie is?

AfbeeldingAfbeelding
Robin V
Lid

Re: Luminous disc

Bericht door Robin V »

Peter,
deze werden tot in de jaren '60 gefabriceerd. Het lijkt me dus wel degelijk een originele, maar kan dus zowel oorlogs als na-oorlogs zijn. Misschien kunnen de echte experts zoals Johan hierover uitsluitsel geven.
Jouw type is van het clip-on type, andere types zijn de tie-on en pin-on types.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Peter F
Lid
Lid

Bericht door Peter F »

Deze dingen zijn gemaakt van radioactief Radium. Niet een grote concentratie, maar op lange termijn schijnt het niet gezond te zijn. Meningen zijn verdeeld: ene groep zegt die dingen moet je niet verzamelen... andere groep zegt dat het geen kwaad kan zolang je hem maar niet bewaard in je woon -of slaapkamer...
zjopske
Lid
Contacteer:

Bericht door zjopske »

@Peter F

Na 50 jaar is slechts 11,5% van het Radium (of een van zijn verval producten) actief.
Als Radium vervalt komt er voornamelijk alfa en beta- straling vrij. Alfa straling kan door de huid tegengehouden worden.
Om beta straling tegen te houden is ongeveer 1,5 cm perspex genoeg volgens het erasmus.

Verzamelen kan dus wel dergelijk in huis mits goed opgeborgen in het liefst in een loden bakje van minstens een halve centimeter dik.
De straling die je vangt is heel minimaal vergeleken met de straling die je jaarlijks binnenkrijgt (denk aan omgeving straling, foto`s in `t ziekenhuis).
Zelfs zonder loden bakje verhoog je de kans op kanker (e.d.) maar een beetje, maar toch liever goed beschermd dan niet.

Bewaren op zolder of in de kelder kan natuurlijk ook, dan is de dikte van de muur wel genoeg.

Dus vanuit natuurkundig en mijn eigen opzicht stel ik groep 2 in het gelijk.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
christiaan1989
Lid

Bericht door christiaan1989 »

Bij het verval van radium komt een gas vrij, radon. Dit is radioactief. Radon kan zich ook ophopen in de kruipruimtes van huizen. ( het stijgt op vanuit de bodem waar het zich van nature in bevindt)

De halwaardetijd (die voor het actieve gedeelte van radium na een bepaald aantal jaar staat) hangt af van welk type radium gebruikt is.

Radium 223 heeft bijvoorbeeld een halwaardetijd van 11,2 dagen. (dwz na 11.2 dagen is nog maar 50% actief, na 22,4 dagen 50% van 50% = 25% enz totdat je onder een bepaalde grens komt dat de isotoop niet meer gevaarlijk is. Bij Tsjernobyl zorgt de halwaardetijd van de gebruikte stof ervoor dat het terrein 100 jaar besmet blijft, eigenlijk langer dus maar niet meer gevaarlijk voor mensen. )
radium 226 heeft een halfwaardetijd van 1600 jaar. (deze ontstaan uit het verval van uranium en zou ik liever niet in huis hebben)

Radon gas wat ontstaat bij het verval van radium is een geur en kleurloos gas en niet gevaarlijk bij inademing, je ademt het ook gelijk weer uit. Radon is echter ook weer een instabiele stof waardoor het weer uiteenvalt in andere radioactieve stoffen die wel gevaarlijk kunnen zijn bij inademing. (kankerverwekkend bijvoorbeeld)

volgens mij kan je zonder dure meetapparatuur nooit te weten komen welke radium gebruikt is om het plaatje te maken. Ik zou het plaatje in ieder geval in een loden doos neerleggen zoals Peter F zei, lood heeft een erg kleine halveringsdikte (zelfde als halwaardetijd alleen nu met de dikte van het materiaal, hoe kleiner hoe dunner het materiaal kan zijn om de straling te halveren) en is dus erg geschikt om radium in op te bergen.

Ik geloof dat ik het zo goed heb uitgelegd, correct me if i'm wrong :P

gr
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
zjopske
Lid
Contacteer:

Bericht door zjopske »

Er komt geen gas vrij maar een hoop alfa, beta of gamma straling.

Bij radium 226 is de halfwaardetijd inderdaad 1600 jaar.
De straling komt vrij wanneer een radium deeltje uit elkaar valt de hoeveelheid energie die daar bij vrijkomt is bij Ra-228 veel minder dan bij Ra-226 (kijk maar in je binas :P )
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Peter F
Lid
Lid

Bericht door Peter F »

Ben benieuwd wie van de AB collector's zo'n ding daadwerkelijk ook in zijn verzameling heeft. De waarde is ook maar een kleine 100 euri.
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Ach, het zijn mooie details als deze die van een goede display een nog betere display kunnen maken. :wink:
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Plaats reactie